• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Matillin
    Lullisgirl skrev 2010-01-11 09:50:39 följande:
    Hej allihop och hoppas er helg har gått lika bra som min o sambons. Inte entt endaste fusk! *stolt* Jag lagade just dom där LCHF pannkakorna som jag fått tips om här på tråden förut...fy -fn vad gott!!!!! :)Det närmar sig födelsedagskalas  här hemma hos oss och jag funderar på att göra smörgåstårta. Jag tänkte laga av sesambrödet (det enda bröd jag provat) eller har ni nått annat förslag på vad som skulle kunna funka? Som fyllning brukar jag vanligt vis köra skinka, purjo, inlagd gurka och CF/majjo. Hur är det med inlagd gurka är det mycket kh i det? Har ingen burk hemma som jag kan kolla på. Iofs går det säkert att lämna bort men det är rätt gott med det syrliga i. Sen tänkte jag garnera med ägg och räkor och lite grönsaker. Vad tror ni om det?
    Jag har inga ägg hemma annars hade jag tänkt det till lunch idag
    Får bli imorgon.
    Måste iväg och inhandla mat idag igen det går åt fort nu när man bara äter mycket av vissa saker, som ägg tex  
  • frökenskabb
    VIKTLISTA VECKA 2{#lang_emotions_cheers}

Namn         Startvikt          Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor

frökenskabb    67.2             62.3         -1.1         -4.9                   5
    Sariat             57.6             54.9         -2.7         -2.7                   1

Hej alla duktiga kämpar!
    Jag uppdaterar listan nu då det gått en vecka, har tagit bort alla så får ni som vill fylla i igen, så att vi håller den fräsch och uppdaterad!

Nu vecka nya tag! =D
  • Ogift Fru
    lillie skrev 2010-01-11 09:48:35 följande:
    Om du inte ätit ägg till frukost så kan du ju göra omelett och stekt bacon/svamp/skinka.Köttfärsbiffar med hemmagjord coleslaw på vitkål, morot (ev purjo, äppelbit)Vad har du hemma?
    Hmmm... min frukost idag bestod av två kokta ägg, så omeletten går nog bort. Men köttfärsbiffarna lät frestande. Lite potatis eller fullkornspasta till barnen till, så.
    Färs brukar man ju kunna hitta skapligt billigt, så det går nog. Och vitkål är ju inte heller dyrt. Vad har du mer i coleslawn? Gräddfil eller creme fraische?
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Lullisgirl
    Ogift Fru skrev 2010-01-11 09:45:16 följande:
    Idétorka på mat och är pank...Hjälp mig! Vad ska jag och barnen äta till lunch? Billigt ska det vara.
    Som jag skrev ovan så provade jag pannkakorna som finns länk till i tidigare inlägg och  dom blev suuuuuuuuuuuuper goda. Jag åt dom som dom var med bara en kopp kaffe med grädde men du kan ju vispa grädde o ha hallon till, det gillar säkert barnen! :)

Jag gjorde på 1 ägg, 1/2 dl vatten, 1/ dl mjölk, 1 dl grädde, 25 g smält smör och 1 msk fiberhusk. Lite trickiga att steka men i teflonpanna med smör gick det bra om man inte gjorde dom fullstora! Denna sats blev hälften kvar när jag hade ätit.
  • Matillin

Någon som har tips på hur man ska få till en god pizzabotten?
    Jag gjorde receptet som var utlagt i tråden men tyckte det smakade ägg och det vart så degigt när man la på tomatsås och in i ugnen igen.

• Ogift Fru
    Lullisgirl skrev 2010-01-11 09:56:19 följande:
    Som jag skrev ovan så provade jag pannkakorna som finns länk till i tidigare inlägg och  dom blev suuuuuuuuuuuuper goda. Jag åt dom som dom var med bara en kopp kaffe med grädde men du kan ju vispa grädde o ha hallon till, det gillar säkert barnen! :)Jag gjorde på 1 ägg, 1/2 dl vatten, 1/ dl mjölk, 1 dl grädde, 25 g smält smör och 1 msk fiberhusk. Lite trickiga att steka men i teflonpanna med smör gick det bra om man inte gjorde dom fullstora! Denna sats blev hälften kvar när jag hade ätit.
    Pannkakor och leverstuvning är det enda jag inte äter. Annars hade det varit ett jättebra förslag. Barnen tackar aldrig nej till pannkakor.

