• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • DanielaM

muffins lät gott..
    har du möjligen receptet...??

• linn78

tomat och paprika är helt ok ur kh synpunkt, men eftersom de väger så mycket mer än tex isbergssallad så flyger kolhydraterna iväg väldigt snabbt. 100 gram tomat äter man lätt och det är ca 3,7kh. Dricker man sen ett glas mjölk är det 10 kh till. Fil till frukost blir lätt 10 kh det med och med bara dessa 3 så är man redan över 20 kh gränsen utan att egentligen ätit något. Regeln att allt med 5kh/100g är helt perfekt att använda som nybörjar-regel och sen när man kommit in i det lite så kan man lätt styra de exakta kh man stoppar i sig. Om vi tar mjölk som exempel så ligger den ju under tilllåtna 5kh/100g MEN dricker man 4 dl (ca 2 glas) så är man ju uppe i 20 kh direkt. Så nej, 5kh regeln betyder inte att man kan äta hur mycket som helst av det som är under 5kh/100gr men den är en bra grundregel när man ska börja äta enl lchf.
    Och ett litet tillägg: som någon skrev så är paprika väldigt sött och triggar lätt igång sockerbegäret därför är den lite mer förbjuden än andra grönsaker som ligger på samma kh.
      Hoppas ni hänger med på hur jag menar, jag är verkligen urkass på att förklara mej i skrift...

• DanielaM

ok tack..ska läsa på lite..men imorgon så gäller de...

• DanielaM

förresten en fråga till..hur många gånger på dagen äter ni för att dieeten ska funka bäst..?

något man bör tänka på ?

• Fru Gustavsson

jag äter tre, frukost lunch o middag. blir ofta sugen på nåt litet kvällstid så då blir det snacksande.
    åt mellis två ggr förut men var för mätt för att orka få i mig så då vart det helt onödigt.
    man ska aldrig gå hungrig, men heller inte överäta. Att överäta är annars lätt hänt i början, men man lär sig snabbt vad ens egna kropp behöver

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • DanielaM
    En Liten Blå skrev 2010-01-10 21:49:47 följande:
    jag äter tre, frukost lunch o middag. blir ofta sugen på nåt litet kvällstid så då blir det snacksande. åt mellis två ggr förut men var för mätt för att orka få i mig så då vart det helt onödigt. man ska aldrig gå hungrig, men heller inte överäta. Att överäta är annars lätt hänt i början, men man lär sig snabbt vad ens egna kropp behöver
    hur mke har du gått ner då?har du hållit på länge?
  • lillie

Hur sent brukar ni äta på kvällen (med lchf)? Både senaste målet plus ev snacks eller kvällsfika

• Fru Gustavsson
    DanielaM skrev 2010-01-10 21:53:01 följande:
    hur mke har du gått ner då?har du hållit på länge?
    Har gått ner femton kilo och hållt på sen förra våren.
  • Fru Gustavsson

lillie: middag (alltså lagat mål kvällsmat) äter jag runt fem- sex.
    Snacksa kan jag få för mig att göra när som, är nattuggla av mig så runt 22- 23 är inte ovanligt. Inte att rekommendera säkert, men jag känner att jag hellre unnar mig än går och drar ut på suget.