• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • jagäraf
    LummePrinsessan skrev 2010-01-22 22:07:38 följande:
    Men själva vitsen med att äta rikligt med fett är ju för att man inte ska förlora muskelmassa utan just fett.
    Musklerna ska inte brytas ned som vid vanlig kaloribantning utan tvärtom kan man bygga muskler utan att ens träna (därav viktuppgång i början för en del).
  • LummePrinsessan
    jagäraf skrev 2010-01-22 22:38:37 följande:
    Musklerna ska inte brytas ned som vid vanlig kaloribantning utan tvärtom kan man bygga muskler utan att ens träna (därav viktuppgång i början för en del).
    håller du med mig eller förstod du mig fel?
  • jagäraf
    LummePrinsessan skrev 2010-01-22 22:43:07 följande:
    håller du med mig eller förstod du mig fel?
    Jag höll med dig men inte med det Lumut skrivit.
  • LummePrinsessan
    jagäraf skrev 2010-01-22 22:47:17 följande:
    Jag höll med dig men inte med det Lumut skrivit.
    Jaha, lätt att missförstå ibland!
  • musli
    Lumut skrev 2010-01-22 22:05:10 följande:
    "Det är jättebra att du känner dig bättre i magen, och att du känner energi. Men energin kommer ifrån att dina muskler & fettlager bryts ner och förflyttas in i artärerna, slaggprodukterna skapar energi. Vi får ta det närmare IRL." Detta skrev en vän i min blogg som är lite insatt i kost osv..Någon som kan försvara detta eller förklara???
    Fråga din vän om han/hon har betalt av margarin-företagen eller är dietist med skygglappar på möjligen... Det är ren bull-shit!!!
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Lumut

Hon är väldigt insatt om jag får säga det själv. Läst hälsaidrott/kost m.m. på GU i gbg...Fil kand..

och arbetar på gym samt har kurser i kost hållning (förmodar att det är efter livsmedelsverket då hon inte verkar vilja ställa sig till en specifik kost) Visst det är ju lite så att man ska kritisera/ifrågasätta...men ha ren känsla av att hon itne hört de nya rönen angående detta med kolesterol.
    Jag själv läser till sjuksköterska men jag försvarar absolut inte alla läkemedelsföretag...
    Men givetvis kan ja förstå liite ivad hon menade hon trorsäkert  att vi äter ENDAST smör, grädde, fet ost...osv..men många här som lägger till nötter, ägg, för att få ökat fettintag. sen finns det ju en del av oss som faktiskt äter kolhydrater de mesta innehåller ju kolhydrater men sj har jag valt att ta bort rena tärkelseprodukter. Åh väljer kolhydrater iform av selleri, vitkål osv... men de blir ju en liten mängd men jag äter ju mer än 20g. 
    iallafall tror jag lite på det "stenåldersvarianten" man åt kött, fylld av fett, lite barkbitar bär, svamp osv...men faasiken fanns det inte en barkbit som innehöll 80gram ren stärkelse som mjölgluten från tidiga början...o pasta har vi själva hittat på..ne ja tror på råvavor som innehåller liten mängd kolhydrater. sen animaliskt fett från proteinkälla som köttbit. 
  • Sagalin

Lumut, tror inte ett smack på vad din vän säger! Det spelar ingen roll vad hon har läst på universitetet det känns som gammalt och förlegat.

Kolla på Inuiterna de har ätit proteiner och fett och de har mått bra.

Om någon har synpunkter på min mathållning svarar jag vänligt men bestämt
    "jag äter och dricker vad jag vill gör inte du det?"

• jagäraf

Livsmedelsverket har fört svenska folket bakom ljuset i många årtionden. Men det kommer nog snart bli ändring på det

Ps! Om ni bara visste hur många "forskningsrapporter" som är rena lögner! Man har tagit bort fakta och friserat rapporterna så att de ska passa t ex margarinbolagen. Och detta har vi i princip mangrant gått på hur länge som helst.

• saris 83

Står på jobbet nu och börjar bli sååå hungrig, längtar till lunchen. Blev en tidigare frukost idag och det var inte kroppen van. Äggröra på tre ägg och grädde + en stor kaffe, trodde jag skulle stå mig längre...

Men snart blir det lunch och god fläskpannkaka :)
    Om det bara kom lite kunder också så att tiden gick fortare...

Godingen Lucas 080424
  • IssaBL
    Lumut skrev 2010-01-22 22:05:10 följande:
    "Det är jättebra att du känner dig bättre i magen, och att du känner energi. Men energin kommer ifrån att dina muskler & fettlager bryts ner och förflyttas in i artärerna, slaggprodukterna skapar energi. Vi får ta det närmare IRL." Detta skrev en vän i min blogg som är lite insatt i kost osv..Någon som kan försvara detta eller förklara???
    Energin kommer väl ändå från fettet, och att man känner sig piggare är jag säker på kommer ifrån att man slipper dåsigheten som kolhydrater ger...blodsockret varken rusar iväg uppåt eller sjunker och tänk vilken lättnad för kroppen ;)

Både min far, som är typ 2 diabetiker, och min bror typ 1 diabetiker, får mycket bättre värden med denna kost. Min arbetskollega som ligger i riskzonen för typ 2 diabetes och har höga kolesterolvärden testade att äta enligt lchf, utan att berätta något för sin läkare eller sin dietist, och de båda sa att värdena blivit så gott som perfekta och det var verkligen inte långt efter hon börjat äta så här.

På nåt sätt verkar det ju vara kombinationen kolhydrater och fett som blir livsfarlig.