• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Penno

Av ren nyfikenhet så måste jag fråga er gravida här i tråden;
    Hur äter ni? Siktar ni fortfarande på ett kolhydratinnehåll på 5g/100g eller lägger ni er på en högre nivå? Det var någon här (kommer nu inte ihåg vem) som skrev att när man nått sin målvikt så kan man tillåta sig ett kolhydratinnehåll på max 20g/110g. Alltså tillåta sig matvaror som innehåller mängden kolhydrater under detta. Kan det vara en nivå som är ok att sikta på om man är gravid???
    (och nej, jag är inte gravid)...
    Vad ligger egentligen potatis, pasta och ris på?

• Tant Elin
    Jen nifer skrev 2010-03-02 09:28:25 följande:
    så nu är vikten nästan nere på samma som innan helgen. Så efter en fuskande helg ska ja helt enkelt väga mig på tis-ons istället för måndagen;)
    tips, väg dig på mogonen samma dag du tänkt fuska Tänker du äta lördagsgodis så väg dig endast på lördag morgon, då hinner det gå en hel vecka efter fuskandet innan du väger dig igen
  • numberone

Jag har min riktiga vägdag på fredagar!

Ellen 080618, Agnes 090615
  • Jen nifer

jag har inga vägdagar längre:) Jag väger mig lite nu och då. Ganska ofta så efter en vecka skulle de klia i fingarna efter att ställa mig på vågen, haha.  Men de är nog ingen dum idee, väga sig varje Fredag ska jag nog börja med. Sen inte tillåta mig att ställa mig på den därimellan. Då kan ja unna mig lite extra på helgerna utan att få ångest för de när ja ställer mig på vågen ;)

dock talar min kropp om de väldigt väl när ja ätit lite mycket kolhydrater, blir uppsvullen om magen direkt.

Mollys & Minnas mamma
  • numberone

jag tycker att jag är lite mer svullen nu, kanske en övergångsperiod...

snart kommer det om lchf hos malou på tv4

Ellen 080618, Agnes 090615
  • saltflingan

Nja mer mejeriprodukter äter jag inte nu, men dock fetare varianter. Det jag isåfall misstänker är ägg och det vore jättetrist eftersom det utgör basen i nästan allt jag äter känns det som. Äter ägg i olika varianter till både frukost och lunch.

Jag trodde också att han skulle bli en liten knubbis nu, men icke. Sen jag började med lchf så har han börjat äta från båda brösten flera gånger om dagen men är fortfarande en liten smalis. Vi ska till bvc på torsdag så får vi se om det blivit någon större skillnad. Sist låg han nästan på normalkurvan på vikten och på den övre med längden. Ska höra vad hon säger om de röda fläckarna, om det bara är torr hud, eksem eller någon allergi.

Sist så hade jag vägdag på måndagar just för att undvika fusk under helgen, jätteeffektivt!    Nu har jag ingen fast dag utan passar på när jag får en stund över på morgonen innan sonen ska ha mat.

• Penno

Halkade in på en annan tråd här som heter "sockerhysteri på dagis". Där var det en som länkade från livsmedelsverket att barn ska dricka lättmjölk {#lang_emotions_surprised} pga att det innehåller mer D-vitamin och mindre mättat fett. Barn ska inte dricka fetare mjölk än så pga att det mättade fettet är farligt. ghaaaa, säger jag bara!!!!! Jag ger o tänker då inte ge mitt barn lättmjölk pga dessa råd

• Jen nifer

skulle aldrig ge mina barn lättmjölk heller.

Jag är ensam med mina barn i veckan och ser ingen anledning att koka pasta/ris potatis extra till bara dom då. På helgerna kokar jag dock potatis till sambon och dottern till rätter som det passar. Men någon pasta lr ris blir de inte här hemma. Min dotter äter bröd och sånt men har bytt ut till bättre nyttigare alternativ. Jag ser ingen anledning att helt utesluta kolhydrater för barnen, men att minska ner de tror jag bara är väldigt gott för dom.

nu har jag ätit currykryddad fläskfile med en skitgod kebabdressing jag har, 3Kh/100g

Mollys & Minnas mamma
  • saltflingan

Nej att lära barnen att kolhydrater är bra basmat tycker jag inte man ska göra. Men sen får man inte heller glömma att de förbränner oerhört mycket snabbare än vuxna att de klarar att mycket mer kolhydrater än vad vi gör. Haha det är väl som alltid, lagom är bäst! 

Sen är barn smarta av naturen. Jag menar se bara på när de äter en macka, det första som försvinner är smör och pålägg sen kanske de knaprar lite på mackan innan de vill ha en ny, dvs mer smör och pålägg.