• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • helene306
    Tant Elin skrev 2010-02-10 13:40:42 följande:
    å, blir så arg på mig själv, hade inte tillräckligt med lunch, försökte dryga ut den med extra sallad. Men självklart blev jag inte mätt, och då blir eftermiddagen en enda äta-mellanmål orgie....suck att man aldrig lär sig.
    Har du inte någon gräddslatt eller något fett att ta i kaffe/te??

Lovely: Jag äter 2 kokta ägg och stekt bacon på morgonen. Äggen sköter sig själva, under tiden steks bacon och jag fixar te. Ett annat snabbt alternativ är att göra Lembasbröd, dela på mitten, smöra på Bregott, ostskivor och gurka (eller annat pålägg självklart). Klart
  • Lullisgirl
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-10 10:46:12 följande:
    ....och helt ofarligt, finns inga bevis för att E621 skulle vara skadligt alls.
    ...men helt onödig! Det är inget som kroppen behöver så varför äta om man inte måst? ;)
  • Lullisgirl
    saltflingan skrev 2010-02-10 10:44:51 följande:
    Jag trillade dit så stort igår. Åt kolhydrater hela dagen. Kanske för att jag inte mådde så bra, hade ont i huvudet hela dagen. Jag har ju ätit lchf förut med enormt fina resultat när det gäller såväl hälsa, kg och cm. Men nu verkar det inte funka alls. Har inte ens tappat någon vattenvikt och ingen skillnad när det gäller byxor heller. (hinner inte mäta men går efter hur byxorna sitter) Funderar på om kroppen kan ändras så mycket av en graviditet att denna kost inte längre passar min kropp?
    Jag har för mig att jag läst nånstans att kroppen kan bli känsligare för kh när man tagit bort dom och sen äter vanligt igen. Du kanske är känsligare för mjölkprodukter och nötter nu än när du åt förut. Har för mig att jag läste det i Skaldmans bok; "ät dig ner i vikt, boken för feta män och runda kvinnor"
  • saltflingan
    Lullisgirl skrev 2010-02-10 14:24:05 följande:
    Jag har för mig att jag läst nånstans att kroppen kan bli känsligare för kh när man tagit bort dom och sen äter vanligt igen. Du kanske är känsligare för mjölkprodukter och nötter nu än när du åt förut. Har för mig att jag läste det i Skaldmans bok; "ät dig ner i vikt, boken för feta män och runda kvinnor"
    Jaha, där ser man. Jag var strikt när jag åt lchf förut, runt 14-16 kh om dagen. Kom jag över 20 så blev jag sugen på mer. Haha lustigt hur man inte drar paralleller innan någon påpekar det.    Då kanske jag får köra en light-varinant av lchf fram till att jag slutar amma och kan köra strikt igen. Fast kan man göra det? Förstår att alla har sin egen "smärtgräns" när det gäller kh, men när ungefär går gränsen så att man instället börjar lägga på sig av kosten?

Allt känns iaf mycket bättre idag efter att jag igår sket i allt och åt kolhydrater. Frukost idag blev gröt (dagsranson bara där) men sen har jag ätit bra och känner mig peppad till att fortsätta med lchf.
  • helene306

Hoppsan och tjena ... jag som tycket jag ätit rätt bra idag la precis in allt i matdagboken. Redan nu har jag ätit 70 g kolhydrater (shit!) och jag såg att en ruta mörk choklad som jag brukar unna mig när chokladsuget knackar på innehåller 6 g kolhydrater/ruta. Ransonering!!!

• Jen nifer

Ikväll ska jag baka nyt lembasbröd. De första blev jätte gott och mättande men hade lite väl mycket kruska-kli i. Har nu köpt hem fibrex istället och hoppas de ska bli lika gott :) Mina frukostar är alltid 2 kokta ägg + stek bacon eller ibland på helgerna en skiva lembasbröd med bregott och ost. Jag har förresten rostat min ai brödrosten och för mig gick de fint och blev jätte gott

Mollys & Minnas mamma
  • vit pion

Jag har nu kört dieten i ca 2 veckor. Det händer ingenting på vågen, möjligtvis att den visar något mer. Jag har inte fuskat med några kolhydrater eller så. Man blir så deppig. Jag vill verkligen gå ner mina 5 kg´s övervikt. Går alla verkligen ner?????

• Tant Elin
    helene306 skrev 2010-02-10 14:03:42 följande:
    Har du inte någon gräddslatt eller något fett att ta i kaffe/te?? Lovely: Jag äter 2 kokta ägg och stekt bacon på morgonen. Äggen sköter sig själva, under tiden steks bacon och jag fixar te. Ett annat snabbt alternativ är att göra Lembasbröd, dela på mitten, smöra på Bregott, ostskivor och gurka (eller annat pålägg självklart). Klart
    vispade lite grädde som jag åt med keso + drack pepparkakskryddad äggmjölk till mätt och glad igen
  • Probably the best    in the
    vit pion skrev 2010-02-10 15:00:17 följande:
    Jag har nu kört dieten i ca 2 veckor. Det händer ingenting på vågen, möjligtvis att den visar något mer. Jag har inte fuskat med några kolhydrater eller så. Man blir så deppig. Jag vill verkligen gå ner mina 5 kg´s övervikt. Går alla verkligen ner?????
    Nej, eller på lång sikt. Men har du inte mer än 5 kg kan det ta ett tag innan kroppen fattar. Har du "bantat" mkt tidigare?
    Har du mätt dig? För mig visar det på måtten men inte på vågen.
    Mår du bra? Så att du trivs med kosten? Om ja ge det lite tid så ska du se att du snart känner dig nöjd med kroppen, oavsett vad vågen visar.
  • Tant Elin
    vit pion skrev 2010-02-10 15:00:17 följande:
    Det kan ta längre tid än två veckor innan man går ner, tålamod

Är du säker på att du äter rätt, ofta äter man mera kolhydrater än man är medveten om. Lägg in allt i tex matdagboken.se för att få en överblick. Räcker med att man lägger in allt man äter i ett par dagar för att få någorlunda bra koll.

matmängden, gäller att äta lagomt mycket, annars bränner ju inte kroppen lagrat fett, utan klarar sig på det man äter. En handflata protein, en handflata sallad/grönt och en knuten näve med gräddig sås brukar vara lagomt (iaf enligt http://www.annahallen.se/ som skrivit några inlägg om just detta om du orkar läsa igenom hennes blogg)

Sen är det så att ju mindre man har att gå ner, desto svårare kan det vara. Jag har bara 1-2kg att bli av med och har inte gått ner ett gramm sen i augusti! Men jag börjar acceptera det nu och försöker istället lägga fokus på hur BRA jag mår på denna maten. Magen är lugn, inte uppblåst, inga IBS problem längre