• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Lullisgirl
    blomman 2 skrev 2010-01-23 16:40:59 följande:
    Älskar den här tråden,har ätit lchf kost sedan okt-09 och den största vinsten har varit att den mesta värken jag har haft i kroppen har minskat med säkert 99%!!! Sedan har mina vätskeansamlingar(har hypotyreos)minskat ngt kollosalt! Skulle jag "fuska" så kommer alla tidigare problem tillbaka som ett brev på posten plus en känsla som liknar den värsta baksmällan!!! Det är bara en sak som är jobbig,som kvarstår rätt mkt,nämligen att jag endast har gått ner ca 3 1/2 kg under denna låååånga period,jag vill oxå gå ner... känns så tröstlöst liksom...att faktist ha uteslutit alla kolhydrater,inte ens de 20%,och så denna lilla viktnedgång. Hur kommer det sig? Min a ämnesomsättningsproblem,eller...har ju läst att de som har hypo har blivit hjälpta av denna kosthållning,men på mig verkar det inte gå hela vägen. Har ngn att säga om detta? kramar
    Äter du tillräckligt med fett? En del går ner mer då dom äter mer fett. Prova minska på mjölk produkterna. Jag har själv stannat upp på vågen men fettet på kroppen fortsätter minska. Jag ska börja träna lite om nån vecka nu när kroppen har vant sig vid den nya kosten.
  • sunflower33334

jag af:
    Jag är 173 cm lång och väger 84 kg, så det är en hel del att gå ner. Jag har ju precis börjat, 3 veckor på mån och var så klart helt övertygad om att jag skulle gå ner åtminstonde vattenvikten i början men näejdå, det står verkligen stilla!

Idag struntade jag i den strikta varianten, klämde i mig en semla (visserligen en mini-semla), och oj oj oj vad god den var, MEN jag fick fruktansvärt ont i magen{#lang_emotions_surprised}, är faktiskt rätt häpen över detta och tolkar det helt enkelt som att jag ska låta bli sådana onyttiga saker{#lang_emotions_laughing}

För övrigt måste jag säga att äggmjölk faktiskt är riktigt gott i te, gör den på cocosfett, ägg och vatten + kryddar med kardemumma och kanel. Det passar särskilt bra med kanel och kardemumma just nu då jag dricker roiboos julte!!

• jagäraf
    sunflower33334 skrev 2010-01-23 19:56:39 följande:
    jag af: Jag är 173 cm lång och väger 84 kg, så det är en hel del att gå ner. Jag har ju precis börjat, 3 veckor på mån och var så klart helt övertygad om att jag skulle gå ner åtminstonde vattenvikten i början men näejdå, det står verkligen stilla!Idag struntade jag i den strikta varianten, klämde i mig en semla (visserligen en mini-semla), och oj oj oj vad god den var, MEN jag fick fruktansvärt ont i magen, är faktiskt rätt häpen över detta och tolkar det helt enkelt som att jag ska låta bli sådana onyttiga sakerFör övrigt måste jag säga att äggmjölk faktiskt är riktigt gott i te, gör den på cocosfett, ägg och vatten + kryddar med kardemumma och kanel. Det passar särskilt bra med kanel och kardemumma just nu då jag dricker roiboos julte!!
    Konstigt att du inte gått ned men kanske semla fått din kropp att tro att det varit lite "sommar" och att nu viktnedgången kommer igång. Nej, ärligt talat, vissa går t o m upp i början för kroppen kan börja bygga muskler även utan att man gör någonting. Strunta i vågen och känn efter om kläderna sitter lösare är mitt förslag. Och ge inte upp, framför allt. Det kan i allra värsta fall ta upp till kanske ett halvår innan du ser viktresultat. Då får du nöja dig med att du förhoppningsvis mår bättre av den här kosten än kolhydratrikt skräp.
  • LummePrinsessan
    Cam82 skrev 2010-01-23 17:44:00 följande:
    Är det normalt att gå ner 2kg första veckan och sedan att det står still ett tag eller gör jag nåt fel? Idag: Frukost: 2stekta ägg, 3 baconskivor, 2 korvskivor(högt köttinnehåll) Lunch: 2st köttbitar med några små tomater och beasås Middag: En hamburgare med ost, dressing, en klick smör + sallad med dressing på. Där emellan har jag ätit en ruta mörk choklad, kaffe med grädde och kokosfett, nån bit brieost. På kvällen brukar jag äta hallon/jordgubbar med grädde, inte varje kväll men n¨ågra ggr i veckan, hur gör ni på kvällen, vad äter ni? Jag dricker rätt ofta cola light och fun light.
    Jag skulle sluta äta grädde, mörk choklad och bär. 
  • Emmi2

Nyss hemkommen efter en kväll på psyket {#lang_emotions_laughing} Och nej inte som patient, utan som sjuksyrra, och som anställd.

