• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Matillin
    Karo Lina : Fiberhusk innehåller inga kolhydrater alls det gör bara tex pannkakssmet och bröd och sånt lite fastare i konsistensen.  Det brukar stå bland de glutenfria produkterna och är en liten platt gul påse. Man får kolla rätt noga för att inte missa den.
    Bakade ett gott "bröd" idag:
    2 ägg
    en skvätt grädde
    lite salt
    1.5 dl pofiber (finns också på glutenfria hyllan)
    2 tsk bakpulver
    Vispa äggen med salt tills de blir lite skummiga. Blanda i de övriga ingredienserna och låt svälla en stund. Klicka ut 6 kakor på ett bakplåtspapper. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Jag hade även i lite fibrex och därmed lite mer vätska (ca 1 dl vatten). För att få lite smak blandade jag i 0.5 msk brödkryddor med. Jättegoda blev bröden tyckte jag.

Pofiber innehåller iofs 12g kolhydrater/100g men det är en produkt som väger så pass lite så hela paketet innehåller endast 125 g så den mängden är ingen fara att äta.

Gemigsinnero, var det som lagt ut receptet igår.
  • Izze
    lillie skrev 2010-01-10 09:04:32 följande:
    Någon här som har bakat Oopsies? Tänkte prova det nån dag och ta på lite sesamfrön, se om de kan funka som hamburgerbröd.
    Jag har bakat! Tycker att de är goda. Gjorde naturell och med kanel på. Tyvärr sjunker mina ihop när de svalnar..... blir platta och tråkiga. Vet inte vad jag gör för fel. Kanske finns det fler här som bakat som kan komma med tips?

Vad brukar ni äta till lunch på jobbet?
  • Cam82

Nu har jag fuskat hela helgen, ätit både chips och godis, varför det då? Jo när jag får så där ont i magen som jag fick igår igen så stoppar jag gärna i mig ett kex av något slag, sedan fortsätter det, men nu ska jag köra stenhårt from imorgon och ingen mer avocado då jag misstänker att det är den som gör att jag får så ruskigt ont i magen, förresten så undrar jag om ni andra äter mycket grönsaker till maten? Jag brukar äta en stor grönsallad med isberg, tomat och gurka tex är det fel?

• Matillin
    Cam82 skrev 2010-01-10 10:34:42 följande:
    Nu har jag fuskat hela helgen, ätit både chips och godis, varför det då? Jo när jag får så där ont i magen som jag fick igår igen så stoppar jag gärna i mig ett kex av något slag, sedan fortsätter det, men nu ska jag köra stenhårt from imorgon och ingen mer avocado då jag misstänker att det är den som gör att jag får så ruskigt ont i magen, förresten så undrar jag om ni andra äter mycket grönsaker till maten? Jag brukar äta en stor grönsallad med isberg, tomat och gurka tex är det fel?
    Som jag förstått det är allt det helt ok men att tomater innehåller lite mer kolhydrater?
    Jag äter också grönsaker och sallad till all mat förutom frukost.

Nu har jag testat lchf brödet och det var helt ok, men jag tror jag hade för mycket ägg i.?
    Dom två första jag la i var miniatyrsmå så tänkte att det säkert bli bra med 1 till men det smakade väldigt mycket ägg.
    Sen hade jag inga brödkryddor hemma blir nog godare med lite sånt i.

Blir nog pizzan imorgon för jag kom på att vi har en hel stor varmrökt lax i kylskåpet som måste ätas upp först.
  • lillie
    Cam82 skrev 2010-01-10 10:34:42 följande:
    Bra du tar nya tag. Synd du ska ha så jobbigt med din mage.
    Jag äter gärna grönsaker till maten. Brukar variera mellan blomkål, broccolli, hemmagjord coleslaw, sallad, paprika, råkostsallad. Finns ju mer och annat gott, det är såhär långt jag kommit än {#lang_emotions_smile}.

