• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Fru Gustavsson

sunflower:

Älskar att snacksa! Äter nog bäst kvällstid, blir oftast ost. Ska erkänna att jag den senaste tiden utvecklat ett stort behov av valnötter, men det ska man enligt dr. Dahlqvist annars vara lite sparsam med, men tja... det är så gott!
    Rullar in valnötskärnor i ostskivor och smaskar i mig.
    Innan var det mest ostchips, ibland ölkorv jag åt, men just ölkorven märkte jag satte sina spår i att jag hamnade i trista platåer. Gick upp ett kilo eller så om jag åt för mycket ölkorv, så det har jag nästan helt lagt av med.

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • lillie
    sunflower33334 skrev 2010-01-09 15:23:03 följande:
    Vi äter väldigt tidigt, (ca 17.30) pga småbarn, så vid 21-tiden vill jag gärna ha nåt, grädde med hallon är en riktigt bra idé, choklad kan jag nog inte äta, triggar igång mitt enorma sötsug på en gång då tyvärr.
    Ja, jag förstår det är många som går igång på sötsaker. Då är det kanske bäst skippa det. Prova med lite hallon och vispgrädde och se hur det funkar för dig. Det är ju lite kolhydrater i det också, men det kanske inte triggar sötsuget på samma sätt för dig? Annars några ostrullar eller skinkrullar är också gott.
  • sunflower33334

En liten blå: Valnötter är galet gott! (kombinationen med ost låter intressant), jag överäter dock dessa, fast kanske inte lika mycket om jag provar med ost..hmm, testar ikväll {#lang_emotions_laughing}

linn78: Te dricker jag varje kväll, men har inte vågat prova med smör i, låter för läskigt! Fast hjälper det mot suget testar jag definitivt!

• linn78
    sunflower33334 skrev 2010-01-09 15:37:53 följande:
    En liten blå: Valnötter är galet gott! (kombinationen med ost låter intressant), jag överäter dock dessa, fast kanske inte lika mycket om jag provar med ost..hmm, testar ikväll linn78: Te dricker jag varje kväll, men har inte vågat prova med smör i, låter för läskigt! Fast hjälper det mot suget testar jag definitivt!
    smakar inget, men du blir mjuk och fin om läpparna Tänk på att det ska vara det osaltade smöret, annars blir det nog inte gott...{#lang_emotions_throwup}
  • Fru Gustavsson

"ibland ölkorv jag åt" skrev jag.. haha.. snygg ordföljd.. lite Yodavarning...

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Karo Lina
    SweetNilam skrev 2010-01-09 14:04:39 följande:
    Men självklart inte! Läste du inte mitt tidigare inlägg? Men vad jag menar är att det hade inte varit möjligt om jag gick på kolhdtatrik kost! Man äter när man är hungrig!
    Jasså över natten? Ja, då är det inga problem. Jag brukar äta middag kl 18 och sen inte frukost förrän kl 07. Men på dagarna är jag alltid hungrig mellan målen!

På natten är det nog bara bra att inte äta eftersom förbränningen går ner automatiskt.
  • Karo Lina
    SweetNilam skrev 2010-01-09 14:16:28 följande:
    Och givetvis var det "över natten" med, men som jag skrev, åt middag kl 17.00 igår och frukost vid 11. Men så mår jag inte toppen nu heller. Faktum kvarstår dock, det hade inte varit möjligt med kolhydratkost! Har inte följt tråden så noga, men har du börjat? Har du testat? Hur länge? Det går inte att övertala folk, det enda är att testa själv.
    Ja, jag började i onsdags och jag gillar det. Men jag får bara så dåligt samvete när jag äter grädde med LCHF-pannkakor och grädde i latten osv.
    Jag är bara rädd att jag äter för mycket och att jag egentligen borde räkna kcal även om jag äter LCHF så att jag inte får i mig för mycket men ingen annan verkar göra det så jag fortsätter väl att frossa

idag var vi ute på stan och fikade och jag tog en liten liten liten mörk chokladbit med valnöt och sen latte med fet mjölk och grädde på toppen.
  • Lullisgirl

KaroLina-> Jo samvete säger i från. Allt som man har inärt om vad som är nyttigt och hur man ska äta ska man göra annorlunda. Man ska äta mycket mättat fett (naturligt) och inte så äta mycket grönsaker, speciellt inte "under jord" grönsaker och man ska absolut inte tänka som förut vad gäller regelbundna måltider och mellanmål.

