Lullis:
Jag är 1.65 lång, och just att komma under 80 kg var för mig väldigt stort
Jag sätter upp något jag tror är rimliga, korta delmål, 5 kg åt gången.
Under sommaren åt jag väldigt mycket makrill (både rökt och på burk i tomatsås, tog en klick smör på eller några skivor ost, ibland lite gurka och isbergssallad när jag blev sugen), och just den perioden lossnade de platåer jag ibland hamnar på.
Platåer är ju rätt dryga, men biter man bara ihop så händer det saker på vågen även om det kan ta tid.
Har t. ex haft en låååång platå då jag hoppat mellan 80- 82 kilo men nu har jag alltså äntligen hamnat under 80 kg.
Karo Lina:
JAA, sätter min hatt på att detta funkar
Jag både tar emot och ger gärna mina bästa tips på vad som iaf funkar för mig
Här är några:
(vet att många säkert redan känner till dessa, men nån kanske har nytta av dem?)
-kaffe med grädde mättar superbra, däremot märker jag i perioder att jag måste utesluta grädde för att det ska hända något. Varvar alltså grädde och ingen grädde.
- ostchips när suget faller på, perfekt när man stirrar längtansfullt på andra som käkar potatischips
-ölkorv i slantar är annat snacks som är helt OK, inte för mycket och för ofta bara.
-sommaren är perfekta tiden med grillat! och bästa bearnaisesåsen är helt klart lohmanders... sååå goood! kosterfiskarn har annars en bea med ännu lägre kolhydrathalt (nära på noll)
-babybel- ostar är bra snacks om man blir akuthungrig/sugen på stan
- Nationalrätten för LCHF:are är ju ägg och bacon. Jag märkte efter ett tag att min mage protesterade mot stekt mat morgontid. Ett suveränt (och tidsbesparande) alternativ är ägg- och baconmuffins. Goda både varma och kalla.
-jag är tuggummi- tokig.(sockerfritt!) Föll dock av stolen i chock när jag såg att de innehöll 63 g kolisar. MEN, det är noll sockerarter och alltså ok att tugga
-kokt blomkål mixat med smör och grädde och saltat o pepprat är toppen som fuskpotatismos. Äter jag gärna med typ chorizo eller bratwurst, kolishalten varierar mellan märken, kolla.
- i regel äter jag enligt principen max 5 g kolisar per 100 g
- jag har syndat godis (av typen gott & blandat, zoo, fruxo) ibland, men alltid mått dåligt efteråt. Har inte varit värt det, men jag har känt att istället för att gå runt och fundera på hur det skulle smaka har jag gett efter, syndat och sedan släppt tanken på godis.
- potatis, ris, pasta har jag inte gått i närheten av sedan maj förra året, man vänjer sig av, och det känns inte naturlligt att stoppa i sig det nu. Däremot har jag smakat en pannkaka då och då när sonen ätit.
Stor kram på er duktiga tjejer ( & killar)