• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Karo Lina

En liten blå: GUUUUD vad duktig du har varit! Så du vågar påstå att detta fungerar?

Demigsinnesro: Så det blir ännu mer som vanliga pannkakor då menar du eftersom du har något mjölaktigt i? Mina innehåll ju heller inga kh men de blev ju väldigt tunna

Jag är fortfarande hysteriskt rädd för att jag äter för mycket fett. Jag förstår hela detta med att man ska äta mindre kolhydrater för att hålla blodsockret lågt och inte få något insulinpåslag. Men jag fattar fortfarande inte hur man kan äta så mycket fett, nästan obegränsat verkar det som att folk säger?
    Jag hade köpt det om det var så att jag skulle hålla mig till tex 1500kcal om dagen men på en LCHF-kost. Nu känns det som att jag får i mig det dubbla!
    Är det så att om man äter LCHF hela tiden, så går man ner mer om man minskar på hur mycket man få i sig? Eller spelar det ingen roll?

• Lullisgirl
    Karo Lina skrev 2010-01-09 10:16:12 följande:
    En liten blå: GUUUUD vad duktig du har varit! Så du vågar påstå att detta fungerar?Demigsinnesro: Så det blir ännu mer som vanliga pannkakor då menar du eftersom du har något mjölaktigt i? Mina innehåll ju heller inga kh men de blev ju väldigt tunna Jag är fortfarande hysteriskt rädd för att jag äter för mycket fett. Jag förstår hela detta med att man ska äta mindre kolhydrater för att hålla blodsockret lågt och inte få något insulinpåslag. Men jag fattar fortfarande inte hur man kan äta så mycket fett, nästan obegränsat verkar det som att folk säger?Jag hade köpt det om det var så att jag skulle hålla mig till tex 1500kcal om dagen men på en LCHF-kost. Nu känns det som att jag får i mig det dubbla!Är det så att om man äter LCHF hela tiden, så går man ner mer om man minskar på hur mycket man få i sig? Eller spelar det ingen roll?
    Jag märker att man behöver mindre o mindre portioner ju fler dagar man ätit så här. Det är nog en övergångsperiod när man känner att man bara äter och äter. Jag tror det gäller att vänja kroppen bara att ta mindre portioner och bara äta när man är hungrig och inte på bestämda tider som man är så inprogramerad att göra. När man inte heller blir sugen (sockerkickar) riskerar man inte att äta "bara för att det är gott" heller.
  • Karo Lina

Så att man går ner i vikt beror egentligen på två orsaker: Dels att man inte äter kolhydrater och dels att man äter mindre? Detta verkar inte Fettdoktorn vara överrens om.

• Matillin
    Karo Lina skrev 2010-01-09 10:16:12 följande:
    En liten blå: GUUUUD vad duktig du har varit! Så du vågar påstå att detta fungerar?Demigsinnesro: Så det blir ännu mer som vanliga pannkakor då menar du eftersom du har något mjölaktigt i? Mina innehåll ju heller inga kh men de blev ju väldigt tunna Jag är fortfarande hysteriskt rädd för att jag äter för mycket fett. Jag förstår hela detta med att man ska äta mindre kolhydrater för att hålla blodsockret lågt och inte få något insulinpåslag. Men jag fattar fortfarande inte hur man kan äta så mycket fett, nästan obegränsat verkar det som att folk säger?Jag hade köpt det om det var så att jag skulle hålla mig till tex 1500kcal om dagen men på en LCHF-kost. Nu känns det som att jag får i mig det dubbla!Är det så att om man äter LCHF hela tiden, så går man ner mer om man minskar på hur mycket man få i sig? Eller spelar det ingen roll?
    Jag tycker också det låter otroligt att man kan äta massa fett och gå ner i vikt.
    Jag räknar inga kalorier alls utan äter det jag tycker är gott tills jag blir mätt, inte proppfull
    Var skiträdd för att ställa mig på vågen i morse, mätte midjan först och där verkade det ha försvunnit 1-2 cm är svårt att mäta exakt.
    Sist jag gick ner i vikt försvann 1 cm för varje kilo och vågen visade -1 kg på dom här 2 dagar jag hållt på.
    Ska försöka väga mig varannan dag i stället för varje, blir lätt en obsession

En liten blå.
    Tycker också du varit duktig, 16 kilo på ungefär 8 månader är ju 2 kilo i månaden och 0.5 kilo veckan, superbra!
    Har du ätit precis allt du vill då eller har du räknat kalorier?

gemigsinnesro
    Ska testa ditt bröd idag efter jag handlat.
    Kan man äta mycket av det brödet, varje dag till frukost tex ?
  • Tygbiten
    En Liten Blå skrev 2010-01-08 23:28:10 följande:
    jag hoppar gärna på i denhär tråden Jag har ätit enligt LCHF sedan maj förra året. Startvikt: 94,5, målvikt: 60 kg give or take några kilon. Nuvarande vikt: 79 kg.Älskar LCHF! Favoritmaten för tillfället är karrékotletter med kryddsmör, kokta ägg med smör och ost. Kaffe med grädde, i vissa perioder utan grädde. Men.. hmm.. fler som fått en härlig, skrynklig tom påse på magen, där fettet tidigare låg och frodades? Hehe.. trist, men betydligt lättare att dölja den tomma påsen i ett par gördeltrosor än att klämma ner en kompakt boll med fett...
    Kul!

