• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • rasajj
    Troll mor skrev 2010-01-29 21:26:06 följande:
    Så roligt att läsa här, att det är så många det går bra för.Undrar då om ni kanske kan hjälpa mig. Har ätit strikt LCHF nu i fem veckor och det händer absolut ingenting, tror t o m att jag har gått upp 2kg. Har slutat med mjölk o nötter, men det händer inget.Äter jag för lite fett?? Begriper inte hur jag ska få i mig mer fett isf.  Tips?? Nån annan som är i samma situation?? Är lite förtvivlad nu, men vill inte ge upp nu när sötsuget är borta och jag vill inte tillbaka till alla tråkiga grönsakssoppor och grovbröd och hunger. Tror ju verkligen på detta, men är jag en som det inte fungerar för??
    Vad ligger ditt dagliga kolhydrat intag pa? Och hur mycket fett ater du? Det kan vara sa att du ater for mycket fett, sa att kroppen bara anvander fettet fran dieten for bransle och aldrig kommer till att behova det sparade kroppsfettet.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Troll mor
    rasajj skrev 2010-01-29 21:38:20 följande:
    Vad ligger ditt dagliga kolhydrat intag pa? Och hur mycket fett ater du? Det kan vara sa att du ater for mycket fett, sa att kroppen bara anvander fettet fran dieten for bransle och aldrig kommer till att behova det sparade kroppsfettet.
    Har faktiskt inte räknat, men tror jag ligger åt för lite iaf om jag jämför med vad min mamma som gått ner mycket äter. Jag äter inget som har mer än 5 kolhydrater/ 100g.
  • saltflingan

Troll mor: Jag vet att många tycker att lchf är så bra just för att man slipper räkna och väga det man stoppar i sig. Men jag tycker att det är oslagbart som hjälpmedel när man står still eller bara vill veta tex hur mycket kolhydrater man får i sig per dag. Jag brukar väga i en vecka, sen tycker jag ofta att man lärt sig vad man kan och bör äta för att hamna på en bra nivå. För att inte tala hur bra det är för att stoppa fusk! När man direkt ser hur mycket onödiga kolhydrater det är så skippar man det till nästa gång.

Själv har jag fallit för flera frestelser idag, men jag vet av erfarenhet att det blir färre och färre med tiden....tillhör inte dem som kan gå över helt på en gång. Det jag förfärades mest över var att mina 16 g pepparkakor (4 st) innehöll 11,5 g kolhydrater.

• rasajj
    Troll mor skrev 2010-01-29 21:43:23 följande:
    Har faktiskt inte räknat, men tror jag ligger åt för lite iaf om jag jämför med vad min mamma som gått ner mycket äter. Jag äter inget som har mer än 5 kolhydrater/ 100g.
    Grejen ar ju dock den att varje person ar unik nar det galler just hur mycket kolhydrater man tal. Det ar vad jag gillar med Atkins metod. Att han undervisade om hur man skulle hitta sin egen grans. Och att den gransen inte ar konstant, utan andras med aren..

Hans rad var att de forsta tva veckorna halla sig under 20g om dagen, genom att helt utesluta alla kallor till kolhydrater forutom grona gronsaker. Sedan okar man intaget med 5g/vecka (sa tredje veckan ater man 25g, fjarde ater man 30g osv. Tills man marker att man inte langre gar ner i vikt. Den siffra man stannat pa da, sag 30g, ar ens egna privata grans. Och da bor man halla sig under den gransen for fortsatt viktnedgang.

For mig ligger gransen pa ca 45g om dagen. Men det varierar ocksa under manaden kanner jag.. Jag maste vara mer strikt veckan fore mens tex.

testa att rakna kolisar nan dag, bara for att se var du ligger. kan vara bra att ha i tankarna lite. Sedan ar det valdigt latt att det slinker ner dolda kolisar, sa luslas innehallsdeklarationer.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • jagäraf
    Troll mor skrev 2010-01-29 21:26:06 följande:
    Så roligt att läsa här, att det är så många det går bra för.Undrar då om ni kanske kan hjälpa mig. Har ätit strikt LCHF nu i fem veckor och det händer absolut ingenting, tror t o m att jag har gått upp 2kg. Har slutat med mjölk o nötter, men det händer inget.Äter jag för lite fett?? Begriper inte hur jag ska få i mig mer fett isf.  Tips?? Nån annan som är i samma situation?? Är lite förtvivlad nu, men vill inte ge upp nu när sötsuget är borta och jag vill inte tillbaka till alla tråkiga grönsakssoppor och grovbröd och hunger. Tror ju verkligen på detta, men är jag en som det inte fungerar för??
    Mitt tips är att du ska läsa mycket om lchf för att förstå hur det fungerar ordentligt. Har du bara kollat vågen eller har du mätt dig också? Kanske har du tappat cm istället för kg. Vissa går faktiskt upp i början för kroppen bygger muskler trots att de inte gymmar och muskler väger mer än fett. Sen är det så att för vissa få kan det ta upp till flera månader innan vågen rör sig, hur duktiga de än är. Medan andra tappar flera kg (mestadels vatten) i början. Sen kan det vara så att du inte har så många kg:s övervikt utan din kropp kanske anser att du har en bra vikt även om inte du gör det? Då är det jättesvårt!

