• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • WillElv
    Boomie skrev 2010-01-25 20:44:52 följande:
    Här kan du se hur mycket kh det mesta innehåller!www.raknakalorier.se/
    Den sidan var ju kanon :) Tack!
  • WillElv

Räknar ni kolhydrater? Väger ni allt?

• Jen nifer
    jagäraf skrev 2010-01-25 21:27:15 följande:
    Vad menar du med att du ligger på 3 kolhydrater? Det viktiga är väl att äta livsmedel som innehåller max 5 g kolhydrater/100 g. Avokado innehåller 4,4 så i princip skulle man kunna leva på avokado, något som innehåller ca 20 g protein och så smör för resten. Eller är det inte så?
    beror på hur hårt man vill köra, men när man vill gå ner så ska man ju försöka hålla sig till max 20 kolhydrater om dagen. Du ska få i dig protein ungifär 1 gram per kilo du väger.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    WillElv skrev 2010-01-25 21:27:53 följande:
    Räknar ni kolhydrater? Väger ni allt?
    jag gör en uppskattning på hur mycket jag tror de väger :)
    Mollys & Minnas mamma
  • jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-25 21:31:03 följande:
    beror på hur hårt man vill köra, men när man vill gå ner så ska man ju försöka hålla sig till max 20 kolhydrater om dagen. Du ska få i dig protein ungifär 1 gram per kilo du väger.
    Men jag fattar inte, hur räknar du antalet kolhydrater?
  • annaoedvin

Hej! Jag är inne och "tjuvläser" lite i tråden ibland. Kul med en sån aktiv tråd tycker jag. Sedan strax innan nyår kör jag lättare variant av LCHF. Jag hade väldigt svårt för allt fett i början och var nog mer inställd på GI-metoden. Nu har jag börjat tillsätta mer och mer fett i maten och trivs kanon med det. Jag gillar att man inte behöver äta 5 ggr per dag för att hålla blodsockret jämnt, utan att man äter när man är hungrig (vilket jag iofs är väldigt sällan är nu för tiden). Jag såg att ni skrivit en del om träning. Själv kör jag spinningpass (är instruktör) och jag har inte känt av någon skillnad vad gäller min ork och energi. Tror att mycket är hjärnspöken då vi alla fått lära oss att "man måste kolhydratladda innan träning". Ett tips är att läsa om Jonas Colting, triathlon-mästaren.

• jagäraf

Jen nifer, jag tror du missuppfattat det här lite men det gör ju ingenting. Tumregeln är att om du ska gå ned i vikt så ska du äta så få kolhydrater som möjligt. Av allt du äter under en dag så ska kalorierna komma från max 5 % kolhydrater. När du sedan nått din idealvikt bör du hålla dig på max 20 % kolhydrater. Man kan ju inte räkna kolhydrater en och en, s a s.

• Jen nifer
    jagäraf skrev 2010-01-25 21:32:08 följande:
    Men jag fattar inte, hur räknar du antalet kolhydrater?
    säg såhär:
    Jag äter 2 st avokado som vi låtsas väger 100g. Eftersom avokado innehåller ca 5kolhydrater per 100g har jag då alltså fått i mig ca 5 kolhydrater.

Sen använder jag 100g grädde till maten, som kanske då innehåller 3 kolhydrater per 100 gram, då har ja sammanlagt  med avokadon fått i mig 8 kolhydrater..

äsch ja är skit dålgt på att förklara.. men ska man räkna så måste man ju ha lite koll på hur myckt gram av allt man äter. Men man kan ju uppskatta på ett ungifär iaf.

men säg att du skulle äta 500g avokado om dagen skulle de innebära nästan 25 kolhydrater, och då har man ju bara med avokadon överstidigt rek om kolhydrater per dag för viktnedgång.. fast ja tror man får käka rätt många om man ska ett halt kilo;)
    Mollys & Minnas mamma
  • Tiger Af Lilja

Jag ska försöka komma igång snart..usch ångrar att jag slutade!
    Vill passa på att komma i form innan man blir gravid igen.

• jagäraf

Men en avokado inntehåller inte 5 stycken kolhydrater utan 5 % kolhydrater och det blir i min värld åtminstone skillnad.