Jag och mannen i mitt liv startade i torsdags med LCHF. Har inte vägt mig än så jag har ingen startvikt. Körde LCHF före jul men gick inte ner något mer än i början. Gör ett nytt försök eftersom jag mår bra av maten. Har försökt med pulverdieter och det funkar på dagen men på kvällen ballar det ur.

Hänger på här om det är ok.
  • helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-09 10:43:49 följande:
    Så att man går ner i vikt beror egentligen på två orsaker: Dels att man inte äter kolhydrater och dels att man äter mindre? Detta verkar inte Fettdoktorn vara överrens om.
    Iom att man inte äter så mycket kolhydrater som för övrigt gör att blodsockret skjuter upp och ner under dagen och ersätter detta med fett gör istället att blodsockret håller sig på en jämnare nivå. Det är ju sockertopparna som skapar hunger och sug inom några timmar efter mat. Man äter mindre för att fett ger mättnadskänsla under en längre tid. Kolhydrater ger en väldig mättnadskänsla och gör även att man känner sig proppmätt och däst efter lunch, "lunchkoma" brukar infinna sig men snart kommer hungern igen. Det slipper man med lchf. Eftersom insulinproduktionen blir jämnare med lchf så bidrar hormonerna till viktnedgång.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • SweetNilam

Jag kikar in här allt som oftast. Det är kul att se er peppa och dela med er. Har kört LCHF innan, i somras. Men det tappade jag på hösten sedan, så fick aldrig något bra resultat, fast mitt höga blodtryck sjönk och det är en stor del till varför jag kör LCHF. Nu har jag kört sedan i måndags igen och idag visade vågen -1,7 kg. och möjligtvis -2 cm i midjan, men det är svårt att mäta. "Magen" (under midjan) är dock oförändrad i cm.. men vi får se. Men så har jag mens nu också...

Det härliga är att man inte äter så ofta. Nu börjar jag iofs bli redigt hungrig, men så har jag inte ätit mer än en näve nötter sedan kl 17.00 igår {#lang_emotions_surprised} Inte bra egentligen, men det bara blev så. Nu ska jag steka på de smarriga pannkakorna ni snackat om. Jag har gjort med kokosflingor istället innan, men det blir lite väl mycket kokos.. Ska prova utan

• gemigsinnesro

Matillin: Jag kan äta vilket som av lchf bröden, en skiva till frukost och en skiva till kvällsfikat och ändå gå ner. Jag antar att det är olika så man får prova sig fram. Dock innehåller ju bröden inte speciellt mkt kolhydrater så jag tror det är ok att äta åtminstone en skiva/dag. Sen är inte jag speciellt fettskrämd övht utan älskar bregott och har massor av det på bröden. Det hjälper ju också till att balansera kolhydratvärdet lite. Men börja du med en till frukost varje dag och märker du att viktnedgången stannar av så får du ju anpassa dig efter det.

Karo Lina: Jag har i en msk fiberhusk och låter det svälla ett tag. Smeten blir då tjockare så du får nästan breda ut den i stekpannan. Sen pöser liksom pannkakan upp under tiden du steker den för att sedan bli tunn igen när du lagt den på tallriken. Jag har aldrig gjort som du gör men jag antar att pannkaksmeten kanske åtminstone blir lättare att vända med lite fiberhusk i. Smakar så mycket gör ju dock inte fiberhusk så den frågan kan jag inte svara på  om de blir ännu mer pannkaksliknande med fiberhusk i. Du får testa :).

• Karo Lina
    helene306 skrev 2010-01-09 11:31:34 följande:
    Iom att man inte äter så mycket kolhydrater som för övrigt gör att blodsockret skjuter upp och ner under dagen och ersätter detta med fett gör istället att blodsockret håller sig på en jämnare nivå. Det är ju sockertopparna som skapar hunger och sug inom några timmar efter mat. Man äter mindre för att fett ger mättnadskänsla under en längre tid. Kolhydrater ger en väldig mättnadskänsla och gör även att man känner sig proppmätt och däst efter lunch, "lunchkoma" brukar infinna sig men snart kommer hungern igen. Det slipper man med lchf. Eftersom insulinproduktionen blir jämnare med lchf så bidrar hormonerna till viktnedgång.
    Jo, allt det där förstår jag. Jag förstår bara inte hur man kan trycka i sig kcal och ändå gå ner i vikt. Jag tycker att jag äter enorma mängder nämligen... men det kanske fungerar i början och sen när vikten börjar stanna av får man minska på portionerna?
    Jag skulle vilja ha en begränsning, tex max 1800kcal med LCHF-kost. Jag har svårt med detta att jag får äta hur mycket och hur ofta jag vill.
  • gemigsinnesro
    VIKTLISTA VECKA 2{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  82,1         1,4           1,4                     1
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                   4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      103.7        - 1,6         - 4,3                 1
    Matillin                  81.5           0              0                    1 dag
    Lillie                     71,4          -3              -3                   1
    Karo-Lina              83,5           0               0                     0
    Delfinen77             70.5           2,5            2,5                 1