• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • musli
    jagäraf skrev 2010-01-23 14:52:10 följande:
    Jag gör som du, testar mig fram till vad jag "tål". Min man har en arbetskamrat som gått ned massor av kg och dessutom blivit av med sin diabetes (behöver inte medicin längre). Han har väl hållit på närmare ett år och enl min man äter han en skål frysta blåbär med 2 dl vispgrädde VARJE KVÄLL. Han har nog inga problem med mjölkprodukter. Visst är det en fantastiskt kost. Man kan äta choklar, vispgrädde, feta biffar, aromsmör, bearnaisessås, hollandaisessås osv. Om någon hade sagt det här till mig för 10 år sedan hade jag nog skrattat ihjäl mig. Och ändå "upptäckte" t ex William Banting (han från vem ordet bantning kommer) den här metoden redan på 50-talet (tror jag det var) men tystades ned.
    William Banting kom ut med sin kolhydratfria metod redan 1863! Så det är 150 år sen!
    =)

Men så äter vi hejdlöst gott också!!!  =)
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Kickiliisa

Kopierat från www.stevia.se :

"Stevian innehåller inga kalorier, är helt naturlig, värmestabil, är inte cancerframkallande, inte beroendeframkallande och är säker att använda även för diabetiker, då den inte påverkar blodsockret. S. rebaudiana har visat sig ha en blodtryckssänkande effekt, som vid mycket hög dos kan vara för kraftig och diabetiker bör också vara försiktiga då det gäller höga doser av Stevia. Steviabladen har hög näringsdensitet, lågt kaloriinnehåll och innehåller dessutom rikligt med essentiella oljor, vitaminer, enzymer och mineraler."

Låter bra! Men egentligen borde man som sagt hålla sig ifrån söta saker, oavsett om det innehåller kolhydrater eller ej, för att bli av med suget och sockerberoendet.

• jagäraf
    musli skrev 2010-01-24 14:55:36 följande:
    William Banting kom ut med sin kolhydratfria metod redan 1863! Så det är 150 år sen!=)Men så äter vi hejdlöst gott också!!!  =)
    Oj, var det så länge sen. Tänk att det inte fick genomslag, då kanske inte nästan hela jordens befolkning varit överviktig nu.

Nu har jag varit nere och kollat på de två matvaruaffärer som finns närmast mig och ingen hade vaniljpulver. Trist!

Jag köpte också mascarpone som jag tänkte äta med lite blåbär ikväll. Helt okej kolhydratmässigt men jag undrar om det räknas som mjölkprodukt fast man brukar säga ost? Nån som vet?
  • Cam82
    helene306 skrev 2010-01-24 11:49:39 följande:
    Cam82: Jag har inte läst ordentligt, står du still i vikt? Är det därför du undrar om grädde i kaffet? Står du still kan det vara bättre att dricka utan grädde eller ge äggmjölk en chans och prova som ersättning, eller ha i cocofett om du vill ha mättnad. Annars kan du gott ha grädde i kaffet
    Jag har iof bara hållit på i 2 veckor imorgon, gick ned 2 kg första veckan(vatten!?) sedan har det stått still, idag känner jag mig mycket mer mätt, har använt både grädde och kokosfett i kaffet samt ätit mer till frukost, men ingen lightläsk eller choklad och förhopningsvis inget kvällsmål, vet inte om kvällsmål är ok om man känner sig hungrig?
  • slapback
    cindorella skrev 2010-01-24 11:52:41 följande:
    Brukar ni gå upp lite när ni får mensen? För mig hade det precis börjar rassla till på vågen när mensen kom och direkt gick jag upp 4 hekto o hänger kvar där nu. Suck alltså jag börjar tappa tålamodet, viktnedgången är ju bara såååå långsam :( Står ni stilla mkt??
    Jag märker att jag går upp lite vid mens. Men så fort mensen är över så brukar jag gå ner det jag gått upp väldigt fort. Jag blir alltid väldigt svullen runt mensen också. Jätte tråkigt. Helst då man känt sig så "smal" dagarna innan. Men som sagt så brukar det ju försvinna fort sen.
    Viktnedgången går i perioder för mig. Jag gick ner 4 kg rätt snabbt. SEdan stog jag stillla på en vikt i några veckor för att sedan snabbt gå ner ytterligare ca 4 kg och nu står jag stilla igen. Har 8 kg till ungefär som ska bort så det är lite retfullt nu när det står stilla men jag fortsätter kämpa på.
    Jag gick dock ut och partajade lite och åt godis dagen efter så nu gick jag väl upp något kilo för det... :(
    Bara att ta nya tag och fortsätta kampen mot kilona!
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-24 17:14:11 följande:
    Jag har iof bara hållit på i 2 veckor imorgon, gick ned 2 kg första veckan(vatten!?) sedan har det stått still, idag känner jag mig mycket mer mätt, har använt både grädde och kokosfett i kaffet samt ätit mer till frukost, men ingen lightläsk eller choklad och förhopningsvis inget kvällsmål, vet inte om kvällsmål är ok om man känner sig hungrig?
    Klart kvällsmål är ok om du är hungrig! Tänk inte på hur ofta (eller sällan) du äter utan utgå från tumregeln: du äter när du är hungrig och tills du är mätt.

