• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Fru Gustavsson
    lillie skrev 2010-01-10 21:11:11 följande:
    Ja ok. Förstår lite vad du menar, vi var bortbjudna på middag idag och det kändes  att maten inte var fet nog.
    Ja visst känner man på sig när det är så? Det är som att kroppen säger "försök inte lura mig, detdär var inte vad jag behövde, var är fettet"?
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • curiosa

Jahopp denna dieten har jag inte testat ännu och den verkar klart uppskattad och det verkar som man slipper gå hungrig så man kanske skulle testa.

Är det egentligen "bara" att ta bort så mkt av kolhydraterna som möjligt? (typ bröd, potatis, pasta och ris) och äta fett och protein istället??

Har försökt att googla men hittar inget vettigt där det verkligen beskrivs vad och hur man gör.

• curiosa

Tilläggs fråga:
    kommer man inte upp i väldigt många kcal om dagen då man mest äter fett?
    Eller är det inget att bry sig om i denna dieten?

• Karo Lina
    Matillin skrev 2010-01-10 20:35:21 följande:
    Hmm jag måste ju få i mig mycket mer än 20 g kolhydrater per dag och jag har ju redan gått ner 1½ kilo på 3 dar?
    Jag trodde också att jag åt mer än 20g kJ men när jag räknade på det var det inte alls mycket. Man äter ju inte 100g av allt.
  • Fru Gustavsson

ja bort med potatis, pasta, ris, mjöl, frukt, lightprodukter.
    (allt som är socker, dit räknas fruktos)

sen protein och fett i form av ägg, grädde, smör, majonnäs, fett kött, fet fisk, kyckling osv.
    Jag har en bra broschyr hemma med vad man får och inte får äta, och fick mycket bra ingångsråd på kolhydraterifokus på nätet.

• lillie
    curiosa skrev 2010-01-10 21:19:26 följande:
    Jahopp denna dieten har jag inte testat ännu och den verkar klart uppskattad och det verkar som man slipper gå hungrig så man kanske skulle testa. Är det egentligen "bara" att ta bort så mkt av kolhydraterna som möjligt? (typ bröd, potatis, pasta och ris) och äta fett och protein istället?? Har försökt att googla men hittar inget vettigt där det verkligen beskrivs vad och hur man gör.
    Hej!

Har du kolla på kolhydrater.ifokus.se/  Ett tips att göra det annars, där finns hur mycket info som helst.

Kolhydrater ska man äta lite av, hur många gram om dagen är lite olika hur man väljer och hur pass känslig för kolhydrater man är. Man plockar bort det du skriver men även mycket annat såsom mjöl, gryn, musli, flingor, en hel del frukter, majs, läsk, saft, juice, godis. Ett litet riktmärke är att det ska vara max 5 g kolhydrater per 100 g. Men man kan även äta lite av sånt som har över 5 g bara man försöker ha koll på det totala kolhydratintaget.

Jag är nybörjare själv så håller själv på och lär mig om dieten. Är inne på min andra vecka.
  • Fru Gustavsson

man ska inte behöva räkna kalorier, det är bara om man märker att man inte minskar i vikt det ska bli aktuellt. I början är det lätt hänt att man äter för stora portioner, eftersom man är van vid viss storlek på dem från sin tidigare kost, men nu mättar ju fettet mer, och man brukar hitta rätt portion efter ett tag

• DanielaM

hej hej..
    här är en till som börjar imorogn med denna dieten..ska iväg o se om jag kan köpa mej en bok om lchf..

har ni några tips på frukost,mellis lunch osv än så länge..

• östersund90

hej!
    jag och min sambo började med den här dieten 2 januari och min startvikt var 72,3. efter en vecka hade jag gått ner 0,9 kilo och det känns toppen. har inte helt avvänjt oss från kolhydrater ännu, men efter imorgon så ska vi köra på stenhårt för att avvänja oss från allt sötsug som är min värsta fiende! :)

kul att kunna kolla in här för lite tips och inspiration, det kan behövas mörka kalla kvällar då man bara vill gotta sig :)

• Fru Gustavsson

frukosttips:

ägg och bacon eller matresten från dagen innan (feta och lchf:iga förstås)
    ägg&baconmuffins
    turkisk yoghurt med lite grädde i

mellis:

babybel- ost
    ibland ölkorv
    ostskivor med smör i
    skinkrulle