• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • SweetNilam
    Karo Lina skrev 2010-01-09 12:18:58 följande:
    Jo, allt det där förstår jag. Jag förstår bara inte hur man kan trycka i sig kcal och ändå gå ner i vikt. Jag tycker att jag äter enorma mängder nämligen... men det kanske fungerar i början och sen när vikten börjar stanna av får man minska på portionerna? Jag skulle vilja ha en begränsning, tex max 1800kcal med LCHF-kost. Jag har svårt med detta att jag får äta hur mycket och hur ofta jag vill.
    Men det är ju lite det som är grejen. Du kommer inte äta hur mycket som helst när som helst. Du blir mätt fort och håller dig mätt i flera timmar! Sug kan jag känna ibland efter att jag precis ätit, då kan lite nötter eller mörk choklad och te slinka ned, men sedan håller jag mig, ja om nu då i över 12 h! Lite fascinerande! I början äter man mycket, men jag upplever att det lägger sig otroligt snabbt. Jag äter inte de mellanmål jag hade planerat att äta, för jag är inte hungrig! {#lang_emotions_cool} {#lang_emotions_wink}
  • helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-09 12:18:58 följande:
    Jo, allt det där förstår jag. Jag förstår bara inte hur man kan trycka i sig kcal och ändå gå ner i vikt. Jag tycker att jag äter enorma mängder nämligen... men det kanske fungerar i början och sen när vikten börjar stanna av får man minska på portionerna?Jag skulle vilja ha en begränsning, tex max 1800kcal med LCHF-kost. Jag har svårt med detta att jag får äta hur mycket och hur ofta jag vill.
    Det justerar sig sen som SweetNilam ovan skriver. När kroppen har vant sig vid att den får mat (fett) vet den att den inte behöver råhålla på det fett den har med andra ord, den släpper ifrån sig och man går ner i vikt. I början äter man mer innan kroppen har vant sig men sen äter man mindre då kroppen är van och mätt. Men visst är det som du skriver, faschinerande att man kan äta så mycket och gå ner! Tänk, egentligen har man gått på tomgång och svältkost innan (jag syftar mest på Viktväktarnas metod) Urmänniskan levde på animaliskt fett och vi härstammar ju därifrån. Det är bara med utvecklingen annat skit kommit in i kosten som människan tror den behöver.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Karo Lina

12 timmar mellan målen? Är det meningen att man ska äta så sällan?
    Det kommer jag aldrig klara. Och jag tror egentligen inte att det är nyttigt heller. Det känns som att man skulle hålla förbränningen uppe bättre genom att äta lite oftare. Sen behöver man ju inte äta var 3:e timme... Men i alla fall var 5-6:e.

Jag är så rädd att jag kommer äta för stora mängder och att anledningen till att alla andra går ner är att de äter så himla lite!

• Fru Gustavsson

Lullis:
    Jag är 1.65 lång, och just att komma under 80 kg var för mig väldigt stort Jag sätter upp något jag tror är rimliga, korta delmål, 5 kg åt gången.
    Under sommaren åt jag väldigt mycket makrill (både rökt och på burk i tomatsås, tog en klick smör på eller några skivor ost, ibland lite gurka och isbergssallad när jag blev sugen), och just den perioden lossnade de platåer jag ibland hamnar på.
    Platåer är ju rätt dryga, men biter man bara ihop så händer det saker på vågen även om det kan ta tid.
    Har t. ex haft en låååång platå då jag hoppat mellan 80- 82 kilo men nu har jag alltså äntligen hamnat under 80 kg.

Karo Lina:
    JAA, sätter min hatt på att detta funkar

Jag både tar emot och ger gärna mina bästa tips på vad som iaf funkar för mig
    Här är några:
    (vet att många säkert redan känner till dessa, men nån kanske har nytta av dem?)
    -kaffe med grädde mättar superbra, däremot märker jag i perioder att jag måste utesluta grädde för att det ska hända något. Varvar alltså grädde och ingen grädde.

- ostchips när suget faller på, perfekt när man stirrar längtansfullt på andra som käkar potatischips

-ölkorv i slantar är annat snacks som är helt OK, inte för mycket och för ofta bara.

