• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Lullisgirl
    USB skrev 2010-02-09 18:19:03 följande:
    Fy va jag har ont i magen och ryggen. Det gnager och molar hela tiden och jag mår jätteilla. Påminner om smärtorna jag hade innan jag tog bort gallan. Kan man känna av den fast den inte finns kvar? Blir inte det här bättre måste jag åka till doktorn tror jag. Har även småfeber som kommer och går. Ena stunden har jag 36,8 och sen kan jag bli jättevarm och konstig och då har jag 37,9 och sen går tempen ner igen. Helskumt tycker jag. Vill inte förknippa det med LCHF men det ligger nära till hands med tanke på allt fett man äter.
    Du borde nog kolla upp det där tycker jag. Hoppas du blir frisk snart och att det inte beror på kosten så du kan fortsätta äta den. kram
  • Tant Elin

Suck, ska ha mens när som helst, hade mensvärk hela dagen igår. Och för att döva den så åt jag mera mat istället för att ta en ipren........smaaart

Håller på att försöka vänja mig av med att äta alla dessa mellanmål hela tiden. Förmiddagarna går bra, men eftermiddagarna är svårare.

• Lullisgirl
    Tant Elin skrev 2010-02-10 08:18:31 följande:
    Suck, ska ha mens när som helst, hade mensvärk hela dagen igår. Och för att döva den så åt jag mera mat istället för att ta en ipren........smaaart Håller på att försöka vänja mig av med att äta alla dessa mellanmål hela tiden. Förmiddagarna går bra, men eftermiddagarna är svårare.
    Ja det är inte klokt vad gamla vanor sitter i. Men man har ju gjort så typ hela livet, ska det ta resten att inpränta nya vanor?? 
  • Tant Elin
    Lullisgirl skrev 2010-02-10 09:04:39 följande:
    Ja det är inte klokt vad gamla vanor sitter i. Men man har ju gjort så typ hela livet, ska det ta resten att inpränta nya vanor?? 
    jag tror jag blir hungrig på "rutin" med det borde väl gå att vänja om sig antar jag. Har faktiskt lyckats ganska bra med att ta bort kvällsmålet i tv soffan. Och som sagt förmiddagarna går ganska bra. Får nog fortsätta med ett litet mellis på eftermiddagen ett tag till tror jag.
  • TheLove

Någon som har tips på nått snacks man kan äta framför tven på kvällen? Är så sugen på nått... Annars har jag väldigt problem med att komma på vad man kan äta för frukost, blir bara omeletter hela tiden.... Det tar ju sån tid, nått som går snabbt skulle inte sitta fel...

• Tant Elin

TheLove skrev 2010-02-10 09:31:15 följande:
    Någon som har tips på nått snacks man kan äta framför tven på kvällen? Är så sugen på nått... Annars har jag väldigt problem med att komma på vad man kan äta för frukost, blir bara omeletter hela tiden.... Det tar ju sån tid, nått som går snabbt skulle inte sitta fel...
    kokt ägg är snabbt till frukost om man kokar dom kvällen innan. Ät med smör eller majonäs.

Är du inte så känslig för KH kan det funka med nötter, med så lite KH som möljligt, tex paranötter. Jag kan inte äta det, för det triggar igång mig så jag överäter allt...

Vispad grädde med keso, smaksätt med tex. kardemumma, pepperkakskrydda, några blåbär

Brie ost

Rött te är sött och gott och kan faktiskt hjälpa lite mot sötsuget, tar man en stor kopp mättar det faktiskt liiite granna också.
  • Penno

Happ, så sitter man här med 1,5 kg plus på vågen :( Jag får skylla mig själv då jag har spårat ur i fyra dar. Det var som att direkt när jag fuskade en dag så fortsatte jag dan därpå och sen så var sötsuget igång. Godis, kakor m.m. Förbannat oxå! Inte för att jag har så många kilon att bli av med men fram för allt bli av med begäret efter det söta! Antar att det tar månader att få hjärnan att inse att man inte är sugen på den där chokladkakan. Just nu funderar jag om det någonsinn går att sluta vilja ha godis.....

• Tant Elin
    Penno skrev 2010-02-10 09:43:50 följande:
    Happ, så sitter man här med 1,5 kg plus på vågen :( Jag får skylla mig själv då jag har spårat ur i fyra dar. Det var som att direkt när jag fuskade en dag så fortsatte jag dan därpå och sen så var sötsuget igång. Godis, kakor m.m. Förbannat oxå! Inte för att jag har så många kilon att bli av med men fram för allt bli av med begäret efter det söta! Antar att det tar månader att få hjärnan att inse att man inte är sugen på den där chokladkakan. Just nu funderar jag om det någonsinn går att sluta vilja ha godis.....
    jodå, det går. Har du gått upp 1,5kg på 4 dagar är det säkert massa vätska du samlat på dig iom massor med kh. Kör strikt i några dagar, så försvinner vätskan igen.

Släng allt du har i skafferiet, var hård när du är i affären. Tro mig det blir lättare med tiden. Har ätit LCHF sen i augusti och kan se på när maken äter godis/chips och kakor utan att bli sugen!

Dock saknar jag känslan att få vräka i mig godis, vill inte ha själva godiset (luktar tom äcligt nu) men bara att få äta (beteendet, och sysselsättningen)
  • Kickiliisa

Jag hade en syndardag här då jag åt potatispalt! Men det var en engångsföreteelse och jag fick inga större bekymmer av det, utom lite magknip.

På kvällarna blir jag sugen som vanligt, kanske av gammal vana, och då brukar jag äta jordnötter. Ibland köper jag Glada kons småostar med olika smak. När jag blir sötsugen gör jag "glass" på frysta jordgubbar och grädde, tinar jordgubbarna lite, skär dem i mindre bitar och mixar med grädde. I jordgubbar är det dock ca 9 g kolhydrater/100 g, men mixat med grädde blir det bättre genomsnitt. Det blir som glass och man blir ganska nöjd efter litegrann. Jag har även mörk choklad hemma, minst 70%, när suget blir för stort.

• Jen nifer

Nu har jag varit ute på 1½ timmes rask morgonpromenad, så nu väntas lite sen frukost. Bacon och ägg.

Vågen stod imorse på -5,5kg och jag blir mer och mer peppad. Tråkigt nog, haha så har ja snart nått min slutliga målvikt. Jag som tycker detta är så fantastiskt kul när man ser resultat :P Började på ca 63,4kg för 3 veckor sedan. idag stod vågen på 57.8kg. Ska dra fram måttbandet nu får vi se :) Får höra av många som ja inte träffat på en månad at de hänt så mycket, visst känner ja på kläder men alltid kul att folk som inte vet hur jag äter ser skillnaden.

Tycker de är så kul me den aktiv tråd och de har faktist varit en stor hjälp på traven

Mollys & Minnas mamma