• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Ela007

Tack, så snällt av dej att vilja hjälpa mej!

Frukost har varierat lite, antingen ägg och baconröra med ost, grädde, paprika, champinjoner och zuccini- tills jag är mätt.
    På eftermiddagen har jag kanske ätit ett-två ägg med majonäs. Middagen har bestått av fläskkarrè, köttfärssås med grädde i eller kyckling av något slag, och till detta en sallad på tomat, gurka och sallad. På kvällen brukar jag inte vara så hungrig, men om jag blir sugen på något så har jag hällt upp ca 2dl vispgrädde och ätit med sked.....gott!

Jag vill ju detta, men ger det ingen viktnedgång snart så kommer jag nog att gå över till VV, jag vill inte väga 15 kilo för mycket till sommaren.

• jagäraf

Om man äter för lite fett blir balansen felaktig och man går inte ned i vikt. Så fetta på bara

• helene306
    Kenzie skrev 2010-01-28 18:34:43 följande:
    Soltorkade tomater och basilikaPersilja, citron och vitlökDill och citronRostad vitlök (en favorit)VästerbottensostSardeller (grymt till nötkött)GräslökCurryFransk senap och dragonPepparrot
    Åh, tack!!

Dill gick jag och lurade på idag men så undrade jag hur gott det är i smör egentligen? (jag älskar det i mat) Dags att testa nu då Jag gjorde vitlökssmör och klämde i en klyfta extra vilket maken inte uppskattade Sardeller lät också intressant ...
  • Pippil8

Ela - det låter ju bra Som någon annan skrev - prova att minska grädden lite och kanske ta mer smör/kokosfett i stället? Och tänk på att det inte ska bli för mycket protein.

Jobbigt att balansen blir fel om man inte äter tillräckligt med fett Jag tycker det är jobbigt att äta för flottigt. Men kanske vänjer mig.

• jagäraf
    Pippil8 skrev 2010-01-28 22:03:59 följande:
    Ela - det låter ju bra Som någon annan skrev - prova att minska grädden lite och kanske ta mer smör/kokosfett i stället? Och tänk på att det inte ska bli för mycket protein.Jobbigt att balansen blir fel om man inte äter tillräckligt med fett Jag tycker det är jobbigt att äta för flottigt. Men kanske vänjer mig.
    Ja, man vänjer sig. Sen går det lite i perioder. Ibland går jag med konstant illamående och bara tanken på fett... Men sen går det bättre igen ett tag.

Ikväll har jag varit sååå hungrig och sugen. Till slut stekte jag några olika hackade nötter tillsammans med blåbär och kokos i massor av smör. Tyvärr aningen vaniljsocker också. Sen åt jag det med vispad grädde. Inte dumt alls tills jag upptäckte att jag fått blåbärsfläck på koftan
  • Emmi2

Tycker den här dieten är väldigt märklig, men på ett positivt sätt. Jag är alltså tjejen som under en dag kunnat vräka i mig sex-sju mackor, tre bullar, glass, godis, stora portioner mat osv (konstigt att jag inte är fetare, men iaf). Dvs, jag har kunnat äta hejdlöst, ffa kolhydrater.

Men nu sitter jag här, 23.20 på kvällen, inte ett dugg hungrig, och inser att jag bara ätit 850 kcal idag!!! Märklig känsla att inte ha hunger, eller sug, efter något. Det är verkligen ett nytt sätt att tänka sig att äta och leva efter.

Förrut så åt jag vid känslor, tex tröståt, när det skulle firas, mysas osv. Men vad hittar man på nu, när maten inte längre är ett substitut?

Och appropå mat, fira osv. Om man vill ta sig ett glas vin, är det okej, och är det då rött vin som gäller?

• saltflingan
    nickefiki skrev 2010-01-28 11:55:53 följande:
    Visst var du i gamla trådar för ett år sedan? Nån som hette spökplumpen var det iaf. Välkommen tillbaka!
    Shit, vilket minne!  Jo men visst hängde jag flitigt i lchf-trådar förr.  Var jätteledsen när jag tvingades överge kosten. Och det är skrämmande hur snabbt man fastnar i kolhydratsträsket!

Hög aktivitet i tråden också, så kul! Jag minns inte vem det var som frågade men jag har testat att göra fryst cheesecake utan socker och det var jätteäckligt. Använde vaniljpulver istället eftersom det är så sött i sig, men nej det var verkligen inte gott alls. Gjorde efter recept i "vår kokbok" men uteslöt som sagt sockret.

Har köpt boken "Smörstekt" och har särskilt spanat in panna cottan, den ska jag göra till helgen. Verkar vara många goda recept i den, men hennes uträkningar om kolhydrater per portion ger jag inget för. Tur att man som ammande ska äta lite mer kolhydrater. 

Var det förresten någon som hade koll på hur mycket kolhydrater man ska få i sig om man ammar?
  • Sagalin
    Emmi2 skrev 2010-01-28 23:24:12 följande:
    Tycker den här dieten är väldigt märklig, men på ett positivt sätt. Jag är alltså tjejen som under en dag kunnat vräka i mig sex-sju mackor, tre bullar, glass, godis, stora portioner mat osv (konstigt att jag inte är fetare, men iaf). Dvs, jag har kunnat äta hejdlöst, ffa kolhydrater.Men nu sitter jag här, 23.20 på kvällen, inte ett dugg hungrig, och inser att jag bara ätit 850 kcal idag!!! Märklig känsla att inte ha hunger, eller sug, efter något. Det är verkligen ett nytt sätt att tänka sig att äta och leva efter.Förrut så åt jag vid känslor, tex tröståt, när det skulle firas, mysas osv. Men vad hittar man på nu, när maten inte längre är ett substitut? Och appropå mat, fira osv. Om man vill ta sig ett glas vin, är det okej, och är det då rött vin som gäller?
    Skönt att vara fri från sockermonstret. Jag var med en macktjej. Kunde lätt äta 4rostisar, efter två timmar var jag hungrig igen och tog två mackor till. Sen var det lunch och ett helt berg med pasta och på kvällen 4-6mackor igen...

Men att bara äta 850kcal/dag är inte bra. Även om man äter LCHF kan kroppen ställa in sig på svält.
    Du borde åtminstone ligga på 1200kcal/dag.
    Vad har du ätit?
  • Ela007

Nu har jag bestämt mej. 4 dagar strikt fakir, om jag fortfarande inte ser någon viktnedgång så kommer jag hoppa över till VV. Finns säkert många som tycker jag isåfall överger lchf lite snabbt, men jag vill ju gå ner i vikt. Tänker ha med lite GI/lchf tänk iallafall. Har inte druckit läsk eller ätit godis på 4 veckor då behöver man ju inte börja med att trigga sötsuget.

Ha en bra dag!