-sommaren är perfekta tiden med grillat! och bästa bearnaisesåsen är helt klart lohmanders... sååå goood! kosterfiskarn har annars en bea med ännu lägre kolhydrathalt (nära på noll)

-babybel- ostar är bra snacks om man blir akuthungrig/sugen på stan

- Nationalrätten för LCHF:are är ju ägg och bacon. Jag märkte efter ett tag att min mage protesterade mot stekt mat morgontid. Ett suveränt (och tidsbesparande) alternativ är ägg- och baconmuffins. Goda både varma och kalla.

-jag är tuggummi- tokig.(sockerfritt!) Föll dock av stolen i chock när jag såg att de innehöll 63 g kolisar. MEN, det är noll sockerarter och alltså ok att tugga

-kokt blomkål mixat med smör och grädde och saltat o pepprat är toppen som fuskpotatismos. Äter jag gärna med typ chorizo eller bratwurst, kolishalten varierar mellan märken, kolla.

- i regel äter jag enligt principen max 5 g kolisar per 100 g
    - jag har syndat godis (av typen gott & blandat, zoo, fruxo) ibland, men alltid mått dåligt efteråt. Har inte varit värt det, men jag har känt att istället för att gå runt och fundera på hur det skulle smaka har jag gett efter, syndat och sedan släppt tanken på godis.
    - potatis, ris, pasta har jag inte gått i närheten av sedan maj förra året, man vänjer sig av, och det känns inte naturlligt att stoppa i sig det nu. Däremot har jag smakat en pannkaka då och då när sonen ätit.

Stor kram på er duktiga tjejer ( & killar)

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-09 12:43:51 följande:
    12 timmar mellan målen? Är det meningen att man ska äta så sällan?Det kommer jag aldrig klara. Och jag tror egentligen inte att det är nyttigt heller. Det känns som att man skulle hålla förbränningen uppe bättre genom att äta lite oftare. Sen behöver man ju inte äta var 3:e timme... Men i alla fall var 5-6:e.Jag är så rädd att jag kommer äta för stora mängder och att anledningen till att alla andra går ner är att de äter så himla lite!
    Man är olika hur länge man klarar sig utan mat men det är inte omöjligt att det går 12 timmar mellan mål. Jag brukar ta något på kvällarna typ ost och oliver vid 21.30. Frukost blir runt 9.30 dagen efter för då är jag hungrig. Fast, jag skulle aldrig klara mig en hel dag (vaken) i 12 timmar utan mat.
  • Fru Gustavsson

Matillin:
    oj, såg inte din fråga förrän nu, nej jag har inte räknat några kalorier alls, ätit så mycket jag vill för att känna mig nöjd bara.
    Men däremot alltid kollat upp kolisarna som jag skrev alltså max 5g kolisar per 100 g. (det är ju så bra på innehållsförteckningen på saker och ting att det oftast står där)

• Fru Gustavsson

ska tillägga EN sak till bara
    Jag äter frulle (jätteviktigt), oftast när jag kommit fram till skolan (så får mig en rask promenix innan också, perfekt), sedan lunch och middag (lagad mat), alltså tre mål om dagen.
    Blir oftast sugen på kvällen och då äter jag lite ost och tar en gräddkaffe)

• helene306

En Liten Blå: Bra med tips!! Jag borde ta mig i hampan och göra de där ostchipsen ...
    Ett komplement till kaffe och grädde om man behöver hålla in på grädden är att slänga i en klick kokosfett i kaffet. Kokosfett har 0 kolhydrater, smakar inget men ger mättnad. Perfekt!

• Fru Gustavsson

är verkligen nyfiken på kokosfettet men livrädd för att det ska smaka otäckt kaffet är min älsklingsdrog och inget får kvadda den stund jag har med mitt älskade java. Men smakar det inget alltså? Eller luktar?

• helene306
    En Liten Blå skrev 2010-01-09 12:59:30 följande:
    är verkligen nyfiken på kokosfettet men livrädd för att det ska smaka otäckt kaffet är min älsklingsdrog och inget får kvadda den stund jag har med mitt älskade java. Men smakar det inget alltså? Eller luktar?
    Kokosfett är omtvistat vilken som är bra men jag är lat och köper den på Ica. Den smakar eller luktar absolut ingenting, jag har inte känt någon smak eller lukt av den i alla fall. Jag har den nu i äggmjölken till te på morgonen som frukost.