• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • USB

Måste säga att den här dieten funkar. Jag är ju lite vågberoende...har gått ner 1,2kg på två dagar. Det är ju såklart vätska men det känns redan skönare i kroppen konstigt nog. Min man är ju väldigt skeptisk till det här för han var rätt säker på att man skulle gå upp i vikt iom allt fett.
    Är ganska hungrig men det går att leva med. Blir å andra sidan väldigt mätt när jag väl äter.
    Funderar på hur det vore att vispa grädde och blanda med cf eller ty och frysa ner och äta som glass. Är det nån som gjort det? Är rädd att jag blir sugen framför tv:n i helgen.
    Är det nån som vet hur det är med cashewnötter? Är det för mycket kh i det?

• Sagalin

Hämtat från www.alltomlchf.se
    Om man vill äta en strikt LCHF-kost ska man försöka hålla sig till matvaror som innehåller maximalt 5 % kolhydrater per 100 gram. Läs på innehållsförteckningen och fundera dessutom på hur mycket 100 gram är. Som exempel kan nämnas mjölk där 100 gram motsvarar 1 deciliter, och om man då dricker ett par glas mjölk har man snabbt fått i sig relativt mycket kolhydrater trots att mjölken i sig inte innehåller så hög kolhydrathalt (5% för fullfet standardmjölk). Många brukar försöka hålla sig till maximalt 20 gram kolhydrater per dag om man håller sig till en strikt LCHF-kost för att man t.ex vill gå ner i vikt.

• Pippil8

USB - skönt att du får lite resultat! Det behöver man om man är sockerberoende... Jag började för en vecka sedan och de första 3-4 dagarna var hemska Igår var första dagen jag märkte att jag kunde äta ganska normala portioner och inte behövde vräka på med fett och ändå höll jag mig mätt och nöjd på tre mål mat! Utan illamående! Längtar fortfarande efter godis och kakor men har inte det där akuta suget som jag hade de första dagarna. Cashew-nötter är no-no! Bästa nötterna är paranötter, bara 3,4g/100g. Jag brukar kolla livsmedel på livsmedelsverkets sida. www.slv.se och så tror jag man ska klicka på Mat och näring - vad innehåller maten? ungefär... Det borde ju funka att göra glass som du föreslår USB. Kanske blanda i lite vaniljpulver och några mosade hallon (jag har egna så behöver inte oroa mig för vinterkräksjukan). Frukosten är fortfarande ett problem för mig. De dagar jag är hemma går det bra (ägg och bacon) men på jobbet är mycket svårare... Vad äter ni andra till frukost? Jag bakade ju lchf-bröd och det var helt ok i två dagar men sen började det växa lite i munnen. Har köpt low-carb-limpa också men den innehåller 2,7g/skiva och det är lite mycket tycker jag. Hittar inte länken till mat-tråden, kan någon upprepa eller kanske lägga in i TS?

• jagäraf

Ja, jag har tydligen lyckats missa det där med 20 kolisar per dag men för oss har det gått bra ändå. Det viktigaste är väl ändå förhållandet mellan kolhydrater/protein/fett och det blir kanske för en normaläter inte så mycket mer än 20 kolisar/dag. Man är ju så olika och för min del tappar jag lusten med en massa mått och steg och det är därför jag gillar lchf. Håller jag bara mig till det jag lärt mig så kan jag äta gott och må bra.

• Ela007

Jag tycker jag äter så bra och ändå vill vågen inte rör sej nedåt. Första veckan gick jag ner 1,5 kg andra veckan gick jag upp 1,6 kg. Detta känns ju inte alls kul då jag har 10-15 kilo att bli av med till sommaren. Har ätit lchf i 2 veckor nu utan något fusk. Vad kan vara fel? jag äter inget som innehåller mer än 5g kolhydrater/100g, tycker jag försöker få i mej mycket fett. Äter bara grönsaker ovan jord och då väldigt restrektivt, ingen frukt har jag ätit alls.
    Var på restaurang igår med vänninorna, dom åt både pizza, vitlöksbröd, pommes och efterrätter. Jag åt kebabsallad med massa aioli som sås, bjöd bort mitt bröd och drack mineralvatten. Skillnaden på vågen idag jämfört med igår är ca 6 hekto upp.
    Hur länge ska man hålla på innan man ser något resultat? jag känner mej smalare, kanske bara inbillning.

Vad är fakir? ska man bara äta kött och smör då? går man ner mer i vikt då eller?

Ja, som ni ser så har jag mycket funderingar och frågor. Har Skaldemans bok, men det verkar ju inte som att dett fungerar på mej. Kan det vara så?

Hoppas det är någon som vill ta sej an mitt problem.

• frökenskabb

HEJ ALLA!

Nu har jag gjort en mat tråd =) Så kan vi lägga in recepeten där och diskutera annat här ;O)

• Jen nifer

ja jag tror också felet en del gör är att öka på med proteinkällan, när de egentligen är fettet man ska öka.. Ja tyckte fett tänket kändes främmande första dagarna men nu går de hur bra som helst :)

Ne ja tycker inte man behöver krongla till de. Ja räknade en hel del första veckan för att se så jag höll mig på rätt prcent och gram på ett ungifär. Nu äter jag och är glad :)

Min våg närmar sig nämligen en magisk gräns för mig, vad jag älskar den här metoden. Kommer inte ha svårt att hålla de här.

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Ela007 skrev 2010-01-28 09:57:02 följande:
    Jag tycker jag äter så bra och ändå vill vågen inte rör sej nedåt. Första veckan gick jag ner 1,5 kg andra veckan gick jag upp 1,6 kg. Detta känns ju inte alls kul då jag har 10-15 kilo att bli av med till sommaren. Har ätit lchf i 2 veckor nu utan något fusk. Vad kan vara fel? jag äter inget som innehåller mer än 5g kolhydrater/100g, tycker jag försöker få i mej mycket fett. Äter bara grönsaker ovan jord och då väldigt restrektivt, ingen frukt har jag ätit alls.Var på restaurang igår med vänninorna, dom åt både pizza, vitlöksbröd, pommes och efterrätter. Jag åt kebabsallad med massa aioli som sås, bjöd bort mitt bröd och drack mineralvatten. Skillnaden på vågen idag jämfört med igår är ca 6 hekto upp.Hur länge ska man hålla på innan man ser något resultat? jag känner mej smalare, kanske bara inbillning.Vad är fakir? ska man bara äta kött och smör då? går man ner mer i vikt då eller?Ja, som ni ser så har jag mycket funderingar och frågor. Har Skaldemans bok, men det verkar ju inte som att dett fungerar på mej. Kan det vara så?Hoppas det är någon som vill ta sej an mitt problem.
    dricker du mycket mölk och sånt? Mät tycker jag istället för att väga kanske :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    frökenskabb skrev 2010-01-28 09:57:15 följande:
    HEJ ALLA!Nu har jag gjort en mat tråd =) Så kan vi lägga in recepeten där och diskutera annat här ;O)
    vad ska vi disskutera här då? Nu finns de en vikt tråd, en meny tråd o nu en mat tråd :D hihi nerå de blir nog bra.
    Mollys & Minnas mamma
  • USB
    frökenskabb skrev 2010-01-28 09:57:15 följande:
    HEJ ALLA!Nu har jag gjort en mat tråd =) Så kan vi lägga in recepeten där och diskutera annat här ;O)
    Har du någon länk?