Det första dagarna åt jag massor. Typ 5-6 ägg och massa TY, grädde, smör, kött/fisk/kyckling och tänkte kan man verkligen gå ner på detta? Men bara en vecka senare har kroppen vant om sig. Jag äter pyttesmå portioner och känner mig sällan hungrig. Lite av gammal vana äter man vid lunch o middag men det är ju mycket för familjens skull oxå...

Jag skulle var lite försiktig med att köpa latte å sånna kaffe"drinkar" på stan. Dom kan ofta innehålla kh, beroende på var man köper... Bättre att beställa vanligt kaffe och be att få grädde i. Manfår va nog med att ta bort kh, speciellt i början så man inte går upp i stället. Äter man för mycket kh triggar man suger och "falska" hungerskänslor och då äter man för mycket...

Låter som jag är västa experten men har bara ätit dett i två veckor. Jag är utbildad inom näringslära och denna kost säger emot allt som jag lärt men jag har bestämt mig för att prova och har därför läst på mycket. Jag har läst mest Annika Dalgren.

• Saliro

hej alla va duktiga ni är=)

va ska ni äta ikväll då?

själv blir det brocoli och blomkålsgratäng med kassler och sås till och sallad. till efterrätt har jag gjort glass

fick mitt sukrin idag vart så överaskad hur det smakade för mig inte stor skillnad så ja tog mitt glass recept och bara istället för socker hade jag sukrin vart jättegott

här har ni receptet om ni inte redan kan ingen glassmaskin behövs bara en elvisp och en frys:)

detta är en stor sats lätt att få midre:)

4ägg gulor
    65gram sukrin
    5dl grädde
    vaniljpulver- ja använder ekologiskt vanilj pulver
    du kan också smaksätta med annat.

vispa ägggulorna och sukrin vanilj till sockret har lösts upp tillsätt sen lite grädde i taget och vispa.. i slut ändan ska smeten vara tjock. och sen in i frysen:)

ha en bra kväll alla

• Karo Lina
    Lullisgirl skrev 2010-01-09 16:38:57 följande:
    KaroLina-> Jo samvete säger i från. Allt som man har inärt om vad som är nyttigt och hur man ska äta ska man göra annorlunda. Man ska äta mycket mättat fett (naturligt) och inte så äta mycket grönsaker, speciellt inte "under jord" grönsaker och man ska absolut inte tänka som förut vad gäller regelbundna måltider och mellanmål. Det första dagarna åt jag massor. Typ 5-6 ägg och massa TY, grädde, smör, kött/fisk/kyckling och tänkte kan man verkligen gå ner på detta? Men bara en vecka senare har kroppen vant om sig. Jag äter pyttesmå portioner och känner mig sällan hungrig. Lite av gammal vana äter man vid lunch o middag men det är ju mycket för familjens skull oxå... Jag skulle var lite försiktig med att köpa latte å sånna kaffe"drinkar" på stan. Dom kan ofta innehålla kh, beroende på var man köper... Bättre att beställa vanligt kaffe och be att få grädde i. Manfår va nog med att ta bort kh, speciellt i början så man inte går upp i stället. Äter man för mycket kh triggar man suger och "falska" hungerskänslor och då äter man för mycket... Låter som jag är västa experten men har bara ätit dett i två veckor. Jag är utbildad inom näringslära och denna kost säger emot allt som jag lärt men jag har bestämt mig för att prova och har därför läst på mycket. Jag har läst mest Annika Dalgren.
    Ang det där med latten. En riktig latte gjord på expresso och skummat 3%mjölk med grädde i kan väl inte vara farligt? Eller? Det var ju inget socker i och inga smaktillsatser. Snälla säg att jag får dricka fet-latte! Det är min räddning när vi fikar!

Jag blev så glad nyss när jag såg att jag får äta mitt proteinpulver. Det är bara 4% kh i och sen blandar jag det med fet mjölk och nu kan man ju tom ha grädde ovanpå! Mums! Blir som milkshake!