• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • musli
    Lullisgirl skrev 2010-01-09 16:38:57 följande:
    KaroLina-> Jo samvete säger i från. Allt som man har inärt om vad som är nyttigt och hur man ska äta ska man göra annorlunda. Man ska äta mycket mättat fett (naturligt) och inte så äta mycket grönsaker, speciellt inte "under jord" grönsaker och man ska absolut inte tänka som förut vad gäller regelbundna måltider och mellanmål. Det första dagarna åt jag massor. Typ 5-6 ägg och massa TY, grädde, smör, kött/fisk/kyckling och tänkte kan man verkligen gå ner på detta? Men bara en vecka senare har kroppen vant om sig. Jag äter pyttesmå portioner och känner mig sällan hungrig. Lite av gammal vana äter man vid lunch o middag men det är ju mycket för familjens skull oxå... Jag skulle var lite försiktig med att köpa latte å sånna kaffe"drinkar" på stan. Dom kan ofta innehålla kh, beroende på var man köper... Bättre att beställa vanligt kaffe och be att få grädde i. Manfår va nog med att ta bort kh, speciellt i början så man inte går upp i stället. Äter man för mycket kh triggar man suger och "falska" hungerskänslor och då äter man för mycket... Låter som jag är västa experten men har bara ätit dett i två veckor. Jag är utbildad inom näringslära och denna kost säger emot allt som jag lärt men jag har bestämt mig för att prova och har därför läst på mycket. Jag har läst mest Annika Dalgren.
    Läs Skaldeman istället. Han var före Annika med att använda LCHF och han har mycket bättre information och kunskap och inte några konstiga uttalanden. Jag har aldrig brytt mig om Annika, hon har för mig alltid kännts sensations-lysten...
    Andreas Eenfeldt är bra också, kostdoktorn!
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli
    Karo Lina skrev 2010-01-09 16:56:42 följande:
    Ang det där med latten. En riktig latte gjord på expresso och skummat 3%mjölk med grädde i kan väl inte vara farligt? Eller? Det var ju inget socker i och inga smaktillsatser. Snälla säg att jag får dricka fet-latte! Det är min räddning när vi fikar! Jag blev så glad nyss när jag såg att jag får äta mitt proteinpulver. Det är bara 4% kh i och sen blandar jag det med fet mjölk och nu kan man ju tom ha grädde ovanpå! Mums! Blir som milkshake!
    Klart du får dricka latte på stan! Man måste ju inte ha smaksatt som du sa! =)
    Drick på du bara!!!  =)
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Fru Gustavsson

håhåjaja... syndare här! på frågan vad som vankades till middag ikväll så blev det något så otroligt syndigt och ajabaja som pizza. Men, så full och däst min mage känner sig nu är det antagligen den första och sista för i år.
    Men, men, som jag redan sagt är det bättre att snubbla ibland och sen damma av sig och gå vidare, och nu ser jag återigen fram emot en vecka fylld med kött och kryddsmör, ägg och stekfläsk och feta makrillar
    Målet är att väga runt 75 i sommar när semestern börjar, så nu är det stenhårt framåt!

Och näe, det var inte värt det med pizza. Inte det minsta. Inget går upp mot en stor fet köttbit med smör på.

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Ogift Fru

Hoho!
    Här är en till LCHF:are.
    Har hållit på i 10 mån nu.

Ett tips om man provat över en månad utan viktminskning är att dra ner på fettet.
    Veeet att det är ett stort NONO att äta lättprodukter, men för mig har det funkat att byta till tex lätt creme fraische och att inte använda grädde.

Fick dessutom en hemsk halsbränna av allt fett.

Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Lullisgirl
    En Liten Blå skrev 2010-01-09 18:48:25 följande:
    håhåjaja... syndare här! på frågan vad som vankades till middag ikväll så blev det något så otroligt syndigt och ajabaja som pizza. Men, så full och däst min mage känner sig nu är det antagligen den första och sista för i år. Men, men, som jag redan sagt är det bättre att snubbla ibland och sen damma av sig och gå vidare, och nu ser jag återigen fram emot en vecka fylld med kött och kryddsmör, ägg och stekfläsk och feta makrillar Målet är att väga runt 75 i sommar när semestern börjar, så nu är det stenhårt framåt!Och näe, det var inte värt det med pizza. Inte det minsta. Inget går upp mot en stor fet köttbit med smör på.
    I går åt jag o mannen den godaste pizza nånsin. Rekommenderar verkligen den här lchf pizzan. Jag satte tomatsås, salami, rödlök och jalapeno och massor av ost på. Det kändes verkligen som att äta en "riktig" pizza...det smakade inte ägg alls.
  • Lullisgirl
    musli skrev 2010-01-09 18:36:24 följande:
    Läs Skaldeman istället. Han var före Annika med att använda LCHF och han har mycket bättre information och kunskap och inte några konstiga uttalanden. Jag har aldrig brytt mig om Annika, hon har för mig alltid kännts sensations-lysten...Andreas Eenfeldt är bra också, kostdoktorn!
    Tack för tipset.
  • Fru Gustavsson

tack för länken Lullis, ska testa den när jag blir sugen nästa gång, är fortfarande helt proppfull i magen efter all dendär otäcka degen Har hört andra som också älskar lchf- pizza så helt klart ska den lagas härhemma!!!

• Penno

Men va kul med en sån här tråd! Speciellt som jag har börjat med LCHF i torsdags. Körde ca 6 v. i somras men av någon anledning så spårade det ur :S .  Tar nu nya tag och blir inspirerad av alla er och era olika tips på vad man kan äta.

Jag har en fundering; jag brukar gå morgonpromenader innan frukost för bästa förbränning. Innan den så dricker jag en kopp kaffe, helt enkelt för att jag tycker att det år gott och mysigt att vakna till med denna {#lang_emotions_smile}.  Kan jag ta grädde i kaffet utan att det hindrar fettförbränningen under promenadpasset? Jag har nämligen lärt mig att ska man förbränna effektivast så ska det vara just på tom mage (dock ok med kaffe/te men inget mer) ..........

Jag blir även en såsfantast med denna kost. Äter ofta gräddsås eller kall sås på creme fraiche. Är detta något som jag borde dra ner på? Känns så tråkigt med bara kött och kryddsmör och sallad. Smaskens med kött, pepparsås och grekisk sallad till!{#lang_emotions_tongue_out}

• Fru Gustavsson

Rönnen: tror inte din morgonkaffe med grädde kvaddar fettförbränningen nämnvärt, känns inte som att min sådan gör det inför min morgonpromenix iallafall
    neee, inte ska du dra ner på dina goda såser!! Sås är ju toppenbra om den bara är LCHF:ig! Heja såsen säger jag!!!