• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Karo Lina
    Penno skrev 2010-01-10 19:29:48 följande:
    Hej alla! Är det ok att äta hallon med grädde innan man avklarat 2 veckor med LCHF eller ska man vänta med sånt så att kroppen ställer in sig på ren fettförbränning och inte förbränning av kolhydrater? Kan 1 dl hallon sabba denna "inställningsperiod" ?
    jag är absolut ingen expert men jag TROR att så länge du inte överskrider 20g kh/dag så är det ingen fara. Däremot kan det ju trigga igång sötsuget men bara du blir mätt på grädden så är det nog ingen fara
  • Penno
    Karo Lina skrev 2010-01-10 19:31:32 följande:
    jag är absolut ingen expert men jag TROR att så länge du inte överskrider 20g kh/dag så är det ingen fara. Däremot kan det ju trigga igång sötsuget men bara du blir mätt på grädden så är det nog ingen fara
    Tack för ditt snabba svar!! Kanske jag måste dra mej mot frysboxen på en stund {#lang_emotions_tongue_out}
    Har i och för sig ingen aning om hur många kh som jag ätit idag. Gräddsås till maten samt kall sås av creme fraiche, ett par matskedar skulle jag tro....
  • Matillin
    Karo Lina skrev 2010-01-10 18:17:32 följande:
    Nu har jag gjort lite efterforskningar Tydligen ska man begränsa sig till 20g kh/dag om man vill äta en strikt LCHF-diet för att gå ner i vikt. Vill man bara stå still i vikt och må bra så man kan äta upp till 100g kh/dag.
    Hmm jag måste ju få i mig mycket mer än 20 g kolhydrater per dag och jag har ju redan gått ner 1½ kilo på 3 dar?
  • Matillin
    Penno skrev 2010-01-10 19:36:49 följande:
    Tack för ditt snabba svar!! Kanske jag måste dra mej mot frysboxen på en stund Har i och för sig ingen aning om hur många kh som jag ätit idag. Gräddsås till maten samt kall sås av creme fraiche, ett par matskedar skulle jag tro....
    Jag åt massa gräddfil creamfraich m.m igår och avslutade med kanske 1 dl grädde i pannacotta med hallon till.
    Och vågen visade -0.5 kg dagen efter så för mig verkade det vara helt ok
  • sariat

Hej och godkväll!!

Jag älskar denna maten och saknar inte kolhydraterna ett enda dugg:)
    Imorgon har det gått en vecka och jag är sååå nervös.. känns verkligen inte som att jag har gått ner nånting utan tvärtom.. känner mig rultig. men kanske inte så konstogt att man känner så när man trycker i sig fett..hmmm..jaja vägning imorgonbitti iallafall!
    Jag är helt förälskad i TY (nu har jag lärt mig vad det betyder;) 2 msk linfrö och massa kanel...love. 
    vad är era favoriter?
  • Fru Gustavsson

min hjärna har hakat upp sig på moccagrädde som gamlingarna på mitt jobb hade till efterrätt häromveckan, det såg såååååååå gott ut! Nån som har testat att ta typ kallt svart kaffe och vända ner i hårt vispad grädde? Det verkar ju svinagott, och jag som ändå häller i mig kaffe med grädde dagarna i ända kunde få en ny variant?
    Som sagt, det enda min hjärna går runt & tänker på nu...
    Idag har jag by the way ätit lite hafsig LCHF, till frulle blev det kokt ägg och bratwurst, skippade tyvärr lunchen och till middag blev det ugnstorsk med creme fraiche och ost.
    En stor skiva ost ikväll, och gräddkaffe förstås.

Ska köra fakirstuket imorrn med bara fet köttbit med kryddsmör imorrn till middag, längtar redan

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Fru Gustavsson

....måste bara tjata lite till om dendär moccagrädden: den måste ju bli SUUUPERgod om man dessutom ställer in den i frysen ett tag innan man äter den... gahhh.. ska nog testa redan imorgon!

• lillie
    En Liten Blå skrev 2010-01-10 20:55:52 följande:
    min hjärna har hakat upp sig på moccagrädde som gamlingarna på mitt jobb hade till efterrätt häromveckan, det såg såååååååå gott ut! Nån som har testat att ta typ kallt svart kaffe och vända ner i hårt vispad grädde? Det verkar ju svinagott, och jag som ändå häller i mig kaffe med grädde dagarna i ända kunde få en ny variant? Som sagt, det enda min hjärna går runt & tänker på nu... Idag har jag by the way ätit lite hafsig LCHF, till frulle blev det kokt ägg och bratwurst, skippade tyvärr lunchen och till middag blev det ugnstorsk med creme fraiche och ost. En stor skiva ost ikväll, och gräddkaffe förstås. Ska köra fakirstuket imorrn med bara fet köttbit med kryddsmör imorrn till middag, längtar redan
    Din dag låter väl inte så hafsig? Det var väl bra mat? Blev du inte mätt eller vad var fel på den tycker du?

Moccagrädde.... har aldrig provat. Själv är jag mer sugen på lite mosade hallon och grädde... mmmm..... har inte bestämt mig för om jag ska gå och vispa lite eller ej {#lang_emotions_smile}
  • Fru Gustavsson

lillie: nja, hafsig för min del för att jag inte äter korv annat än när jag är lat eller stressad, och jag gillar inte att hoppa över lunchen, för jag blir så otäckt sugen på kvällen sen fisken var ju ok men det kändes i kroppen att den inte var fet nog för min smak. (kan vara bara som det känns men vissa dagar och måltider känns bättre än andra)

• lillie

Ja ok. Förstår lite vad du menar, vi var bortbjudna på middag idag och det kändes  att maten inte var fet nog.