• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • rasajj
    Sagalin skrev 2010-01-27 21:46:37 följande:
    Man äter mer proteiner i Atkins än i LCHF.
    Det stammer nog inte.. Atkins (iallafall orginaleversionen, innan han dog och foretaget togs over av hans fru) var mycket fokus pa fettet ocksa. Precis som det svenska LCHF. Jag gor egentligen ingen skillnad pa Atkins och LCHF mer an just namnet och att infon om LCHF ar pa Svenska. Sjalv kallar jag det bara for Low Carb. Det racker.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Sagalin
    rasajj skrev 2010-01-27 23:34:45 följande:
    Det stammer nog inte.. Atkins (iallafall orginaleversionen, innan han dog och foretaget togs over av hans fru) var mycket fokus pa fettet ocksa. Precis som det svenska LCHF. Jag gor egentligen ingen skillnad pa Atkins och LCHF mer an just namnet och att infon om LCHF ar pa Svenska. Sjalv kallar jag det bara for Low Carb. Det racker.
    Nja jag var lite för snabb.
    I Atkins introducera man kolhydrater när man nått målvikt det gör man inte i LCHF.
  • jagäraf
    Sagalin skrev 2010-01-28 06:22:11 följande:
    Nja jag var lite för snabb.I Atkins introducera man kolhydrater när man nått målvikt det gör man inte i LCHF.
    Det beror väl på hur man ser det. Under viktnedgång äter man max 5 gram kolhydrater/100 gram i lchf. När man nått sin målvikt kan man äta max 20 gram/100 gram och det kan väl också ses som att man introducerar kolhydrater i sin kost?
  • Jen nifer
    jagäraf skrev 2010-01-28 07:06:03 följande:
    Det beror väl på hur man ser det. Under viktnedgång äter man max 5 gram kolhydrater/100 gram i lchf. När man nått sin målvikt kan man äta max 20 gram/100 gram och det kan väl också ses som att man introducerar kolhydrater i sin kost?
    ja de va min tanke med
    Mollys & Minnas mamma
  • Lullisgirl
    WillElv skrev 2010-01-27 19:34:22 följande:
    Ni som blandar turkosk youghurt med grädde. Vispar ni grädden först? vad brukar ni smaksätta med? Kvällssuget är hopplöst :) Så har jag läst att "många" har i cocos i ex. filen. Men i den påsen jag har är det 8,9 kolhydrater/100gr.
    Jag har börjat äta TY med vaniljpulver. Det blir supergott! Tycker inte det behövs grädde, tar lite i kaffet i stället. Vissa tycker att TY är lite väl syrligt och därför vill dom kanske ha grädde i?
    Linfrön, sesamfrön och nötter borde ju gå bra att ha i. Nötter innehåller förstås en del kh men om man bara tar några i för "knaprets" skull är det säkert ok.
  • Jen nifer

vi har lite sjukstuga här hemma, får kämpa för att få i mig de jag ska.

Någon som har ectra smarriga helg tips på mat?

Mollys & Minnas mamma
  • jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-28 07:45:34 följande:
    vi har lite sjukstuga här hemma, får kämpa för att få i mig de jag ska.Någon som har ectra smarriga helg tips på mat?
    Jag gjorde en jättegod och superenkel soppgryta igår. Jag stekte kycklingfilé i små bitar och även en röd paprika delad i bitar, i smör. Sen hällde jag på en burk kokosmjölk, klickade i lite sambal olek och så några tsk extra kokosfett (jag har med smak, från hälsokosten). Så lite smulad buljongtärning, peppar och salt. Trots sin otroliga enkelhet så blev det så gott! Min dotter som inte äter lchf fick jasmineris med soja till medan mannen och jag åt det som soppa.
  • jagäraf
    WillElv skrev 2010-01-27 19:34:22 följande:
    Ni som blandar turkosk youghurt med grädde. Vispar ni grädden först? vad brukar ni smaksätta med? Kvällssuget är hopplöst :)Så har jag läst att "många" har i cocos i ex. filen. Men i den påsen jag har är det 8,9 kolhydrater/100gr.
    Jag har icas ekologiska kokos (i love eco) och den innehåller bara 1,5 gr/100 gr.
  • Sagalin
    Va, du menar väl 20gram kolhydrater per dag eller är jag helt ute och cyklar?!
    Jag skulle nog inte klara av att äta livsmedel med 20g kolhydrater/100gram.
  • Penno
    Nu känner jag mig trög igen ;) !! Alltså, när man har nått sin målvikt då är det alltså ok att äta sånt som innehåller max 20g kg/100 g?? Jag trodde att det alltid gällde att hålla sig till varor som inte innehåller mer än 5 g/100g.... Med 20g/100g så blir ju valmöjligheterna sååå mycket större!