Sagalin skrev 2010-01-28 08:24:36 följande:
Va, du menar väl 20gram kolhydrater per dag eller är jag helt ute och cyklar?!Jag skulle nog inte klara av att äta livsmedel med 20g kolhydrater/100gram.
Jag tycker det är så enkelt egentligen. Ska man gå ned i vikt ska man äta enl principen livsmedel med max 5 gram kolhydrater/100 gram. Man kan också se det som 5 % och proteinet ska ligga på max 20 procent, resterande på fett, alltså 75 %.
När man sen gått ned det man vill och inte vill gå upp igen så håller man sig till livsmedel som har max 20 % kolhydrater per hundra gram vilket som någon skrev gör utbudet betydligt större.
Det där med max 20 kolhydrater per dag osv har jag ingen aning om utan jag har hållit mig helt till det jag skrivit ovan och min man har gått ned 18 kg. Själv gick jag ned det jag behövde med GI tidigare men gillar att leva med lchf så jag kör det också. Skulle dessutom helst vilja gå ned några kg till.
Jag kan ärligt säga att jag inte mäter och räknar särskilt mycket utan vi äter kött, fisk, ägg osv med smör, grädde och så kanske några få blad sallad. Sen festar vi gärna på blåbär och jag även jordnötter utan problem.