• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Matillin
    Karo Lina skrev 2010-01-10 17:46:27 följande:
    Ok, men många skriver ju att man får äta grönsker men att man ska vara försiktig med tomater och röd paprika, men dessa innehåller ju inte 5% kh/100g så de borde ju vara lika ok att äta som alla andra grönsker eller?
    Nej jag tycker också det är konstigt när det innehåller så lite?
  • Karo Lina
    SweetNilam skrev 2010-01-10 17:54:57 följande:
    Enligt www.markazits.com/diet/kolh_tab_main.php är det 5,2 g/100 g kolhydrater i röd paprika och 3,7g/100g i tomat. Inte alls farligt tycker jag. Vart har ni andra kollat som fördömer tomat och paprika så hårt? *nyfiken*
    Jag kollade i Dr Dahlqvists och Airams kokbok.

De säger ju att röda grönsaker är sötare och det stämmer ju säkert men så länge de inte är mer än 5g kh/100g kan det ju inte vara farligt.
    Dessutom äter man ju så lite åt gången.
  • SweetNilam
    Karo Lina skrev 2010-01-10 18:06:58 följande:
    Jag kollade i Dr Dahlqvists och Airams kokbok. De säger ju att röda grönsaker är sötare och det stämmer ju säkert men så länge de inte är mer än 5g kh/100g kan det ju inte vara farligt. Dessutom äter man ju så lite åt gången.
    Skulle väl vara om de menar att det triggar sötsuget, men det har jag svårt att se. Om man nu är sötsugen, skulle man då sätta i sig mer än 100 g tomat eller paprika? Det har jag svårt att se.

Nej, jag tror inte de är så farligt! {#lang_emotions_cool}
  • Karo Lina

Nu har jag gjort lite efterforskningar

Tydligen ska man begränsa sig till 20g kh/dag om man vill äta en strikt LCHF-diet för att gå ner i vikt. Vill man bara stå still i vikt och må bra så man kan äta upp till 100g kh/dag.

• frökenskabb
    Cam82 skrev 2010-01-10 10:34:42 följande:
    Nu har jag fuskat hela helgen, ätit både chips och godis, varför det då? Jo när jag får så där ont i magen som jag fick igår igen så stoppar jag gärna i mig ett kex av något slag, sedan fortsätter det, men nu ska jag köra stenhårt from imorgon och ingen mer avocado då jag misstänker att det är den som gör att jag får så ruskigt ont i magen, förresten så undrar jag om ni andra äter mycket grönsaker till maten? Jag brukar äta en stor grönsallad med isberg, tomat och gurka tex är det fel?
    Svårt att gissa sig till varför du har så ont i din mage. Låter verkligen jätte jobbigt.
    Jag hade ont i början och kom fram till att det var mjölkprodukter, som jag tog det lugnt med ett tag efter det.
    Om du äter godis och socker varje gång du får ont i magen kommer du aldrig komma över tröskeln och förmodligen heller inte bli av med ditt magonda.
    Antingen får du stå ut det onda och låta bli godiset och se om det går över efter någon vecka eller helt enkelt se över om det är någon annan diet som kan tänkas passa dig bättre. LCHF passar ju inte alla och som du själv sa kanske du inte kan fortsätta. Jag hade själv inte gjort det om jag fick jätte ont och mådde dåligt, för vad är det för hälsa?
    Gå ner i vikt i all ära, men inte till vilket pris som helst.
  • frökenskabb
    SweetNilam skrev 2010-01-10 18:16:21 följande:
    Skulle väl vara om de menar att det triggar sötsuget, men det har jag svårt att se. Om man nu är sötsugen, skulle man då sätta i sig mer än 100 g tomat eller paprika? Det har jag svårt att se. Nej, jag tror inte de är så farligt!
    Paprika triggar mitt sötsug, tycker det är super sött och gott! skulle lätt kunna äta massor. Så mja.. kanske kan vara lite restriktivt p.g.a att det triggar, för vissa!
  • SweetNilam
    frökenskabb skrev 2010-01-10 18:37:37 följande:
    Paprika triggar mitt sötsug, tycker det är super sött och gott! skulle lätt kunna äta massor. Så mja.. kanske kan vara lite restriktivt p.g.a att det triggar, för vissa!
    Tråkigt för dig. jag har paprika i salladen. Perfekt och inte ens 100 g
  • frökenskabb
    SweetNilam skrev 2010-01-10 18:49:28 följande:
    Tråkigt för dig. jag har paprika i salladen. Perfekt och inte ens 100 g
    Det har jag också.
  • Karo Lina

Jag älskar att dippa parika i guacamole och andra feta härliga röror

Just nu har jag gjort mozarella och tomatsallad med mozarella och basilika och ringlat över massa härlig olivolja!

I LOVE LCHF!!!

• Penno

Hej alla!

Är det ok att äta hallon med grädde innan man avklarat 2 veckor med LCHF eller ska man vänta med sånt så att kroppen ställer in sig på ren fettförbränning och inte förbränning av kolhydrater? Kan 1 dl hallon sabba denna "inställningsperiod" ?