• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Jen nifer
    Sagalin skrev 2010-01-28 08:24:36 följande:
    Va, du menar väl 20gram kolhydrater per dag eller är jag helt ute och cyklar?!Jag skulle nog inte klara av att äta livsmedel med 20g kolhydrater/100gram.
    20g per dag gäller ju nu när man vill ner i vikt.. nu ska man ju äta livsmedel med max 5/100g och sen är de 20/100g i livsmedel som ja lärt mig iaf.. men ja kan ju blanda ihop ibland :D
    Mollys & Minnas mamma
  • Sagalin
    Jen nifer skrev 2010-01-28 08:31:18 följande:
    20g per dag gäller ju nu när man vill ner i vikt.. nu ska man ju äta livsmedel med max 5/100g och sen är de 20/100g i livsmedel som ja lärt mig iaf.. men ja kan ju blanda ihop ibland :D
    Låt säga att man äter 400gram livsmedel med 20gram/100g =80gram kolhydrater plus lite annat då är man uppe i över 100gram/dag Då tror jag man slängs ur ketos.
  • Jen nifer
    Sagalin skrev 2010-01-28 08:44:51 följande:
    Låt säga att man äter 400gram livsmedel med 20gram/100g =80gram kolhydrater plus lite annat då är man uppe i över 100gram/dag Då tror jag man slängs ur ketos.
    ja men när du nått din målvikt så behöver du väl inte va i ketos längre? De är väl när man ska fettfröbränna? Lr?
    Mollys & Minnas mamma
  • jagäraf
    Sagalin skrev 2010-01-28 08:24:36 följande:
    Va, du menar väl 20gram kolhydrater per dag eller är jag helt ute och cyklar?!Jag skulle nog inte klara av att äta livsmedel med 20g kolhydrater/100gram.
    Jag tycker det är så enkelt egentligen. Ska man gå ned i vikt ska man äta enl principen livsmedel med max 5 gram kolhydrater/100 gram. Man kan också se det som 5 % och proteinet ska ligga på max 20 procent, resterande på fett, alltså 75 %.

När man sen gått ned det man vill och inte vill gå upp igen så håller man sig till livsmedel som har max 20 % kolhydrater per hundra gram vilket som någon skrev gör utbudet betydligt större.

Det där med max 20 kolhydrater per dag osv har jag ingen aning om utan jag har hållit mig helt till det jag skrivit ovan och min man har gått ned 18 kg. Själv gick jag ned det jag behövde med GI tidigare men gillar att leva med lchf så jag kör det också. Skulle dessutom helst vilja gå ned några kg till.

Jag kan ärligt säga att jag inte mäter och räknar särskilt mycket utan vi äter kött, fisk, ägg osv med smör, grädde och så kanske några få blad sallad. Sen festar vi gärna på blåbär och jag även jordnötter utan problem.
  • Penno
    jagäraf skrev 2010-01-28 09:04:55 följande:
    Jag tycker det är så enkelt egentligen. Ska man gå ned i vikt ska man äta enl principen livsmedel med max 5 gram kolhydrater/100 gram. Man kan också se det som 5 % och proteinet ska ligga på max 20 procent, resterande på fett, alltså 75 %.När man sen gått ned det man vill och inte vill gå upp igen så håller man sig till livsmedel som har max 20 % kolhydrater per hundra gram vilket som någon skrev gör utbudet betydligt större.Det där med max 20 kolhydrater per dag osv har jag ingen aning om utan jag har hållit mig helt till det jag skrivit ovan och min man har gått ned 18 kg. Själv gick jag ned det jag behövde med GI tidigare men gillar att leva med lchf så jag kör det också. Skulle dessutom helst vilja gå ned några kg till.Jag kan ärligt säga att jag inte mäter och räknar särskilt mycket utan vi äter kött, fisk, ägg osv med smör, grädde och så kanske några få blad sallad. Sen festar vi gärna på blåbär och jag även jordnötter utan problem.
    Superenkelt med det tänket! Det blir nog så jag kommer att göra, så enkelt som möjligt ska det vara i vårat "frossande" =) Är fortfarande förvånad att jag gått ner trots all vispad grädde med hallon :) o fastän det bara handlar om några få kilo som jag vill bli av med. Jag kan knappt ens påstå att detta är en metod för att gå ner i vikt, det är ju så enkelt, tycker jag! Ja, ska väl erkänna att en påse blandgodisar inte skulle sitta helt fel o få trycka i sig i helgen, men det SKA JAG INTE!!!
  • jagäraf

Ni som skriver det där med max 20 kolhydrater per dag, var har ni sett det?

Enkelt kan man säga så här: fördelningen av kalorier från det du äter ska per dag innehålla procentuellt max 5 från kolhydrater, ca 20-30 från protein och resten från fett. Alltså när man vill gå ned i vikt.

Felet de flesta gör är att de skär ner på kolhydraterna men ökar inte fettintaget tillräckligt mycket och får därför ett överintag av protein vilket medför att kroppen kommer att lagra in fett eftersom proteinet ökar insulinpåslaget mer än fett.

Allt detta enl min käre make

• USB
    The Kittycats skrev 2010-01-27 20:58:41 följande:
    Gjorde du bara med grädde och smör i då? Hur blev det, kokade du i grädde eller i vatten? Samlar på mig alla tips jag kan få innan jag prövar igen...
    Jag kokade i vatten. Sedan tog jag i smör och grädde.
  • Penno

Jag har läst det i boken "GI noll". För mig som räknas in i 10+ gruppen så skriver han att kolhydratgränsen är 9gram/Måltid, eller max 27 gram/dag....

Sen tror jag att det var på sidan "Kolhydrater i fokus" som jag läst 20g kh/dag.

• Sagalin
    jagäraf skrev 2010-01-28 09:20:11 följande:
    Ni som skriver det där med max 20 kolhydrater per dag, var har ni sett det?Enkelt kan man säga så här: fördelningen av kalorier från det du äter ska per dag innehålla procentuellt max 5 från kolhydrater, ca 20-30 från protein och resten från fett. Alltså när man vill gå ned i vikt.Felet de flesta gör är att de skär ner på kolhydraterna men ökar inte fettintaget tillräckligt mycket och får därför ett överintag av protein vilket medför att kroppen kommer att lagra in fett eftersom proteinet ökar insulinpåslaget mer än fett.Allt detta enl min käre make
    Det står på massor av sidor att man ska hålla sig till max 20g kolhydrater vid viktnedgång...