• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Sagalin

Jag har lärt mig att det är max 20g kolhydrater per dag som gäller vid viktnedgång.

Energiprocenten= E% ska fördelas följande

Proteiner 25E%
    Fett 70E%
    Kolhydrater 5E%

Det enklaste att få fram E% är att kostregistrera.

• The Kittycats

Nu behöver jag hjälp... Tycker egentligen inte om blomkål, men tänkte att jag skulle ge blomkålsmos en chans. Det blev alldeles vattnigt och såg inte så bra ut heller
    Använde fryst blomkål om det gör någon skillnad, är det bättre med färsk?
    Hur gör ni moset, vad mosar/mixar ni med? Jag gjorde inte efter något speciellt recept nu.

♥ bf 2010-07-17
  • Penno
    The Kittycats skrev 2010-01-26 07:58:06 följande:
    Nu behöver jag hjälp... Tycker egentligen inte om blomkål, men tänkte att jag skulle ge blomkålsmos en chans. Det blev alldeles vattnigt och såg inte så bra ut heller Använde fryst blomkål om det gör någon skillnad, är det bättre med färsk?Hur gör ni moset, vad mosar/mixar ni med? Jag gjorde inte efter något speciellt recept nu.
    Jag brukar använda färsk blomkål. Kokar det i grädde 1-2 dl i 10 minuter. Brukar hälla bort (spara) lite av grädden innan jag mixar blomkålen. Ibland har jag nämligen haft lite för mycket grädde och då blir den lös. Om jag, efter att jag mixat den, vill ha den lite lösare häller jag bara i lite av den borttagna grädden, till en lagom konsistens. Saltar och pepprar. Fast jag o andra sidan, gillar blomkål :)
  • nickefiki
    elinl skrev 2010-01-25 22:30:29 följande:
    Hur mycket tränar eller rör ni på er när ni äter denna kost? Jag är nyfiken på LCHF men är lite feg för att testa. Det känns lite mräkligt att man kan gå ner i vikt genom att äta massa korv, majonäs och annan fet mat samtidigt som jag vet att det funkar kanon för många. Berätta gärna för mig hur ni gör!
    Allt är väldigt individuellt med denna kosten. Det enda du kan göra är faktiskt att prova. Vissa motionerar inte alls och andra gymmar hårt. Vissa rasar i vikt och andra står o stampar på samma. En del mår super, andra mår mindre bra.

Jag själv mådde ganska dåligt i ca 10 månader innan jag fick kläm på hur just jag skulle äta. Jag har motionerat under hela tiden, både styrketräning och kondition ca 5 dagar i veckan, och orken har det inte varit några problem med. Det var snarare magkatarr som gjorde att jag mådde illa.

Men jag vet även folk som inte rört på sig alls, som ändå byggt muskler och format om kroppen.
    Så prova!!
  • Penno

Det där med att man kan forma om kroppen och bygga muskler utan att träna fattar jag inte hur det går till?! Någon som kan rekommendera någon bra sida där det står om just detta. Skulle vara väldigt intressant att läsa om de bakomliggande orsakerna till detta "fenomen" :=)

• Jen nifer
    Sagalin skrev 2010-01-26 05:58:50 följande:
    Jag har lärt mig att det är max 20g kolhydrater per dag som gäller vid viktnedgång.Energiprocenten= E% ska fördelas följandeProteiner 25E%Fett 70E%Kolhydrater 5E%Det enklaste att få fram E% är att kostregistrera.
    Ja de är så jag läst mig till med.
    rasajj skrev 2010-01-26 03:08:14 följande:
    Jag ar nyfiken pa vad du ater for att fa sa pass lite/fa kolhydrater under en dag. 5g skulle jag nog inte klara av, da jag ater agg tex, och varje agg har ju  1g kolisar. Sa ater jag tre agg sa ar det ju genast 3g kolhydrater. . Sa.. Hur ser en vanlig dag ut for dig?
    Jag äter 2 kokta ägg till frukost + bacon, där får jag ju i mig ca 2g kolhydrater varje dag. Jag äter inga direkta grönsaker utan håller mig till kött stekt i smör + sås, ex beasås som innehåller lite kolhydrater. Annars brukar ja  ta 50-100g cf istället för sås till maten och de ger ju ett par kolhydrater.. Men som sagt brukar hålla mig runt 5g om dagen. Brukar göra en uträkning ett par gr i veckan för att se lite olika dagar va det ligger på.
    Mollys & Minnas mamma
  • jagäraf
    Penno skrev 2010-01-26 08:27:36 följande:
    Det där med att man kan forma om kroppen och bygga muskler utan att träna fattar jag inte hur det går till?! Någon som kan rekommendera någon bra sida där det står om just detta. Skulle vara väldigt intressant att läsa om de bakomliggande orsakerna till detta "fenomen" :=)
    Jag frågade min man som läst en hel del om lchf och han säger så här: att man får muskler och omformad kropp är en sanning med viss modifikation. Det är inte så att man kommer se ut som en bodybuilder men muskeltillväxten stimuleras eftersom testosteronhalten har visat sig stiga när man äter lchf och det är en av "fenomenen".
  • mysmarre73

hej alla. vad ändvänder ni för att reda brunsås......
    Vilken tomatpure är däe minst kh i.

• Penno

Haha! Tänk om man skulle bli värsta muskelberget! Snacka om att folk skulle sluta träna styrke o börja äta fett o protein istället :) Jag förstår att man inte får stora muskler av det men då borde alltså testosteronhalten hjälpa muskeluppbyggnaden ytterligare om man tränar styrka, om jag förstår det rätt :S
    Med andra ord så borde man alltså få snabbare resultat i muskeluppbyggnad med hjälp av LCHF?!

• jagäraf
    mysmarre73 skrev 2010-01-26 08:58:19 följande:
    hej alla. vad ändvänder ni för att reda brunsås...... Vilken tomatpure är däe minst kh i.
    Jag reder inte med någonting utan använder bara 40%-ig grädde, buljong, kryddor och soja. Visst blir såsen tunn och blaskig men jag har vant mig.

Annars kan man reda med någon matsked philadelphiaost. Även äggula lär gå att använda men då får såsen inte vara för varm för då koagulerar gulan.

Tomatpuré - ingen aning. Kolla när du handlar.