• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Linda1976
    lillamye skrev 2010-02-27 19:54:15 följande:
    jag äter enligt lshf så va kan man festa till med så här på en lördags kväll??
    parmesanchips!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Tant Elin

min mage mår jättebra idag, trots allt godis igår, humöret är också på topp Lite trött bara, men det beror nog mera på att jag haft svårt att sova inatt + att det var min tur att gå upp med barnen.

Jag har bestämt mig för att fortsätta med lågkolhydrat kost, men inte lika strikt, ingen potatis/ris/bröd men mera grönsaker och mindre fett. Kommer även tillåta mig mera mejeriprodukter. Kanske landa på runt 50-100g kh/dag och då tänka på kalorierna mkt mera än jag gjort nu. (inte ösa på med smör och grädde)

Som det har blivit nu så törs jag knappt äta en morot eftersom det innehåller mera stärkelse....sjukt från fett-rädd till kolhydrat-rädd....

vill inte vara rädd för att äta saker, utan kommer gå över på mera normal mat, dock hoppa över potatis/ris och istället unna mig att äta nåt extra 1dag/vecka, tex godis, chips, nötter eller liknande.

Men jag hänger gärna kvar här, vem vet jag kanske inte alls mår bra på att övergå till mera kh, utan kommer tillbaka till strikt LCHF, vem vet

• Jen nifer
    Tant Elin skrev 2010-02-28 12:26:47 följande:
    min mage mår jättebra idag, trots allt godis igår, humöret är också på topp Lite trött bara, men det beror nog mera på att jag haft svårt att sova inatt + att det var min tur att gå upp med barnen.Jag har bestämt mig för att fortsätta med lågkolhydrat kost, men inte lika strikt, ingen potatis/ris/bröd men mera grönsaker och mindre fett. Kommer även tillåta mig mera mejeriprodukter. Kanske landa på runt 50-100g kh/dag och då tänka på kalorierna mkt mera än jag gjort nu. (inte ösa på med smör och grädde)Som det har blivit nu så törs jag knappt äta en morot eftersom det innehåller mera stärkelse....sjukt från fett-rädd till kolhydrat-rädd....vill inte vara rädd för att äta saker, utan kommer gå över på mera normal mat, dock hoppa över potatis/ris och istället unna mig att äta nåt extra 1dag/vecka, tex godis, chips, nötter eller liknande.Men jag hänger gärna kvar här, vem vet jag kanske inte alls mår bra på att övergå till mera kh, utan kommer tillbaka till strikt LCHF, vem vet
    jag kommer snart göra precis som du, jag har nått min målvikt så därför kommer ja dra ner på fettet o öka på med lite kolhydrater, även ha en dag i veckan som jag får unna mig lite extra. Jag vill nog ner 1-2kg till eftersom man ofta ökar upp lite när man börjar äta mer kolhydrater igen, men som sagt om 1-2 kg gör ja som du :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Tant Elin
    Jen nifer skrev 2010-02-28 14:42:05 följande:
    jag kommer snart göra precis som du, jag har nått min målvikt så därför kommer ja dra ner på fettet o öka på med lite kolhydrater, även ha en dag i veckan som jag får unna mig lite extra. Jag vill nog ner 1-2kg till eftersom man ofta ökar upp lite när man börjar äta mer kolhydrater igen, men som sagt om 1-2 kg gör ja som du :)
    jag är som sagt inte helt nöjd med min vikt, men jag har inte 100% motivation att göra nåt åt det, och jag ska försöka ta mig i kragen och börja träna lite, framförallt magen för att få den plattare.

Vem vet, om jag sköter mig och drar ner lite på kalorierna kanske det kan lossna lite? Har ju ätit väldigt mycket fett nu, och om man hela tiden fyller på med fett så tas det väl inte från reserverna antar jag. Men ändå skönt att jag inte gått upp
  • Jen nifer
    Tant Elin skrev 2010-02-28 14:48:13 följande:
    jag är som sagt inte helt nöjd med min vikt, men jag har inte 100% motivation att göra nåt åt det, och jag ska försöka ta mig i kragen och börja träna lite, framförallt magen för att få den plattare.Vem vet, om jag sköter mig och drar ner lite på kalorierna kanske det kan lossna lite? Har ju ätit väldigt mycket fett nu, och om man hela tiden fyller på med fett så tas det väl inte från reserverna antar jag. Men ändå skönt att jag inte gått upp
    jag har alltid räknat kalorier så de kändes nästan helt sjukt när jag gick över till lchf, första veckorna kollade jag och räknade på allt. Även om man ökar på med mer kolhydrater kan man ju äta förnuftigt :) Ja kommer inte börja äta vanligt bröd, pasta och sånt för de är inget jag längtar efter. Sen tackar jag inte nej till kolhydrater om jag blir bjuden i framtiden som ja gjort nu, utan tar lite istället.

