• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • jagäraf

Jag har också sett att vissa använder Stevia eller andra sötningsmedel. Jag för min del försöker låta bli sockerersättningar helt. Dels för att inte trigga sockerbehovet och dels för att lchf för min del mycket går ut på att skippa kemikalier i maten.  Jag vet egentligen ingenting alls om Stevia men visst måste det vara tillverkat på konstgjord väg? De få gånger jag behöver söta en aning, t ex när jag äter "Keso a la Malta" så tar jag bara en liten gnutta vaniljsocker, så lite så det knappt syns men det känns när man inte äter socker annars. Om jag äter t ex blåbär med grädde så behöver jag numera inget socker alls, bara bär och grädde. Likadant när jag gör varm choklad, rejält med kakao och så mjölk och grädde. Gärna vispad grädde ovanpå och på det pudrar jag ordentligt med kanel. Det ger en viss sötma.

• helene306
    Emmi2: Jag håller med dig om hälsovinsterna! Jag svarade i en tråd om PMS här i veckan och la fram lchf till trådstartaren men jag fick till svar att det kändes jobbigt att ta tag i. Jag svarade att det är ett ställningstagande men för mig var inte valet svårt när jag fick höra av en kompis att hon blev mycket bättre i sin PMS när hon åt lchf så helt omöjligt är det inte men finns inte viljan är det svårt. Då får man välja: må bra eller må skit och medicinera?? Jag märkte skillnad och slutade ta lyckopiller innan mens. Jag tycker inte det finns så mycket att säga mer om det. Sjukvården är ju så, man stoppar gärna i patienter tabletter och behandlar mot det ena och det andra men i grund och botten kanske kost spelar in också??
    Det positiva jag märkt med lchf är något jag inte vill släppa men att få folk att inse att man mår så mycket bättre utan kolhydrater är svårare ... (folk i sin närhet)
  • Lullisgirl
    helene306 skrev 2010-01-24 09:55:12 följande:
    Emmi2: Jag håller med dig om hälsovinsterna! Jag svarade i en tråd om PMS här i veckan och la fram lchf till trådstartaren men jag fick till svar att det kändes jobbigt att ta tag i. Jag svarade att det är ett ställningstagande men för mig var inte valet svårt när jag fick höra av en kompis att hon blev mycket bättre i sin PMS när hon åt lchf så helt omöjligt är det inte men finns inte viljan är det svårt. Då får man välja: må bra eller må skit och medicinera?? Jag märkte skillnad och slutade ta lyckopiller innan mens. Jag tycker inte det finns så mycket att säga mer om det. Sjukvården är ju så, man stoppar gärna i patienter tabletter och behandlar mot det ena och det andra men i grund och botten kanske kost spelar in också?? Det positiva jag märkt med lchf är något jag inte vill släppa men att få folk att inse att man mår så mycket bättre utan kolhydrater är svårare ... (folk i sin närhet)
    Min svärmor har pratat varmt om LCHF och verkligen velat att jag o sambon ska prova. Jag har varit väldigt skeptisk eftersom jag verkligen har läst mycket "traditionell" näringslära och har blivit predikad den under hela min utbildning. 
    Efter en (ännu en) bantning i höstas där jag lyckades gå ner 6 kg med massor av viljestyrka och mycket ångest (dom gånger jag fuskade med min diet) -gick upp allt igen efter bara en månad. Då bestämde jag min att prova denna "diet". Efter bara några dagar kände jag att det har var rätt för mig! Hela kroppen blev i balans, psyket och sinnesstämningen,  ja allt kändes så otroligt bra. Pessimist som jag är väntar jag fortfarande på återfall. hehe
  • Cam82
    LummePrinsessan skrev 2010-01-23 21:49:49 följande:
    Jag skulle sluta äta grädde, mörk choklad och bär. 
    Ja jag har funderat på det, ska nog ta och göra det ett tag så får vi se om vågen rör mer på sig.
  • Cam82
    helene306 skrev 2010-01-23 22:11:36 följande:
    Cam82: Cola och fun light är kansk något du borde dra ner på?
    Men det påverkar väl inte viktnedgången? det är ju inga kolisar i det.
  • Cam82
    LummePrinsessan skrev 2010-01-23 21:49:49 följande:
    Jag skulle sluta äta grädde, mörk choklad och bär. 
    Men grädde i kaffet är väl ok? eller?
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-24 10:38:47 följande:
    Nej det gör det inte men det är ju sockerersättning i det som kan stanna upp. Vissa är dssutom jättekänsliga för detta och väljer bort just för att suget kan trigga på annat sätt.

jag af: Kan rekommendera vaniljpulver istället för vaniljsocker. Inga kolhydrater i vaniljpulver, drygare och ger mer smak. Dyrare förvisso men mycket bättre.
  • jagäraf
    Cam82 skrev 2010-01-24 10:38:47 följande:
    Nej, det är inga kolhydrater i det men det fattar inte kroppen. Den känner att det är sött och tror att den fått i sig socker vilket också kan göra att fettförbränningen uppstannar. Jag minns inte helt hur det fungerar. Dessutom går ju lchf ut på att lära sig äta utan sötsaker och då är osötade drycker dumt att dricka. Och vet du hur mycket kemikalier dessa drycker innehåller. Jag tror inte du egentligen vill stoppa i din stackars kropp detta.
  • Cam82
    helene306 skrev 2010-01-24 11:23:07 följande:
    Nej det gör det inte men det är ju sockerersättning i det som kan stanna upp. Vissa är dssutom jättekänsliga för detta och väljer bort just för att suget kan trigga på annat sätt. jag af: Kan rekommendera vaniljpulver istället för vaniljsocker. Inga kolhydrater i vaniljpulver, drygare och ger mer smak. Dyrare förvisso men mycket bättre.
    Nu är jag inte riktigt med, påverkar cola och fun light viktnedgången eller inte? Om det gör det så ska jag inte dricka det, men om det bara är pga att det kan trigga sockersuget så kommer jag nog att fortsätta.
  • jagäraf

helene306, var finns vaniljpulver att köpa?