• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Kenzie
    helene306 skrev 2010-01-28 17:51:21 följande:
    Har provat det, skulle vilja ha något annat men det får väl bli vitlök i brist på annat  Persiljesmör blev det till lunch.
    Soltorkade tomater och basilika
    Persilja, citron och vitlök
    Dill och citron
    Rostad vitlök (en favorit)
    Västerbottensost
    Sardeller (grymt till nötkött)
    Gräslök
    Curry
    Fransk senap och dragon
    Pepparrot
    Lights will guide you home...
  • Jen nifer
    Kenzie skrev 2010-01-28 18:34:43 följande:
    Soltorkade tomater och basilikaPersilja, citron och vitlökDill och citronRostad vitlök (en favorit)VästerbottensostSardeller (grymt till nötkött)GräslökCurryFransk senap och dragonPepparrot
    vad bra tips, soltorkade tomater i gillar jag :)
    Mollys & Minnas mamma
  • jagäraf

Jag googlade på lchf cheesecake och fick en del fina förslag. Det ska jag testa i helgen. Fast jag har fortfarande inte hittat något vaniljpulver.

• Allimac 2004

Det finns ju flytande vaniljarom, vet inte om det är socker i det. brukar finnas bland bakprodukterna

jagäraf skrev 2010-01-28 18:54:56 följande:
    Jag googlade på lchf cheesecake och fick en del fina förslag. Det ska jag testa i helgen. Fast jag har fortfarande inte hittat något vaniljpulver.
  • USB

De flesta jag hittade var såna som ska gräddas i ugnen men jag brukar göra såna som ska frysas.

Är så sugen på frukt men det finns ju ingenting som är under 5g. Har några stora saftiga päron i kylen som jag gärna skulle vilja sätta tänderna i. =)

Har frågat förut men ej fått något svar så jag försöker igen:

Vad händer om jag äter för lite fett? Plågar jag kroppen då eller svälter den? Tror att jag nu efter 3 dagar är i ketos för det smakar f-n i munnen och min lilla 4-åring upplyste mig om alldeles nyligen om att det inte luktade så gott.
    Konstigt nog har jag inte alls varit sugen på sött de här dagarna. Jag som inte gjort annat än ätit godsaker hela dagarna förut.

• Penno

Jag tror att det är så att om du äter för lite fett så kan viktminskningen stanna av pga av kroppen ställer in sig på svält och gör allt för att hålla kvar fettet som finns i kroppen. Rätten mig gärna någon om jag har fel!

Det verkar i övrigt bara vara jag som inte märkt av något speciell biverkan av denna kost. Jag har aldrig upplevt att jag trätt in i ketos o luktat illa ur munnen :( .
    Inte för att jag deppar för att jag inte luktat illa :) men kan det vara så att jag inte är i ketos eller vad??????? Hållt på i 3 veckor....

• Pippil8

Ela007 - låter segt att kämpa så men ändå inte gå ner! Kan du inte beskriva vad du äter en dag så kanske det går att komma med fler tips? Äter du tex mellis? Eller för mycket protein? Man ska ju inte äta mer protein än "normalt" utan byta ut kolhydraterna mot smör och annat fett... Jag är nybörjare själv i och för sig...

Jag undrar också vad som händer om man får i sig för lite fett. Jag blir mätt ganska fort nu och behöver inte vräka i mig fett alls. Och tre mål mat om dagen har funkat alldeles utmärkt i två dagar nu. SKa skriva i mat-tråden nu vad jag har ätit idag och få lite inspiration av er andra

Tänker förresten varje kväll att jag ska vispa lite grädde och äta med hallon eller kanske en ruta mörk choklad. Men har faktiskt inte bliivit sugen så det har inte behövts!

• Penno
    Cam82 skrev 2010-01-28 20:06:47 följande:
    Äter ni här i tråden något på kvällen? Om ni känner er småhungriga/sugna?
    Jodå, jag äter :) Brukar ta ost/skinkrullar, grädde med hallon och som nyss; Airams LCHF bröd med smör, skinka o ost. Senaste veckan har jag varit sugen på något varje kväll, det var jag inte de 2 första veckorna. Det är som att jag inte blir lika mätt längre fastän jag äter på liknande sätt som tidigare. Har provat att lägga till ytterligare fett till maten men det har inte hjälpt. Behöver även nu mellis på eftermiddagarna. Förstår ingenting.....
  • Cam82

En annan fråga, ni som äter turkisk yoghurt på morgonen, hur mycket kan man äta? Jag har i 2 morgnar tagit ca 1 dl, men det känns lite lite tycker jag, till det har jag ätit pålägg, en bit brie samt kaffe med kokosfett och grädde. Blir ni proppmätta efter frukost? Det blir aldrig jag efter någon måltid.