I Skaldemans bok "Ät dig ned i vikt" som jag ständigt tjatar om... står det massor som man har nytta av att veta. Både hur lchf funkar och vilka trix man kan ta till. T ex kan man testa att skippa frukost helt och istället ta en längre promenad. På det sättet gick han ned de sista 5 kg som envist höll sig kvar. Boken finns hos bl a Bokus.com och kostar runt 40 kr.
  • USB

Lite äcklig fråga från mig, men hur är eran avföring när ni äter lchf? Idag är det bara som "gulgrönt vatten" som kommer ur mig. Tror själv att det kan bero på att jag är gallopererad och att det är fettet som gör det gult. Törs nog inte gå många meter från toa idag.
    Har minskat ytterligare ett kilo sen igår. Helsjukt ju! När jag körde första veckan med cambridgekuren för ett par år sen så gick jag ner ca 4,5kg första veckan. Nu kan man äta sig mätt och må bra och gå ner 3,2kg på 4 dagar! Helt otroligt!
    Varför har man inte börjat med detta tidigare?!?!?!

• Emmi2

Det är så roligt med den här tråden, för den är så aktiv! Bra jobbat av er alla med maten iaf.

USB: Om det där med magen hihi. Min magen fungerar utmärkt just nu. Tidigare har jag haft jätteproblem med svullen mage, magont, stopp varvat med diarré osv. Har tagit glutenprov, så jag vet att det inte är det, men helt klart är att min mage inte fixar kolhydrater. Nu när jag vet hur mycket bättre jag mår utan, så är det lättare att motstå frestelser. Klart man ibland kan bli sugen på en bulle osv, men det är helt enkelt inte värt det.

Igår bjöd jag mina föräldrar på middag, baconinlindade köttfärsbiffar. Till efterrätt pannacotta (blev såååå jäkla sugen efter allt prat här hihi) med hallon och vispgrädde. I pannacottan hade jag 0,5 msk socker och ca 1 tsk vaniljsocker (hittade inte vaniljstång eller vaniljpulver på Willys). Den totala mängden socker blev ju väldigt låg om man jämför med hur man vräkte på tidigare. Och jäklar vad gott det blev {#lang_emotions_laughing}

Hoppas ni får en bra dag allihop!

• helene306
    IssaBL skrev 2010-01-29 17:31:56 följande:
    Men ska du äta enligt lchf när du är gravid? De kollar väl ketoner i urinen vid inskrivningen, eller är det bara för att kolla om det är nåt fel på en och inte för själva ketonerna?
    Ja, varför inte? Hellre lchf där jag mår bra än massa kolhydrater och jag svullnar och har ont. Lchf är absolut inet farligt när man är gravid, däremot ska man se till att få i sig aningens mer kolhydrater i form av grönsaker exempelvis. Min bm har aldrig gjort något urinprov och jag tror inte det är någon fara heller. Att de kollar urinen vid inskrivning är väl mer för äggviteämnet om jag inte minns helt fel? Nu äter inte jag strikt lchf utankan äta både pasta, potatis och annat onyttigt (läs godis ) men jag mår betydligt bättre denna graviditet än första. Då gcik jag upp 28 kilo och hade i v31 som jag är i nu gått upp 16 kilo, hittills har jag gått upp 11 kilo (15 från plus) så jag ärt helnöjd att det inte lagt iväg mer! Äter jag mycket kolhydrater/fuskar mycket då svullnar jag något otroligt så lchf är min melodi
  • sara1981

Vet att det har skrivits om förut, men orkar inte leta igenom halva tråden . Hur länge ska man stå ut med den hemska andedräkten? Kommer den att hänga kvar eller kan man hoppas på att den försvinner? Har ätit LCHF i snart 4 veckor och det går jättebra, men andedräkten kan väcka en död..{#lang_emotions_surprised}

Amilia 2006 Max 2008
  • Lullisgirl
    sara1981 skrev 2010-01-30 16:34:32 följande:
    Vet att det har skrivits om förut, men orkar inte leta igenom halva tråden . Hur länge ska man stå ut med den hemska andedräkten? Kommer den att hänga kvar eller kan man hoppas på att den försvinner? Har ätit LCHF i snart 4 veckor och det går jättebra, men andedräkten kan väcka en död..
    Min dåliga lukt höll i sig två veckor kanske...började dag fyra. Vet inte om jag vant mig eller men iaf luktar det inte lika illa nu efter en månad.