• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Ogift Fru

Hmmmm... får nog ta tillbaka det där... Kollade upp det nu och rönen är lite olika mot när jag började. Numera säger man att det fettet är helt ok, bara att en del reagerar på det och i såna fall ska välja fettet från hälsokostbutikerna.

Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • helene306
    Ogift Fru skrev 2010-01-10 13:51:19 följande:
    Hmmmm... får nog ta tillbaka det där... Kollade upp det nu och rönen är lite olika mot när jag började. Numera säger man att det fettet är helt ok, bara att en del reagerar på det och i såna fall ska välja fettet från hälsokostbutikerna.
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att silverpaketet från affären är omtvistat om det är bra eller dåligt men sist jag kollade så hade fakta kommit fram att det inte var sämre än cocosfettet från hälsokosten. Jag är inte ofta på stan vilket jag är i mataffären så av ren lathet blir det det smidigaste alternativt

Matilin: Äggmjölk gör du själv, den går nog att spara men jag har aldrig gjort det, det tar ju ingen tid att slå ihop.

Vispa ihop:
    3 ägg (jag tar endast gulan men hela ägget går att använda)
    3 dl kokande vatten
    30 g smör eller cocosfett.

Används som ersättning för mjölk/grädde i kaffe/te om man behöver hålla igen på kolhydrater. Eller drick den som den är ex. till frukost/kväll och smaksätt med vaniljpulver, kanel, kardemumma osv. Vissa har i pulverkaffe och får som en latte.

Till en kopp te tar jag 2 äggulor och mellan 15-20 g cocosfett och 2 dl vatten. Jag tar nog oftast 15 g cocosfett föresten, tar jag mer kan magen bli helt åt fanders och ett akut toabesök behövs

Cam: Det kan inet vara njurarna du känner av då? Har för mig att en del kan få ont i dom i början.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Karo Lina
    lillie skrev 2010-01-10 13:47:57 följande:
    Varför skulle man inte få äta tomater och röd paprika? Visst får man det. Samma sak med det som med övrig mat att man får hålla koll på totala mängden kolhydrater.
    Ska jag räkna antalet kh per dag? Hur många får jag äta då för att gå ner så mycket som möjligt?
  • Ogift Fru
    helene306 skrev 2010-01-10 15:40:34 följande:
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att silverpaketet från affären är omtvistat om det är bra eller dåligt men sist jag kollade så hade fakta kommit fram att det inte var sämre än cocosfettet från hälsokosten. Jag är inte ofta på stan vilket jag är i mataffären så av ren lathet blir det det smidigaste alternativt Matilin: Äggmjölk gör du själv, den går nog att spara men jag har aldrig gjort det, det tar ju ingen tid att slå ihop.Vispa ihop:3 ägg (jag tar endast gulan men hela ägget går att använda)3 dl kokande vatten30 g smör eller cocosfett.Används som ersättning för mjölk/grädde i kaffe/te om man behöver hålla igen på kolhydrater. Eller drick den som den är ex. till frukost/kväll och smaksätt med vaniljpulver, kanel, kardemumma osv. Vissa har i pulverkaffe och får som en latte. Till en kopp te tar jag 2 äggulor och mellan 15-20 g cocosfett och 2 dl vatten. Jag tar nog oftast 15 g cocosfett föresten, tar jag mer kan magen bli helt åt fanders och ett akut toabesök behövs Cam: Det kan inet vara njurarna du känner av då? Har för mig att en del kan få ont i dom i början.
    Smidigt är bra!
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • helene306
    Ogift Fru skrev 2010-01-10 17:19:48 följande:
    Smidigt är bra!
    Väääldigt bra (jösses vad jag är lat egentligen )
  • Matillin
    Karo Lina skrev 2010-01-10 17:17:37 följande:
    Ska jag räkna antalet kh per dag? Hur många får jag äta då för att gå ner så mycket som möjligt?
    Jag tror hon menar att man måste hålla koll på mängden kolhydrater i det man äter.
    Alltså att man helst inte äter något som innehåller mer än 5 kolhydrater per 100 gram.
    I övrigt får man ju äta vad man vill hur mycket man vill.
    Ja så länge man inte proppar i sig mat, eller äter litervis med grädde
  • Matillin
    helene306 skrev 2010-01-10 15:40:34 följande:
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att silverpaketet från affären är omtvistat om det är bra eller dåligt men sist jag kollade så hade fakta kommit fram att det inte var sämre än cocosfettet från hälsokosten. Jag är inte ofta på stan vilket jag är i mataffären så av ren lathet blir det det smidigaste alternativt Matilin: Äggmjölk gör du själv, den går nog att spara men jag har aldrig gjort det, det tar ju ingen tid att slå ihop.Vispa ihop:3 ägg (jag tar endast gulan men hela ägget går att använda)3 dl kokande vatten30 g smör eller cocosfett.Används som ersättning för mjölk/grädde i kaffe/te om man behöver hålla igen på kolhydrater. Eller drick den som den är ex. till frukost/kväll och smaksätt med vaniljpulver, kanel, kardemumma osv. Vissa har i pulverkaffe och får som en latte. Till en kopp te tar jag 2 äggulor och mellan 15-20 g cocosfett och 2 dl vatten. Jag tar nog oftast 15 g cocosfett föresten, tar jag mer kan magen bli helt åt fanders och ett akut toabesök behövs Cam: Det kan inet vara njurarna du känner av då? Har för mig att en del kan få ont i dom i början.
    Tack för recept, ska testa det nån dag.
    Ska nog kopiera och spara alla receptips jag får här i ett worddokument
  • Karo Lina
    Matillin skrev 2010-01-10 17:41:43 följande:
    Jag tror hon menar att man måste hålla koll på mängden kolhydrater i det man äter. Alltså att man helst inte äter något som innehåller mer än 5 kolhydrater per 100 gram. I övrigt får man ju äta vad man vill hur mycket man vill. Ja så länge man inte proppar i sig mat, eller äter litervis med grädde
    Ok, men många skriver ju att man får äta grönsker men att man ska vara försiktig med tomater och röd paprika, men dessa innehåller ju inte 5% kh/100g så de borde ju vara lika ok att äta som alla andra grönsker eller?
  • helene306

Jag har mullat i mig godis och ½ munk ... tror ni jag mår bra?? Jädra skit, det blev tröstätning BIG TIME och handen gick nonstop till påsen Blä!! Nä, det blir andra bullar till kvällsmat!