• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Lumut
    helene306 skrev 2010-01-23 15:11:11 följande:
    Många är skeptiska till lchf och när jag körde i somras fick jag höra både det ena och det andra "vill du dö i hjärtinfarkt när du är 40 år?!" Varför skulle jag det? Det har ju bevisats nu att de som följt dietisters, hjärtläkares och diabetseläkares råd är de som varit sjukast. När de gjort tvärtemot har de blivit friska och behöver inte ta sina mediciner ändå förkastar folk lchf. Jag kan bara se till mig själv, När jag bodde hemma lagade mamma alltid mat/sås av grädde. Jag vägde 58 kilo. När jag flyttade hemifrån åt jag självklart det goda jag ville äta men höll nere med lightprodukter. Jag gick upp och har fortsatt gå upp tills jag började äta lchf. Att på köpet vara mätt och må så ofantligt bra trodde jag aldrig! Nu när jag är gravid får jag höra att jag måste äta kolhydrater för bebisens skull. Ehh ... varför ska jag stoppa mig full med stärkelse och socker? Eftersom jag själv inte mår bra av det, gör då bebis det?? Nä, jag äter det JAG mår bra av och då blir det automatiskt att bebis mår bra Min bm är helt på min linje och tycker att jag ska äta lchf om det är det som får mig att må bra, det är folk i min närhet som anser att jag måste äta kolhydrater (läs de som mumsar lightprodukter och annat skit och sitter där småfeta ).
    Ja precis. När ja började googla på detta med lchf för flera veckor sedan så hittade jag faktiskt din blogg. :) Läste i den senast igår:P Gamla inlägg osv.. Grattis till grav förresten :P
     www.monkans.se är min du kan gärna klämma in en kommentar där så får jag din adress automtiskt;)  
    Håller med dig om att mår man bra så funkar det. Alltså du har kontakt med BM osv. Själv har jag valt denna kosten för att jag har en inflammatorisk kronisk tjocktarm. Jag har inte haft smärtor alls sedan jag började med detta. Det är främst pasta, potatis osv som utlöser smärtorna och jag är inte glutenintolerant. Fick faktiskt sluta med att vara vegitarian (10 år sen) då jag fick sjukdomen. Läkaren rådde mig till att äta mer kött. jag klarar inte av för mkt gluten och fibrer. 
    Sedan verkar det som både du och jag lägger till en hel del "bra" grönsaker på tallriken, för att få mkt näring ifrån den. (?) Tycker det är synd att en del har en tomat gurkskiva endast som dekoration. 
    Men kommentera ett hej på bloggen..eller nåt:P 
  • Lumut
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5052459.ab
    Christer Enkvist heter läkaren som tagit upp diskussionen kring frukt. De flesta som inte är insatta i hur detta med insulin glukos så förstår jag att det väcker ramaskr och givetvis kan man ta sig en frukt. Men det är ju en produkt som finns och kanske hade en mer betydelse förr i svält-tider osv.. 
    Vore kul och se om jag kan hitta denna läkaren under tiden på Näl. Iallafall maila honom.haha
  • helene306

Lumut: Åh, fanken där ser man. Dyker man upp på google också? Jag lägger till din blogg hos mig, känner att inspirationen börjar komma tillbaka och då behöver jag läsa andras bloggar också.
    Jag tycker inet det finns så mycket att diskutera om lchf egentligen. Vill jag äta efter det, låt så vara, vill någon annan äta Vv eller räkna kalorier så får de göra det, jag bryr mig inte men det är så väldigt många som är negativa till lchf och det tycker jag är synd!
    Så pigg och så mycket ork jag hade i somras vet jag inte när jag hade sits? (har jag någonsin varit så pigg föresten?) och ändå viftar folk bort detta. Jag och maken försöker få svärfar att äta mer lchf eftersom han fått börja medicinera mot sitt socker som är högt. Sköter han det inet kan det bli värre och han dricker lightcola i mängder. Det smärtar att se men han jagar light ...

Hade min bm sagt nej till lchf så hade inte jag lyssnat på det örat utan kört mitt eget race men nu har jag en jättebra bm och hon är själv nyfiken på detta så det slutade med att jag fick berätta hur jag åt under en dag Jag svullnade något enormt och gick upp 28 kilo när jag väntade sonen och det vill jag undvika nu. Nu ligger jag 4 kilo under mot vad jag gjorde med sonen, så visst nosar jag mot att gå upp lika mycket men det är först nu jag blivit mer ordentlig och fått lchf att funka. Ovanor, att de är så svåra att bryta! Det var först i v22-23 som jag kunde med att äta ägg igen.

