• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • ia25

Måste bara tipsa om mitt favvo mellanmål/lunch

En burk tonfisk
    Purjolök (mycket eftersom jag älskar det)
    Majonäs
    Creme fraiche

Måtta efter tycke och smak. Bland detta.

Lägg till det du tycker om, jag tog gravad lax och massor med räkor. Ett kokt ägg och lite salladsblad.

Egentligen är det en röra till en smörgåstårta, men den fungerar ändå

• USB
    ia25 skrev 2010-01-27 14:19:10 följande:
    Måste bara tipsa om mitt favvo mellanmål/lunch En burk tonfiskPurjolök (mycket eftersom jag älskar det)MajonäsCreme fraicheMåtta efter tycke och smak. Bland detta.Lägg till det du tycker om, jag tog gravad lax och massor med räkor. Ett kokt ägg och lite salladsblad.Egentligen är det en röra till en smörgåstårta, men den fungerar ändå
    Mm det lät gott. Jag har gjort nåt liknande förut fast då har jag haft ärtor i men det får vi väl skippa nu.
  • Penno

Spännande inför vägardag i morgon, får se om vågen gått upp, ner eller stått stilla :S Vad jag har förstått så ska man så småningom bli mindre hungrig=äta mindre portioner, men än har det inte hänt för mig. I morgon har jag kört 3 veckor och jag har upplevt de senaste dagarna att jag blivit mer hungrig, behöver ta något till mellis. Ändå har jag ätit på samma sätt som tidigare. Använder smör, grädde, CF i maten..... mysko....

• USB

När ni ätit blomkålsmos, vad har ni ätit till? Maken ville ha kyckling ikväll och han föreslog att hela familjen kunde äta av "mitt" mos.
    Jag hoppas verkligen att det blir gott. Har sett att ni gör det på olika vis, en del kokar i vatten först och andra i bara grädde. Tror att jag kommer att koka i vatten och sedan mixa det i grädde och smör.

• LoveMyFamily

Hej!
    Jag vill veta ALLT om denna metod, jag gjorde ett test i Må Bra och då rekommenderade de mig att äta enligt LCHF..

1. Hur börjar man?
    2. Hur mycket vatten ska man dricka/dag?
    3. Hur mycket ska man träna i veckan? Vad för träning?
    4. Hur äter du under en dag?
    5. Hur mycket har du gått ned och hur lång tid?
    6. Biverkningar?
    7. Bästa boken för start av LCHF

Hoppas att någon vill svara =)

• helene306

1. Hur börjar man?
    Man bestämmer sig
    Köper hem basvaror som kött, ägg, bacon, grädde, turkisk yoghurt/creme fraiche osv, enbart FETA produkter och max 5 g kolhydrater/100 g vara.

2. Hur mycket vatten ska man dricka/dag?
    Olika för varje person men en tumregel är 1 glas vatten/timme. Jag får nog i mig mellan 1,5-2,5 liter/dag

3. Hur mycket ska man träna i veckan? Vad för träning?
    Jag tränar inte alls, gjorde det inte när jag körde mer strikt lchf heller

4. Hur äter du under en dag?
    Det varierar. Jag äter frukost, lunch, middag och ev något på kvällen. Ibland ett mellanmål på em men oftast inte.

5. Hur mycket har du gått ned och hur lång tid?
    5,6 kilo på 8 veckor (jag fuskade lite ibland) nu är jag gravid och har gått upp istället

6. Biverkningar?
    Jag var utan ork i nästan 3 veckor innan det vände. Andra kan få dålig andedräkt/metallsmak i munnen, kramper i ben/vad, huvudvärk, illamående.

7. Bästa boken för start av LCHF
    Böcker av Sten Sture Skaldeman är bra. Dr Dahlqvist och Airams lchf-kokbok är också bra. Sök på Lchf i en nätbokhandel och läs och beställ de du tycker verkar bra.
    Annars finns det bra läsvärd information på nätet om du googlar.

• IssaBL
    Sagalin skrev 2010-01-27 06:05:52 följande:
    Dricka tillräckligt med vatten är viktigt. En del tillsätter kokosfett i tex kaffet och det kan hjälpa mot trög mage. Ost kan göra att man blir hård, så undvik att äta för mycket i början när magen ställer om sig.
    Skitå, jag som älskar ost! Jaja, men om jag kan införa det sen så kanske jag kan hålla mig borta..JAg har varit duktig på att dricka vatten tidigare men det ha rinte blivit mycket av den varan nu...tack för tipsen!
  • IssaBL
    Jen nifer skrev 2010-01-27 07:32:24 följande:
    då har vi kört exakt lika länge, vågen står på - 3 hos mig med :) Och jag ser och känner stor skillnad på min mage redan :) Ja drick mycket vatten..
    Jag känner och ser också skillnad Men jag fick barn för 2 månader sedan och har fortfarande väldigt mycket överflödig hud på magen tyvärr, så jag nojjar mig över att det blir mer omjag går ner i vikt, men det är väl bara att hålla tummarna för att det försvinner tillslut :)
  • The Kittycats
    USB skrev 2010-01-27 15:26:54 följande:
    När ni ätit blomkålsmos, vad har ni ätit till? Maken ville ha kyckling ikväll och han föreslog att hela familjen kunde äta av "mitt" mos.Jag hoppas verkligen att det blir gott. Har sett att ni gör det på olika vis, en del kokar i vatten först och andra i bara grädde. Tror att jag kommer att koka i vatten och sedan mixa det i grädde och smör.
    Berätta gärna hur ditt mos blev, jag har inte provat igen än.
    ♥ bf 2010-07-17
  • Lullisgirl

Jag har kört väldigt stickt i snart en månad. Ätit bara ovanjord grönsaker och inte så mycket mjölkprodukter. Jag har mått jättebra.

I dag var jag till svärmor som ätit LCHF över ett år och  gått ner sina kilon (och äter nu mindre strikt). Hon bjöd på fisksoppa och sa att den var LCHF gjord. När jag sen tog min portion så var där morot och ärter i. Jag ville inte lämna så jag åt allt. När vi sen for hem 2-3 timmar senare fick jag fruktansvärd huvudvärk o lite illamående. Kan detta ha varit pga grönskaerna jag åt eller var det bara en tillfällighet?