• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Flapper
    USB skrev 2010-01-29 09:19:49 följande:
    Nä jag tycker att det gått sjukt lätt! Inget sötsug överhuvudtaget. Det enda jag skulle vilja ha är frukt men det suget kanske också försvinner så småningom. Det som är lite störande är det äckliga smaken i munnen. Vad gör ni andra som besväras av det åt den?
    Står ut... Jag vet inte faktiskt. Någon som har tips?
  • jagäraf
    Ela007 skrev 2010-01-29 07:21:11 följande:
    Nu har jag bestämt mej. 4 dagar strikt fakir, om jag fortfarande inte ser någon viktnedgång så kommer jag hoppa över till VV. Finns säkert många som tycker jag isåfall överger lchf lite snabbt, men jag vill ju gå ner i vikt. Tänker ha med lite GI/lchf tänk iallafall. Har inte druckit läsk eller ätit godis på 4 veckor då behöver man ju inte börja med att trigga sötsuget.Ha en bra dag!
    Jag tycker du ska beställa Skaldemans bok. Finns billigt hos Skaldeman. Tyvärr är det så att för vissa kommer inte den där supersnabba viktnedgången (vattentappning de första kg) utan det kan för en del tyvärr ta flera månader i allra värsta fall. Men fördelen är ändå att du förmodligen kommer må mycket bättre. Och framför allt, du får ju äta så mycket godare mat än hos Viktväktarna. Tycker jag, åtminstone
  • jagäraf

Hoppas ni inte tycker att jag tjatar men jag råkade hitta lite om det vi pratade härom dagen, ang hur mycket kolisar man ska äta. Skaldeman igen.

"Hur mycket kolhydrater ska man äta?

Det beror på hur mycket du äter. Det är inte mängden kolhydrater som är avgörande, utan andelen. Den som äter 4000 kcal om dagen kan äta betydligt mer kolhydrater än den som äter 1000 kcal. Det här är något som många av dagens lågkolhydratförespråkare missar.

Sikta på 5 energiprocent kolhydrater om du vill ha snabb viktnedgång. Lägre än så är det svårt att ligga uthålligt. Blir det tio procent en och annan dag är det ingen katastrof. 5 energiprocent innebär 25 gram om dagen om du äter 2000 kcal. Äter du 2400 kcal blir det 30 gram.

Med sådana siffror är du på den säkra sidan. Kroppen noterar att det fortfarande råder vinter och att du är tvungen att leva på fett - dietfett och dina egna fettlager."

Jag tycker det är förståeligt skrivet.

• Sagalin
    USB, grattis vad kul!!!

Näe nu måste jag ta tag i mina kilon som jag gått upp sen november pga att jag äter för mycket, ost bla.

Jag får inte stå och hyvla ost och äta bara för att det är gott!

Jag ska inte hålla på och väga mig eftersom jag börjat träna kondition och styrka så kan det bli lite missvisande på vågen men mitt omfång ska minska inte öka så som det gjort sista tiden. Jag vill kunna ha min vår och sommarkläder i år också.
  • Penno
    jagäraf skrev 2010-01-29 09:52:00 följande:
    Hoppas ni inte tycker att jag tjatar men jag råkade hitta lite om det vi pratade härom dagen, ang hur mycket kolisar man ska äta. Skaldeman igen."Hur mycket kolhydrater ska man äta?Det beror på hur mycket du äter. Det är inte mängden kolhydrater som är avgörande, utan andelen. Den som äter 4000 kcal om dagen kan äta betydligt mer kolhydrater än den som äter 1000 kcal. Det här är något som många av dagens lågkolhydratförespråkare missar.Sikta på 5 energiprocent kolhydrater om du vill ha snabb viktnedgång. Lägre än så är det svårt att ligga uthålligt. Blir det tio procent en och annan dag är det ingen katastrof. 5 energiprocent innebär 25 gram om dagen om du äter 2000 kcal. Äter du 2400 kcal blir det 30 gram.Med sådana siffror är du på den säkra sidan. Kroppen noterar att det fortfarande råder vinter och att du är tvungen att leva på fett - dietfett och dina egna fettlager."Jag tycker det är förståeligt skrivet.
    Intressant! Jag är bara fundersam nu över varför jag har börjat bli mer hungrig tidigare. Måste nu ta mellanmål o kvällsfika pga hunger/sug. Det behövde jag inte de 2 första veckorna.
  • Sagalin
    Penno skrev 2010-01-29 10:20:05 följande:
    Intressant! Jag är bara fundersam nu över varför jag har börjat bli mer hungrig tidigare. Måste nu ta mellanmål o kvällsfika pga hunger/sug. Det behövde jag inte de 2 första veckorna.
    Du  har inte börjat träna eller ska du snart ha mens?
  • helene306
    Lullisgirl skrev 2010-01-29 08:09:55 följande:
    Det går att krydda med vilken krydda som helst. Förut kryddade jag med grillkrydda men jag vet inte om det kanske är socker o annat skit i den men man kan ju göra sin egen grillkrydda, läs på burken vad som är i.  Pepparrot kan man ta i beror kanske på vad man ska ha den till men till fisk borde det gå superbra.  Tacokrydda? (Finns bra lchf recept på nätet) "bea" smör. Lägg 1 msk torkad dragon i 1 msk vinäger, låt dra en halv timme (eller mer), blanda ner i smör. Salt och pappra. 
    Åh, tackar! Det har genast klottrats ner i kokboken Beasmör lät väldans gott så det måste jag prova! Det tänkte jag på igår också men det kändes som om enbart dragon inte var tillräckligt. Inte tänkte jag på att det kan dra i vinäger Lite feg att prova mig fram ibland

Tacokryddan har jag redan recept på och den är helt kanon!
  • jagäraf
    Penno skrev 2010-01-29 10:20:05 följande:
    Jag tycker sånt där går upp och ned. De senaste dagarna har jag varit konstant hungrig vilket jag inte var innan veckorna innan dess. Men så är jag precis före mens också... Om du tänker efter så var du säkert så innan du började med lchf också, alltså att vissa dagar kändes det som att du skulle kunna äta konstant.
  • Penno
    Sagalin skrev 2010-01-29 10:26:15 följande:
    Du  har inte börjat träna eller ska du snart ha mens?
    Nej, har inte börjat träna o har precis haft mensen, så den kan jag inte skylla på...
    jagäraf skrev 2010-01-29 10:45:30 följande:
    Jag tycker sånt där går upp och ned. De senaste dagarna har jag varit konstant hungrig vilket jag inte var innan veckorna innan dess. Men så är jag precis före mens också... Om du tänker efter så var du säkert så innan du började med lchf också, alltså att vissa dagar kändes det som att du skulle kunna äta konstant.
    Ja i o för sig... blir bara så snopen att helt plötsligt bara vilja äta, vara hungrig och ffa sugen!!!
  • Sagalin
    Penno skrev 2010-01-29 11:00:53 följande:
    Nej, har inte börjat träna o har precis haft mensen, så den kan jag inte skylla på... Ja i o för sig... blir bara så snopen att helt plötsligt bara vilja äta, vara hungrig och ffa sugen!!!
    Äter du mycket mejeriprodukter, det kan öka suget.