Har en tjej hä hemma med misstänkt laktosintolerans, så vi ger henne bara laktosfritt och det gör det hela lite knixigare. Men å andra sidan så tycker jag att jag sväller upp av mjölkprodukter. Nån annan som känner sig däst av mjölkprodukter?
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • lillie
    Ogift Fru skrev 2010-01-11 09:55:23 följande:
    Hmmm... min frukost idag bestod av två kokta ägg, så omeletten går nog bort. Men köttfärsbiffarna lät frestande. Lite potatis eller fullkornspasta till barnen till, så.Färs brukar man ju kunna hitta skapligt billigt, så det går nog. Och vitkål är ju inte heller dyrt. Vad har du mer i coleslawn? Gräddfil eller creme fraische?
    Man kan ju ha lite riven gul lök i, om man vill ha lite sting i coleslawen. Jag brukar ha creme fraiche och majonnäs i min. Ej för mycket majonnäs för jag gillar inte riktigt smaken, men när man blandar med CF går det ju bra. Tror man kan ha gräddfil lika gärna. Lite peppar och salt har jag i också.
  • Lullisgirl
    Matillin skrev 2010-01-11 10:02:24 följande:
    Någon som har tips på hur man ska få till en god pizzabotten?Jag gjorde receptet som var utlagt i tråden men tyckte det smakade ägg och det vart så degigt när man la på tomatsås och in i ugnen igen.
    Vet ej om det var "mitt" recept du prova. Tyckte iaf inte att det smaka ägg.

2 ägg, salt ->Vispa
    1 tsk bakpulver
    1,5 msk fiberhusk/psylliumfrö
    1 msk olja
    1/2 msk grädde (jag hade i lite extra)

Jag grädade min ganska väl i 225 grader. Sen lät jag den kallna och på med fyllning.
  • Cam82
    Lullisgirl skrev 2010-01-11 09:56:19 följande:
    Som jag skrev ovan så provade jag pannkakorna som finns länk till i tidigare inlägg och  dom blev suuuuuuuuuuuuper goda. Jag åt dom som dom var med bara en kopp kaffe med grädde men du kan ju vispa grädde o ha hallon till, det gillar säkert barnen! :)Jag gjorde på 1 ägg, 1/2 dl vatten, 1/ dl mjölk, 1 dl grädde, 25 g smält smör och 1 msk fiberhusk. Lite trickiga att steka men i teflonpanna med smör gick det bra om man inte gjorde dom fullstora! Denna sats blev hälften kvar när jag hade ätit.
    Ska det vara 1/2 eller 1 dl mjölk?
  • Matillin
    Lullisgirl skrev 2010-01-11 10:22:04 följande:
    Vet ej om det var "mitt" recept du prova. Tyckte iaf inte att det smaka ägg.2 ägg, salt ->Vispa1 tsk bakpulver1,5 msk fiberhusk/psylliumfrö1 msk olja1/2 msk grädde (jag hade i lite extra)Jag grädade min ganska väl i 225 grader. Sen lät jag den kallna och på med fyllning.
    Ok du stoppar inte in det i ugnen igen utan la på det du ville ha på och åt kallt?
    Jag hittade ett liknande recepet som det du la ut där man la på tomatsås och ingridienser när pizzabotten gräddat ett tag och sen la jag in allt i ugnen igen.
    Degen blev liksom slajmig och blöt.
    Det gick att äta men vore ju klart godare med en knaprig botten.
    Ska nog testa att inte lägga på tomatsås utan bara grädda pizzabotten.

Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i ägg, hittar inte det någonstans.
    Tänkte jag skulle räkna på ett ungefär hur mycket kolhydrater jag får i mig om dagarna nu när jag vet att man gärna ska hålla sig under 20 g om dagen.