Inne på min femte dag, och när jag ställde mig på vågen imorse så visade den ett kg mindre! Känns ju lite småkul. Förvånad över hur stor skillnad det kan bli på bara några få dagar, mår redan så mkt bättre!

Och till er alla, bra jobbat! {#lang_emotions_smile}

• blomman 2

Ja,kan ju vara så att jag får i mig för lite fett.
    Jag har inte ngn riktig koll på det där med 80% 20% 80% ännu,förstår inte riktigt hur man ska förhålla sig till % kontra matmängd.
    Jag har ätit så ren mat som möjligt(utan tillsatser osv)lagt till xtra fett samt grädde el dyligt,och till det grönsaker i ngn form,ätit tills jag är mätt och nöjd.
    Kanske jag oxå ska dra ned på mjölkprodukterna...
    Fruktoch bär slinker ned lite då och då,absolut inga mängder,fast kanske inte bra det heller i mitt fall..

Har i alla fall beställt Skaldemans bok nu för att sätta mig in i det här ordentligt!
    kramar

• Emmi2

Tänker inte kasta mig in i den intressanta detbatten om hälsovinster, kolesterol osv, då jag egentligen är för dåligt insatt.

Men, som sjuksköterska, så kan jag väl säga att man måste vara otroligt källkritisk när man läser forskning kring mat, kost och hälsa. Livsmedels och läkemedelsföretag står ofta bakom stor del av forskningen, och självklart är den bitvis vinklad till deras vinning.

För egen del så är det mycket intressantare att läsa det människor i verkliga livet upplever när dom lägger om sin kost till LCHF.

Jag kan ju bara se till mig själv. Har gått som i en sockerdimma så länge jag kan minnas, känsligt blodsocker och får ofta blodsockerfall så jag blir alldeles skakig, ojämnt humör, problem med pms, IBS osv. Ja listan kan nog göras ganska lång när det gäller fysiska och psykiska problem som dålig kost under många år fört med sig.

Uttrycker mig lite slarvigt nu, men jagvet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Jobbar som sagt på psyket. Där kan man ju önska att man fick prata mer om kost, och hur viktig den faktiskt är för den mentala hälsan och vilken förändring det kan göra. Tyvärr ser man allt för ofta patienter som mår dålig, har ångest osv, som  tröstäter mat och godis, går upp i vikt, tappar allt mer energi, blir initiativtlösa, sover sämre osv. Självklart kan man inte bota depression med kost, men det skulle nog hjälpa mycket. I många fall känns det som att man bara proppar i patienterna medicin mot alla möjliga åkommor... Dels så får vi ju inte ännu rekomendera LCHF till patienter, och ibland skulle det nog vara lite väl klämmigt och stå och prata med någon som är less på livet om kost. Men i framtiden kanske, och framförallt i förebyggande syfte.

Blev lite "lurvigt" det där, men det var väl mer sett ur perspektivet som vårdpersonal.

Som privatperson är jag helt övertygad om att detta faktiskt funkar...

• Kickiliisa

Jag har haft hemsk "avtändning" av sockret. Det känns verkligen hur mycket socker man har stoppat i sig... hemskt egentligen. Jag har mått illa, varit yr och nästan som bakis. Nu börjar det kännas bättre, när det har gått några dar.
    Var på jakt efter fiberhusk idag, men en utav nackdelarna med att bo i Kiruna är att det inte finns så stort utbud av sådana varor. Ska kolla på Hälsokost, de kanske har.

Det var någon som nämnde Stevia tidigare, hur får man tag på det? Går det att beställa via internet? (Det finns ju såklart inte heller här. Ingen har ens hört talas om det...) Annars tänkte jag beställa Sukrin från http://www.lchfbutiken.se/ 

• rasajj
    Kickiliisa skrev 2010-01-24 00:28:11 följande:
    Jag har haft hemsk "avtändning" av sockret. Det känns verkligen hur mycket socker man har stoppat i sig... hemskt egentligen. Jag har mått illa, varit yr och nästan som bakis. Nu börjar det kännas bättre, när det har gått några dar.Var på jakt efter fiberhusk idag, men en utav nackdelarna med att bo i Kiruna är att det inte finns så stort utbud av sådana varor. Ska kolla på Hälsokost, de kanske har.Det var någon som nämnde Stevia tidigare, hur får man tag på det? Går det att beställa via internet? (Det finns ju såklart inte heller här. Ingen har ens hört talas om det...) Annars tänkte jag beställa Sukrin från www.lchfbutiken.se/ 
    Tror stevia ar nyttigare, men det ar nog mest min egen asikt.

http://www.stevia.se/  Har kan du iallafall kopa det.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'