• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Cam82

Kan man äta en bit mörk choklad 2-3 ggr i veckan utan att det gör något? dvs en ruta eller 2? Kan man äta tex hallon och grädde några kvällar i veckan? Hur gör ni? jag tycker att det är så gott.

• Jen nifer

någon som har gått rexept på paj? Har lite jordgubbar, och blåbär i frysen. Har inte ätit något sånt på 1-2 veckor. Vet ju att de finns en del recept. Tänkte baka något imorgon. Är jordgubbar bäst i isf?

Mollys & Minnas mamma
  • Pippil8

Är det bara jag som mår PYTON? Tredje dagen idag. Vaknade även idag och var helt matt och orkeslös. Kallsvvettades och frös. Gjorde snabbt iordning bacon och  två ägg med smör och majonnäs samt te med kokosfett i. Efter någon timme var jag lite mindre matt men fortfarande känns kroppen alldeles orkeslös och jag orkar inte ens gå i normal takt Jag ammar (fast bara morgon, eftermiddag och kväll) så jag har väl ett rätt stort energibehov och skulle kanske behöa få i mig ännu mer - men det går inte - jag mår illa!! Får kväljningar av allt fett Har gått ner 1,5 kg p två dagar och innan dess 1,5 kg ner av magsjuka. VIktnedgång är inte mitt mål (vägde idag 60kg till 171 cm). Jag vill bara bli av med sötsuget men tvivlar på att det är värt det pris jag betalar just nu

Ursäkta gnäll-inlägget men skulle så gärna vilja höra att någon annan mått så här och att det gått över någorlunda snabbt

• The Kittycats
    Pippil8 skrev 2010-01-23 13:16:04 följande:
    Är det bara jag som mår PYTON? Tredje dagen idag. Vaknade även idag och var helt matt och orkeslös. Kallsvvettades och frös. Gjorde snabbt iordning bacon och  två ägg med smör och majonnäs samt te med kokosfett i. Efter någon timme var jag lite mindre matt men fortfarande känns kroppen alldeles orkeslös och jag orkar inte ens gå i normal takt Jag ammar (fast bara morgon, eftermiddag och kväll) så jag har väl ett rätt stort energibehov och skulle kanske behöa få i mig ännu mer - men det går inte - jag mår illa!! Får kväljningar av allt fett Har gått ner 1,5 kg p två dagar och innan dess 1,5 kg ner av magsjuka. VIktnedgång är inte mitt mål (vägde idag 60kg till 171 cm). Jag vill bara bli av med sötsuget men tvivlar på att det är värt det pris jag betalar just nu Ursäkta gnäll-inlägget men skulle så gärna vilja höra att någon annan mått så här och att det gått över någorlunda snabbt
    Väldigt många mår så där, men det går absolut över! Sedan kan det vara olika hur lång tid det tar, men tredje dagen var värst för mig med.
    Ta lite mindre fett idag om du mår illa, tills du har vant dig. Lite turkisk youghurt med grädde och några hallon är inte så kväljande tycker jag.
    ♥ bf 2010-07-17
  • Saliro

hej alla allså fick min underbaraste efterrätt igår ja gjorde med ty grädde och sen i grädden hade jag lite sukrin och vanlij och vispade hade mer grädde än ty och sen hade jag tinade hallon hade det i och röde ihop allt in i kylen ett tag åhh så gott

idag tog jag skrämande bilder på mig så ja kan själv se skillnaden längre fram kunde inte heller låta bli att väga mig lol och mäta midjan men sk aigentligen inte göra det förens onsdag..

idag till frukost/lunch gick upp sent hade jag en bit ost och revbenspjäl med vitlökssås hehe ikväll ska vi göra egen pizza och pizza sallad  och självklart ha lite efterrätt till då våran kolhyrat kommer vara låg idag då kan man unna sig efterrätt=)

ha en toppen dag

• The Kittycats
    lindha roger skrev 2010-01-23 13:38:33 följande:
    hej alla allså fick min underbaraste efterrätt igår ja gjorde med ty grädde och sen i grädden hade jag lite sukrin och vanlij och vispade hade mer grädde än ty och sen hade jag tinade hallon hade det i och röde ihop allt in i kylen ett tag åhh så gott idag tog jag skrämande bilder på mig så ja kan själv se skillnaden längre fram kunde inte heller låta bli att väga mig lol och mäta midjan men sk aigentligen inte göra det förens onsdag..idag till frukost/lunch gick upp sent hade jag en bit ost och revbenspjäl med vitlökssås hehe ikväll ska vi göra egen pizza och pizza sallad  och självklart ha lite efterrätt till då våran kolhyrat kommer vara låg idag då kan man unna sig efterrätt=)ha en toppen dag
    Hur gör du pizzasallad, har du något gott recept? Min blev inte så god sist.
    ♥ bf 2010-07-17
  • curiosa

Ger upp....
     dag 6 idag och jag ger tyvärr redan upp.