Du gick ju ner ganska mycket första veckan så kroppen kanske behöver hänga med lite och står still? Det kan finnas orsaker eller inga alls till varför man står still men sen rätt vad det är kan det släppa och det går ner igen. Sen, mät dig. Det är så lätt att stirra sig blind på vågen. Många får mer resultat på kroppen och med ett måttband och nästan ingenting på vågen. Det är så olika.
  • WillElv
    helene306 skrev 2010-01-24 19:40:35 följande:
    Klart kvällsmål är ok om du är hungrig! Tänk inte på hur ofta (eller sällan) du äter utan utgå från tumregeln: du äter när du är hungrig och tills du är mätt. Du gick ju ner ganska mycket första veckan så kroppen kanske behöver hänga med lite och står still? Det kan finnas orsaker eller inga alls till varför man står still men sen rätt vad det är kan det släppa och det går ner igen. Sen, mät dig. Det är så lätt att stirra sig blind på vågen. Många får mer resultat på kroppen och med ett måttband och nästan ingenting på vågen. Det är så olika.
    Det är ju för bra för att vara sant: äta när man är hungrig & tills man är mätt. Det är njutningsmetoden det :) Hallelulja!!!!
  • Penno

Hur gör ni chokladmousse? för en person och hur mycket kolisar innehåller den??
    Vill göra nu, blev så sugen!!! :)

• helene306
    WillElv skrev 2010-01-24 19:50:26 följande:
    Det är ju för bra för att vara sant: äta när man är hungrig & tills man är mätt. Det är njutningsmetoden det :) Hallelulja!!!!
    Ja, visst är det och det är det somgör det så underbart! Jg har fortfarande mat och sov klockan inställd på mellanmål och jag undrar när det släpper?? Varje eftermiddag står jag vid kl 15 och undrar vad jag ska ta för mellanmål och så är jag inet ens hungrig. Huvudet är svårare att vänja av än kroppen

Igår var vi på examensmiddag och idag blev det 2 årskalas. Jag har fuskat och idag visade våget upp 6 hekto och vristerna är mer svullna. Undrar vad vågen visar imorgon?? Jaja, nya tag
  • cindorella
    slapback skrev 2010-01-24 19:02:39 följande:
    Jag märker att jag går upp lite vid mens. Men så fort mensen är över så brukar jag gå ner det jag gått upp väldigt fort. Jag blir alltid väldigt svullen runt mensen också. Jätte tråkigt. Helst då man känt sig så "smal" dagarna innan. Men som sagt så brukar det ju försvinna fort sen.Viktnedgången går i perioder för mig. Jag gick ner 4 kg rätt snabbt. SEdan stog jag stillla på en vikt i några veckor för att sedan snabbt gå ner ytterligare ca 4 kg och nu står jag stilla igen. Har 8 kg till ungefär som ska bort så det är lite retfullt nu när det står stilla men jag fortsätter kämpa på.Jag gick dock ut och partajade lite och åt godis dagen efter så nu gick jag väl upp något kilo för det... :(Bara att ta nya tag och fortsätta kampen mot kilona!
    Okej. Ja! precis sådär verkar det vara för mig också, gick ner 3 kilo jätte snabbt. sen på en månad har jag gått ner knappt ett kilo, pendlar fram o tillbaka på några hekton hela tiden! Men så precis dagarna innan mensen så började det äntligen rassla till på vågen igen, äntligen tänkte jag! men så kom mensen o så gick jag upp det som rasat dagarna innan.. Och det med att partaja, gjorde det på juldagen och åt lite choklad dagen efter och vipps gick upp typ två kilo direkt efter, sen har jag inte vågat dricka ngt alls vid fest tillfällen. Det verkar funka typ likadant för oss. Visst är det trist att man stannar upp hela tiden? Ja man vet ju att lchf inte är ngn quickfix så att säga men att det ska gå sååå lååångsamt känns lite trist!