Grönsaker är egentligen inte min favorit alls och jag undviker dom gärna men en sallad och OLIVER går alltid ner

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Lumut

hehe ja lägg till mej du:P

Nu har jag mailat Christer Enkvist på NÄl och tog upp de med alaggprodukter i artärerna samt en hel del andra frågor...då han är inriktad kring kost. Vore intressant om man kunde få ett möte med honom. Dels för att jag i framtida arbetsliv kommer ha nytta av det och jag kommer möta patienter som har diabetes/förhöjd blodfetter/pat som äter efter lchf osv.. 
    Jag är ju gammal vegitarian därför e jag nog stor älskare av detta med grönsaker..älskar också oliver, pizzasallad, spenat, sallader osv...
    Jag var också oerhört skeptisk till lchf livsstilen...men provar man sj inser man faktiskt hur fel man hade. Skriver de i bloggen också...
  • USB

Hur är ni i magen när ni äter LCHF? Jag har opererat bort gallan och efter det är jag känslig för fett. Äter jag på McDonalds tex. så sitter jag garanterat på toa inom 30minuter. Är rädd för att det kommer att bli lika när jag kör igång med LCHF.
    När jag har läst på olika sidor om LCHF och gallproblem så står det oftast att det brukar bli bättre när man äter fett men jag vet inte hur det blir när man inte har någon galla kvar.

• helene306
    Lumut: Såg att du kommenterat i min blogg så jag svarar här. 10:e april är det beräknat.

U S B: Jag blev bättre i magen med lchf. Tänk att magen kan fungera som den ska Men, hur det är utan galla vet jag tyvärr inget om. Kanske kan någon annan svara här?
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • blomman 2

Älskar den här tråden,har ätit lchf kost sedan okt-09 och den största vinsten har varit att den mesta värken jag har haft i kroppen har minskat med säkert 99%!!!
    Sedan har mina vätskeansamlingar(har hypotyreos)minskat ngt kollosalt!
    Skulle jag "fuska" så kommer alla tidigare problem tillbaka som ett brev på posten plus en känsla som liknar den värsta baksmällan!!!
    Det är bara en sak som är jobbig,som kvarstår rätt mkt,nämligen att jag endast har gått ner ca 3 1/2 kg under denna låååånga period,jag vill oxå gå ner...
    känns så tröstlöst liksom...att faktist ha uteslutit alla kolhydrater,inte ens de 20%,och så denna lilla viktnedgång.
    Hur kommer det sig?
    Min a ämnesomsättningsproblem,eller...har ju läst att de som har hypo har blivit hjälpta av denna kosthållning,men på mig verkar det inte gå hela vägen.
    Har ngn att säga om detta?
    kramar

• jagäraf

Skaldeman igen Frukt gör att man blir tjock och det åt man under sommaren för att lägga på sig ett fettlager inför vintern när man inte hade tillgång till sådant. När vi äter lchf så har vi "vinter". Ibland kan man faktiskt få igång sin viktnedgång om man hamnat på en platå genom att äta frukt och rotsaker några veckor och då gå upp några kg. Sen börjar man med lchf igen. Då tror kroppen att det blivit vinter och börjar ta av fettlagret igen. Smart!

• Cam82

Är det normalt att gå ner 2kg första veckan och sedan att det står still ett tag eller gör jag nåt fel?

Idag:

Frukost: 2stekta ägg, 3 baconskivor, 2 korvskivor(högt köttinnehåll)

Lunch: 2st köttbitar med några små tomater och beasås

Middag: En hamburgare med ost, dressing, en klick smör + sallad med dressing på.

Där emellan har jag ätit en ruta mörk choklad, kaffe med grädde och kokosfett, nån bit brieost.

På kvällen brukar jag äta hallon/jordgubbar med grädde, inte varje kväll men n¨ågra ggr i veckan, hur gör ni på kvällen, vad äter ni?

Jag dricker rätt ofta cola light och fun light.

• jagäraf
    USB skrev 2010-01-23 16:07:45 följande:
    Hur är ni i magen när ni äter LCHF? Jag har opererat bort gallan och efter det är jag känslig för fett. Äter jag på McDonalds tex. så sitter jag garanterat på toa inom 30minuter. Är rädd för att det kommer att bli lika när jag kör igång med LCHF. När jag har läst på olika sidor om LCHF och gallproblem så står det oftast att det brukar bli bättre när man äter fett men jag vet inte hur det blir när man inte har någon galla kvar.
    Jag tror du ska prata med en läkare först. När jag började med lchf fick jag rejält ont i magen och det var förmodligen gallan som fick spel. Äter man "vanlig" mat behöver gallan inte jobba så mycket men äter man fettrikt så måste den det och det var det som hände mig. Gallan sprutade förmodligen av bara tusan och rensades ur. Efter det har jag inte haft några problem alls.