Tant Elin skrev 2010-02-27 19:32:09 följande:
Jag överväger faktiskt också att överge LCHF, har inte gått ner nånting inte ens första veckan....mår dock väldigt bra på kosten men saknar att kunna äta vanlig mat, godis osv. Idag brast det helt för mig och jag har vräkt i mig smågodis...få se hur magen reagerar nu.... Jag är inte en sån person som kan förbjuda mig saker, tids nog klarar jag inte och då vräker jag i mig enorma mängder istället. Denna gången på LCHF trodde jag det skulle gå, då jag inte ätit godis på över ett halvår, och faktiskt inte ens varit sugen på slutet. Men som sagt, idag åkte jag dit rejält. Nej, jag ska nog prova att smyga in lite mera kolhydrater och minska på fettet lite, dock kommer jag inte äta som jag gjorde förut utan mycket mindre kolhydrater än normalt men inte så strikt som LCHF, kanske lite mera åt GI hållet.... få se hur magen mår, men jag ska prova nån vecka få se
Jag har ännu inte fallit dit, eller ens tyckt att det var så jobbigt att avstå från kolhydrater. Men det är klart, lördagskvällarna kan ju vara lite sugiga. Maken sitter där med saltlakrits, smågodis och chips, å jag sitter där med en kopp the och några rullar med ost och smör...
Den blir det lite komplicerat med maten hemma hos oss pga att maken är ägg- och mjölkallergiker. Så jag måste hela tiden laga olika maträtter till familjen. Vi får se hur det blir. I längden är inte LCHF någon livsstil som passar mig, eftersom jag avskyr att helt välja bort saker. Däremot så tror jag att lchf kan ge mig en bra ny start, med nyttigare mat, mindre kolhydrater och inget socker (utom på lördagarna då jag tänker mig att äta en mindre mängd godis och en liten skål chips).