Får väl se om ja kan gå ner 1-2 kg till, jag väger redan mindre än vad jag gjort dom senaste 6 åren så de kan ju lika gärna ta stopp för mig med nu. Men då får ja försöka se mig som nöjd.

Jag har faktist "fuskat" för första gången idag, gjorde en tacopaj och orkade inte göra special till mig. Tog bort ganska mycket botten men en del gick ner i min mage med ;)
    Mollys & Minnas mamma
  • rasajj
    Jen nifer skrev 2010-02-28 16:34:13 följande:
    jag har alltid räknat kalorier så de kändes nästan helt sjukt när jag gick över till lchf, första veckorna kollade jag och räknade på allt. Även om man ökar på med mer kolhydrater kan man ju äta förnuftigt :) Ja kommer inte börja äta vanligt bröd, pasta och sånt för de är inget jag längtar efter. Sen tackar jag inte nej till kolhydrater om jag blir bjuden i framtiden som ja gjort nu, utan tar lite istället.Får väl se om ja kan gå ner 1-2 kg till, jag väger redan mindre än vad jag gjort dom senaste 6 åren så de kan ju lika gärna ta stopp för mig med nu. Men då får ja försöka se mig som nöjd.Jag har faktist "fuskat" för första gången idag, gjorde en tacopaj och orkade inte göra special till mig. Tog bort ganska mycket botten men en del gick ner i min mage med ;)
    Om du blir sugen pa tacopaj nan mer gang, sa hittade jag ett jattegott recept igar, pa just tacopaj.

http://www.genaw.com/lowcarb/enchilada_bake.html

Jag lagade till hela familjen och alla alskade det!
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • helene306
    Åsalie skrev 2010-02-28 14:20:13 följande:
    Vad innehåller lembas?
    Så här har jag gjort mina Lembasbröd, 5 st:
    3 ägg
    3 dl riven ost
    3 msk majonnäs
    1/4 dl sesamfrö
    ½ dl linfrö
    3-4 msk fiberhusk
    2-4 msk kruskakli
    2 nypor anisfrön
    Blanda ägg, ost och majonnäs. Häll i torrvarorna, lite i taget och låt det svälla en stund. Prova dig fram med torrvarorna! Smeten ska bli fast och hålla ihop, inte torr. Jag mixar sesamfrö, linfrö och anis fint innan jag har ner dem i smeten. Klicka ut 5 bullar och platta till dem på bakplåtsförsedd plåt. Grädda i 225 grader (varmluftsugn) i 10 minuter.
  • Trollens mamma

Jag har kört nu LCHF i 2 veckor,har gått ner 3,5 kg,men idag ramlade jag tillbaka i kolhydratträsket. Åt flera bitar chokladkaka. Ångest o illamående.

Hur gör ni efter att ni ätit fel?Tar något kolhydratfattig efteråt eller bara att vänta ut sockerruset.....usch,usch....jag ska inte äta socker.

• Sagalin
    Trollens mamma skrev 2010-02-28 19:31:46 följande:
    Jag har kört nu LCHF i 2 veckor,har gått ner 3,5 kg,men idag ramlade jag tillbaka i kolhydratträsket. Åt flera bitar chokladkaka. Ångest o illamående.Hur gör ni efter att ni ätit fel?Tar något kolhydratfattig efteråt eller bara att vänta ut sockerruset.....usch,usch....jag ska inte äta socker.
    Jag försöker äta extra strikt de närmsta dagarna för att kompensera det hela. Sen får du vara beredd att du slängts ur ketosen så du kan må skit innan du hamnar där igen...