Visst har det gett ett stort plus att slippa celuliter men det är det inte värt.

Mår så dåligt, illa mående, svullen mage mm

Så jag kommer att göra någon kombination tänkte jag.

Fortfarande försöka hålla mig från pasta, ris, potais, bröd etc men inte va så strikt med allt annat.

Har gjort en stor sallad, kokat broccoli och har laxburgare till det. Fortfarande lite lchf men utan det värsta fettet då jag mår så illa av det.

• Lumut

hej igen!

Tråkigt för er som mår så dåligt med lchf.  Jag märkte ingenting sånt...jag äter en hel del grönsaker till...alla måltider. Men försök kanske att "väcka" magen med lite turkisk youghurt eller nått innan ni drar på ägg/ägg/baon majjonäs på morgonen? kanske hjälper?
    Jo angående de min vän tycker nu då..
    Ja de min vän skrev bryr jag mig inte om jag vet vad som funkar bäst på min kropp hela välmåendet säger ju sig självt?.
     Hon skulle ALDRIG rekomendera någon om öka fettintaget skrev hon.  Jag skrev till henne att de finns finns folk som röker, folks som lever på snabbmat folk som aldrig motionerar osv.. Sj är jag en renlevnadsmänniska om ja skulle jämföra mig med andra människor.  Dessutom beskrev jag det med HDL VDL och aterosklerosmyten..att man funnit nya rön.. Det är kolhydrater som är boven. Hon trodde endbart jag fått faktan från Annikas sidan, men fakta är att jag fått lära mig de på föreläsningar iskolan (läser till sjuksyster)
    Dessutoom praktiserar jag på hjärta/kärl för tillfället. Har lust att ta en diskussion med läkarna på avdelningen och se vad de har att säga... hihi 
  • jagäraf
    Lumut skrev 2010-01-23 14:27:44 följande:
    hej igen! Tråkigt för er som mår så dåligt med lchf.  Jag märkte ingenting sånt...jag äter en hel del grönsaker till...alla måltider. Men försök kanske att "väcka" magen med lite turkisk youghurt eller nått innan ni drar på ägg/ägg/baon majjonäs på morgonen? kanske hjälper? Jo angående de min vän tycker nu då.. Ja de min vän skrev bryr jag mig inte om jag vet vad som funkar bäst på min kropp hela välmåendet säger ju sig självt?.  Hon skulle ALDRIG rekomendera någon om öka fettintaget skrev hon.  Jag skrev till henne att de finns finns folk som röker, folks som lever på snabbmat folk som aldrig motionerar osv.. Sj är jag en renlevnadsmänniska om ja skulle jämföra mig med andra människor.  Dessutom beskrev jag det med HDL VDL och aterosklerosmyten..att man funnit nya rön.. Det är kolhydrater som är boven. Hon trodde endbart jag fått faktan från Annikas sidan, men fakta är att jag fått lära mig de på föreläsningar iskolan (läser till sjuksyster) Dessutoom praktiserar jag på hjärta/kärl för tillfället. Har lust att ta en diskussion med läkarna på avdelningen och se vad de har att säga... hihi 
    Det som man en gång lärt sig, så som din vän t ex, är ju djupt rotad. Hon har ju lärt sig i skola osv. Men som sagt, snart kommer det nog andra råd. Jag har hört att t o m Stefan Rössner, som varit jättemotståndare och sagt att lchf, fett osv är livsfarligt börjat ändra sig. Kanske han inte gillar lchf än men säger att mättat fett kanske inte är så farligt trots allt...
  • helene306
    Lumut: Att äta fett gör att kroppen lär sig använda fett som energi, inte muskler. Att slaggprodukter går ut i artärer var dte dummaste jag hört. Även om hon har läst och har fil kand så läser hon helt annat och får annan skolning än i lchf. Alla tror vi på olika saker men muskler förbrännder man absolut inte när man äter lchf! När man bantar hårt, drar in på mat och äter lightprodukter (dvs snålar på fettet) då måste kroppen ta sin energi någonstans ifrån och eftersom kroppen gärna vill behålla sina fettlager är det muskler som bryts ner om man käkar snålt.

Nu var det några år sen jag jobbade inom sjukvården och har legat av mig men läser man på om fett och inte nonchalerar den forskning som påvisats om kolesterol och diabetes och lchf så borde man få sig en ögonöppnare och inte knata vidare i sina invanda stigar. Fast, det är svårt att lära en gammal hund att sitta
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)