• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • lillie

För mig har "suget" till stor del försvunnit i och med att jag började äta LCHF. Är inne på min andra vecka och mår oförskämt bra. Första veckan kände jag lite mer sug men tycker att det försvinner mer och mer. Jag har inte ätit några mellanmål alls och inte känt behov av det heller. Däremot har det slunkit ner någon bit mörk choklad emellanåt. Det har funkat för mig, kanske olika hur pass kolhydratkänslig man är.

Något som känns jätteviktigt för mig är att inte tjata ut maten och att det måste smaka gott. Jag kan inte pressa i mig en massa kokta ägg eller äta blomkål och blomkålsmos till varje måltid. Har lätt för att tröttna på och få avsmak för mat så försöker därför variera maten så mycket jag kan.

• SweetNilam
    Karo Lina skrev 2010-01-09 12:43:51 följande:
    12 timmar mellan målen? Är det meningen att man ska äta så sällan? Det kommer jag aldrig klara. Och jag tror egentligen inte att det är nyttigt heller. Det känns som att man skulle hålla förbränningen uppe bättre genom att äta lite oftare. Sen behöver man ju inte äta var 3:e timme... Men i alla fall var 5-6:e. Jag är så rädd att jag kommer äta för stora mängder och att anledningen till att alla andra går ner är att de äter så himla lite!
    Men självklart inte! Läste du inte mitt tidigare inlägg? Men vad jag menar är att det hade inte varit möjligt om jag gick på kolhdtatrik kost! Man äter när man är hungrig!
  • SweetNilam
    SweetNilam skrev 2010-01-09 14:04:39 följande:
    Men självklart inte! Läste du inte mitt tidigare inlägg? Men vad jag menar är att det hade inte varit möjligt om jag gick på kolhdtatrik kost! Man äter när man är hungrig!
    Och givetvis var det "över natten" med, men som jag skrev, åt middag kl 17.00 igår och frukost vid 11. Men så mår jag inte toppen nu heller. Faktum kvarstår dock, det hade inte varit möjligt med kolhydratkost!

Har inte följt tråden så noga, men har du börjat? Har du testat? Hur länge? Det går inte att övertala folk, det enda är att testa själv. {#lang_emotions_cool}
  • Cam82

Alltså jag vet inte om jag kan fortsätta med LCHF om jag ska få så här ont i magen, antar att det är gallan, ca 1 timme efter att ha ätit en avocado idag började jag må illa och få ont i magen, det gör fortfarande ont, ont så att jag får frossa, även om det börjar bli lite bättre nu så kan jag inte ha det så här, är det ingen fler som har detta problem? jag har haft det till och från i några dagar, gör ont långt upp, dvs ovanför naveln, känns som att jag blir alldeles svullen.

• lillie

Usch då. Är det just efter du äter avocado eller är det efter fet mat i allmänhet du får ont? Jag har fått lugn mage av LCHF. Vad brukar du äta på en dag ungefär, alltså hur ser matsedeln ut?

• sunflower33334
    Jag har visst försvunnit från listan, så nu lägger jag in mig igen.
    VIKTLISTA VECKA 2{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  82,1         1,4           1,4                     1
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                     4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      103.7        - 1,6         - 4,3                 ´1
    Matillin                  81.5           0              0                    1 dag
    Lillie                     71,4          -3              -3                    1
    Sunflower33334     85             -0,5           -0,5                 5 dagar
    Karo-Lina              83,5           0               0                     0
    Delfinen77             70.5           2,5            2,5                  1
  • sunflower33334

Snacksar ni något på kvällen? Jag har svårt att inte äta nåt kvällstid och undrar om ni har något bra tips? Vad jag tar nu varvar mellan ost med smör eller ölkorv, ibland jordnötter men jag tror det är för mycket kolhydrater i dessa.

• lillie
    sunflower33334 skrev 2010-01-09 15:14:25 följande:
    Snacksar ni något på kvällen? Jag har svårt att inte äta nåt kvällstid och undrar om ni har något bra tips? Vad jag tar nu varvar mellan ost med smör eller ölkorv, ibland jordnötter men jag tror det är för mycket kolhydrater i dessa.
    Tycker suget på kvällarna försvinner mer och mer. Men det beror ju också på hur sent man äter sitt senaste mål mat och vad det innehåller? Hur dags brukar du äta på eftermiddagen/kvällen?

Förra veckan kände jag lite sug på kvällarna och då tog jag antingen ett par bitar mörk choklad (över 70 %), några nötter, ost och skinka, en kväll tog jag vispgrädde med hallon.
  • sunflower33334

Vi äter väldigt tidigt, (ca 17.30) pga småbarn, så vid 21-tiden vill jag gärna ha nåt, grädde med hallon är en riktigt bra idé, choklad kan jag nog inte äta, triggar igång mitt enorma sötsug på en gång då tyvärr.

• linn78
    sunflower33334 skrev 2010-01-09 15:14:25 följande:
    jag dricker ofta en kopp te med smör i på kvällen, det mättar lite också. Annars en bit brie-ost eller en skiva lchf-bröd som är supergott rostat med tex mjukost på. Jag äter också en hel del fläsksvålar, jag har inte gillat dom speciellt innan men nu går det bra, det är ju som chips fast utan kh.