• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • LoveMyFamily

Ni som äter LCHF, äter ni aldrig typ en Semla, bröd el kolhydrater?

Jag vill så gärna prova på LCHF men har svårt att tänka att jag aldrig mer skulle få äta en semla, kladdkaka el dyl.

Vilken bok rekommenderar ni som 1:a bok, som det finns grunderna i?

• numberone
    Sagalin skrev 2010-03-01 21:08:32 följande:
    NEJ, inte macka och oboy!!!Det måste väl finnas något bättre i kylskåpet/skafferiet än detta...
    Finns varken rostbröd, mjölk eller oboy hemma   men det hade varit gott....
    LoveMyFamily skrev 2010-03-01 21:12:57 följande:
    Ni som äter LCHF, äter ni aldrig typ en Semla, bröd el kolhydrater?Jag vill så gärna prova på LCHF men har svårt att tänka att jag aldrig mer skulle få äta en semla, kladdkaka el dyl.Vilken bok rekommenderar ni som 1:a bok, som det finns grunderna i?
    Man kan göra mycket av vanliga saker fast på andra sätt....
    Ellen 080618, Agnes 090615
  • numberone

Det blev vatten, ett ägg och en halv lembas med smör och skinka

Ellen 080618, Agnes 090615
  • Lady Dahmer

jag startade en tråd om barn och kost om det är nån som är intresserad.... ?

Jag citerar direkt därifrån:

Jag har märkt att folk blir väldigt provocerade när man säger att man inte vill ge sin unge bröd och pasta [...]

En typisk dagsmeny för ungen skulle kunna vara:

Frukost: Creme fraiche med hallon, blåbär och lite rostade frön.
    Lunch:  gräddig svampstuvning, jordnötssallad och ugnsgrillade rotfrukter.
    Middag: Bönröra/hummus, sojabitar och rotfrukterna som blev över från lunchen.
    Kvällsmål: Gröt gjord på lite havregryn, massa smör och grädde. Serverad med kanel och hallon.
    Mellis: ägg, avokado, ost, morotsstavar.

Skulle det verkligen bli nyttigare om jag bytte ut hälften av hennes mat mot mjöl och stärkelse?

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m51105715.html

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Northen light

Hej! Tänkte ta och hoppa in i den här tråden. Jag har ätit LCHF i nästan två månader, tyvärr har inte resultatet varit det som jag hoppats på. Kanske har jag fuskat för mycket.
    I helgen åt jag "vanlig" mat, mycket kolhydrater. Fick ont i magen och hade väldigt mycket gaser så nu skall jag nog fortsätta med LCHF, och försöka vara lite striktare. Min stora last är choklad, köper jag hem en platta med mörkchoklad äter jag rätt snabbt upp den. Min "LCHF-last" är FinCrisp alltså surskorpor....dom skulle jag kunna äta hur många som helst av.
    Så nu blir det nya tag för mig, och motionen skall jag också försöka öka på...

• saltflingan

Usch, jag börjar undra om sonen påverkas negativt av min kost. 
    Han får bara fler och fler röda torra fläckar på huden. Smörjer med miniderm och olja men än så länge har det inte gett någon effekt. Och inte beror det på kylan heller, vi har varit insnöade i nästan 2 månader. Badar gör vi max en gång i veckan och smörjer in hela kroppen med olja efter.

• musli
    saltflingan skrev 2010-03-01 22:38:04 följande:
    Usch, jag börjar undra om sonen påverkas negativt av min kost.  Han får bara fler och fler röda torra fläckar på huden. Smörjer med miniderm och olja men än så länge har det inte gett någon effekt. Och inte beror det på kylan heller, vi har varit insnöade i nästan 2 månader. Badar gör vi max en gång i veckan och smörjer in hela kroppen med olja efter.
    Verkar otroligt om det var din kost... Isf nåt han är allergisk mot? Du äter ju fetare kost och han får fetare mjölk... Min pojk blev bara rundare av min kost. =)

Dottern däremot (5 år snart) har blivit en torris. Tror att det är att man är inne så mycket och det är varmt och torr luft. Kanske är lika för er? Ger henne extra fett/olja på maten och smörjer med Propyless. Är bättre nu.
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Penno

Här väntar jag på spänning på omslag på mina ketosstickor :)
    Har kollat förrut och då var det ingen tvekan att jag var i ketos. Har nu fuskat (igen) i fredags+lördags och det har straffat sig. Är inte i ketos ännu så nu väntar jag på och se hur många dagar det kommer att ta för att få "rätt färg" på stickan. Jag vill minnas att dr Dahlqvist sagt att om man fuskar och kastas ur ketos så tar det fyra dagar för kroppen att ställa om och börja förbränna av fettet igen.... får se om det stämmer på mig då.... Är ju faktiskt inte så värt att fuska då med tanke på att fyra dagar/vecka förstörs..... (om man som jag fuskat åtminstone 1 dag/vecka de senaste veckorna) :(

• Tant Elin
    saltflingan skrev 2010-03-01 22:38:04 följande:
    Usch, jag börjar undra om sonen påverkas negativt av min kost.  Han får bara fler och fler röda torra fläckar på huden. Smörjer med miniderm och olja men än så länge har det inte gett någon effekt. Och inte beror det på kylan heller, vi har varit insnöade i nästan 2 månader. Badar gör vi max en gång i veckan och smörjer in hela kroppen med olja efter.
    kan det vara någon mat allergi? Kan vara tex mjölkproteinallergi, om du har ökat mängden mejeriprodukter iom LCHF? Min dotter blev mkt sämre i sina eksem när jag började stödmata henne med ersättnign för att hon skulle öka mera i vikt. Men ju mera vi försökte med det, desto mera eksem och mindre ökade hon i vikt...

Tror inte det beror på att du tagit bort kolhydraterna, utan mera på att det är nåt annat du äter, tex mjölk, tomat, jordgubb eller liknande
  • Jen nifer

så nu är vikten nästan nere på samma som innan helgen. Så efter en fuskande helg ska ja helt enkelt väga mig på tis-ons istället för måndagen;)

Mollys & Minnas mamma