Hur mår du när du äter kex/chips/godis? Hur känns det med magen?
  • lillie
    Matillin skrev 2010-01-10 10:55:28 följande:
    Som jag förstått det är allt det helt ok men att tomater innehåller lite mer kolhydrater? Jag äter också grönsaker och sallad till all mat förutom frukost. Nu har jag testat lchf brödet och det var helt ok, men jag tror jag hade för mycket ägg i.? Dom två första jag la i var miniatyrsmå så tänkte att det säkert bli bra med 1 till men det smakade väldigt mycket ägg. Sen hade jag inga brödkryddor hemma blir nog godare med lite sånt i. Blir nog pizzan imorgon för jag kom på att vi har en hel stor varmrökt lax i kylskåpet som måste ätas upp först.
    Åhh.... varmrökt lax... så underbart gott. Ska jag komma och hjälpa dig att äta upp den {#lang_emotions_laughing}?

Ja, det verkar vara så mycket ägg i dom där recepten. Oopsien ska det vara Philadelphiaost i, vet inte om det motverkar omelett-stuket?
  • Cam82
    lillie skrev 2010-01-10 10:56:17 följande:
    Bra du tar nya tag. Synd du ska ha så jobbigt med din mage. Jag äter gärna grönsaker till maten. Brukar variera mellan blomkål, broccolli, hemmagjord coleslaw, sallad, paprika, råkostsallad. Finns ju mer och annat gott, det är såhär långt jag kommit än .Hur mår du när du äter kex/chips/godis? Hur känns det med magen?
    Ja det är jättejobbigt, jag hoppas att det var avocadon som gjorde det,  jag har gett mig fasen på att gå ner i vikt, är jättemotiverad, sedan så försvinner sötsuget med lchf, så jag tycker att det är jättebra, jag mår bra trots att jag ätit massa onyttigt, men jag märker att sötsuget kommer tillbaks på en gång, så vill jag inte ha det, vill äta sunt och må bra, samt gå ner i vikt så klart.
  • Matillin
    lillie skrev 2010-01-10 10:57:57 följande:
    Åhh.... varmrökt lax... så underbart gott. Ska jag komma och hjälpa dig att äta upp den ?Ja, det verkar vara så mycket ägg i dom där recepten. Oopsien ska det vara Philadelphiaost i, vet inte om det motverkar omelett-stuket?
    Ja gör det vet inte hur vi ska få i oss hela

Cam82
    Glömde skriva det att jag hade jätteont i magen första 2 dagarna, tror det berodde mest på kosten men även på att jag inte hade gått på toaletten.
    Fixade det och då släppte magvärken.
    Hade som du ont i mellangärdet.

Hur funkar era magar ni som ätit lchf så länge, hört att många blir förstoppade och har problem med det eftersom man får i sig lite fibrer?
    Tips på något som man får äta som är bra för magen?
  • Zaarah
    lillie skrev 2010-01-10 09:04:32 följande:
    Någon här som har bakat Oopsies? Tänkte prova det nån dag och ta på lite sesamfrön, se om de kan funka som hamburgerbröd.
    Ja ha gjort oopsies, tycker dom är grymt goda. Ja gjorde en köttbullsmacka av de, lite majonäs, köttbullar, gurka å soltorkade tomater :D Sen ha ja ätit dom me bara smör å ost på oxå.
    Jätte lätta å göra dessutom :D
  • lillie
    Zaarah skrev 2010-01-10 11:09:53 följande:
    Ja ha gjort oopsies, tycker dom är grymt goda. Ja gjorde en köttbullsmacka av de, lite majonäs, köttbullar, gurka å soltorkade tomater :D Sen ha ja ätit dom me bara smör å ost på oxå. Jätte lätta å göra dessutom :D
    Vad bra! Ska prova göra dem i veckan tror jag. Tror du dom skulle funka med sesamfrön på som typ hamburgerbröd?