• dinana

Vi från Linköping! Del: 6

SmileyMalin skrev 2009-12-02 11:02:32 följande:
    Nellie har fått en chokladkalender av sin mormor..... Igårkväll när jag skulle lägga mig såg jag att det lös i hennes rum. Gick in för att släcka och titta till henne ch då ligger ungen och sover med choklad runt hela munnen och kalendern i famnen med ALLA luckor öppna... hmmmm. Vet inte om skitungen sk få en ny chans eller om hon ska få ta konsekvensen och vara utan iår!  Hon har ändå en liten paketkalender jag har gjort till henne!
    Åh, det där känner jag igen.. gjorde samma sak när jag var liten. Fick dock en ny....
    Molly ?061216 (¯`°?. ¸.?°`¯) Leonard ?090519
  • dinana
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-12-04 10:05:11 följande:
    Har nyss varit på utvecklingssamtal med Leo och det gick superbra, han fick så mycket beröm så det var inte klokt! Han är superduktig med allt och väldigt social och alla kompisar tycker om honom jättemycket och frågar efter honom innan han har kommit på morgonen eller om han skulle vara sjuk. Han är tydligen den som håller ihop gruppen och alla vill leka med honom. Han är jätteomtyckt av fröknarna oxå och han är väldigt duktig på att pyssla, hålla på med bokstäver, siffror och klockan. Vad stolt man blir då Både jag och sambon känner oss lyckade som föräldrar nu och känner oss så lyckligt lottade över att ha två duktiga och härliga barn som tar för sig av livet Var bara tvungen att skriva av mig lite av lyckan jag känner just nu..
    Ah precis som med Molly då. Jag var ju på utvecklingssamtal för ett tag sedan och de sa samma sak om henne då. Hon är kompis med alla och de brukar fråga efter henne när hon inte är där. Hon går ju på 15 timmar i veckan men när hon väl är där så tar hon upp väldigt mycket plats =) Älskar familjerummet och pysselrummet och så klart dansrummet. Alltid kul att få höra en massa bra saker om henne när man kommer dit.
  • dinana
    Apipoulai skrev 2009-12-04 21:30:39 följande:
    Ida har 9,5 cm långa fossingar. Det fick vi reda på när vi köpte skor på Vincent Shoe Store. Dock valde vi större skor i stl 18/19 så hon kan ha dem länge och ev ha tjockare socka i. www.vincentshoestore.com/laban-brown-p-120-c-...
    sicka små tossingar... här har man använd 19/21 till Leonard sen han var fyra månader... dags å gå över till nästa storlek snart känns det som.. han har 20 dock i sina gympadojor och de kan han ha ett tag till.... *drömma* 80/86 i bodysar...
  • dinana
    Fru T skrev 2009-12-04 21:57:54 följande:
    Vilken bjässe du måste ha den storleken har 1åringar i min närhet.. Mathilda är på väg upp till 74 nu i vissa märken å har precis plockat undan allt i 62 från garderoben... Alldes lagom fin å följer sin egna kurva exemplariskt..
    nja.. 19-21 är väl 4-6 månader... och 22-24 är väl 9-12 månader. Här dras det 80/86 i kläder nu.
  • dinana
    JePaLuLi skrev 2009-12-06 17:45:20 följande:
    19-21 är absolut inte 4-6 månader.
    Jasså? Det sa de på Lindex när jag köpte FIX-strumpor där...  och det stämmer nog rätt bra på mina ungar. Vet att Molly hade storlek 23 i skor när hon var 13 månader (för vinterkängorna fick bytas ut då de vart för små).
  • dinana
    Familjetrollet skrev 2009-12-06 18:45:26 följande:
    tack för en supertrevlig dag! stora tösen hade stl 18-19 i skor som 4-5 månaders baby.hon hade oxå stora fötter som bebis alla barn har olika stl i samma ålder.alla har inte lika stora fötter,långa ben,armar osv.det är som du säger,storlekarna kan tom skillja mycket i samma stl.och sen ska man ju inte gå efter åldern som nästan alla gör trsist nog.det är ju barnets vikt,längd man går efter.jag fattar inte varför det ska klagas om man säger villken stl ens barn har i kläder och skor. alla barn är olika trots samma ålder osv.vår stora tös drog stl 104 som 2 åring då hon alltid har legat 2 kurvor över normallängd hoppas du slapp vänta länge på bussen hem.
    Ah tack detsamma.

Ja Leonard är ju varken lång eller fet, han är helt enkelt normal och ligger på normalkurvan (trots att han är prematur). Han har sin egen kurva helt enkelt och den börjar normalisera sig nu.. Inte rakt upp som i början =)

Molly har också storlek 104 i kläder, 110 i en del tröjor... men så blir hon ju tre år snart också.. så hon ligger nog rätt rätt på sin kurva.
  • dinana

Jag köpte en body  i 86 till Leonard idag från Polarn och pyret och den satt perfekt... jaja... 80-86 motsvarar 19/21 läste jag nu i strumpsorlek så det stämmer ju nästan.. fast jag tycker ju 19/21 är små.... men men.. det är kanske för att de används så mycket och hinner slitas... 68-74 motsvarade 16/18. Men det är alldeles för litet för L.

• dinana

Mätte förresten hans fot nu och den är 10,8 cm lång.

• dinana
    Fru T skrev 2009-12-06 20:57:06 följande:
    Mathildas fot är 10 cm Lindex storleksguide www.lindex.com/se/shop/mattabell-barn/ självklart är alla barn olika och kläder skiljer sig från butik till butik, Pop tycker ja dock har stora storlekar å tex Lindex små... fötter är ju nånting som kan växa som gräs när dom är små (eller små å små) när ja gick i mellanstadiet så hade ja nästan lika stora fötter som nu, ja såg ut som ett L kan ja säga
    Ja, det där är konstigt.. när jag gick i grundskolan, eller i alla fall sista året så hade jag storlek 38.. men nu har jag 37-37,5
  • dinana

Jag undrar vart sjuttton mitt photoshop tagit vägen... hade det ju på min gamla dator.. men måste ju finnas någon installationsCD här någonstans... men nope....

Svar på tråden Vi från Linköping! Del: 6