• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • fruganL

Jag har använt ett flertal IV, både nya och begagnade och inte ett enda par har hållt tätt. De är tvättade precis som alla andra, har utöver det tvättat som om de vore tätade och så vidare, men de läcker ändå. Vid alla sömmar blir bodyn alltid blöt om vikblöjan under blivit blöt ända ut till byxan så att säga, men långt innan hela blöjan är genomvåt. Men de flesta verkar ju gilla dem, så jag har väl bara haft otur med de tre-fyra paren jag har provat kanske.

• Blå Flygare
    Humminggirl skrev 2010-01-17 08:05:44 följande:
    Ingen som har några tips om torrskikt och fuskmocka? #362
    Var har du köpt fuskmockan? Jag hade bara letat i blöjtygsaffärer, för sån fuskmocka som finns i BG påminner inget om den fuskmocka som jag sett i tygaffär.
  • Caeruleus
    winterangel85 skrev 2010-01-17 13:29:09 följande:
    Jag har IV & Glimmas blöjbyxor. Blöjbyxorna från IV är jag jättenöjd med.. =) Däremot är jag riktig besviken på de från Glimma. De är svåra att knäppa, känns små i stl (Köpte Medium (6- 10 kg )till min tös på 5 kg,de är nästan små på henne och de kommer hon nog växa ur innan hon har vuxit ur de i NB stl från IV. Det som stör mig mest dock är att flärpen viker upp sig efter knäppnigen. Egentligen bara estetiskt, men inte vill jag se innerskiktet på blöjyxan. =(
    Då går nog Glimmas byxor bort för min del för jag lär oxå störa mig på att flärpen viker upp sig. Om de dessutom är svåra att knäppa är ju inge kul.
    fruganL skrev 2010-01-17 15:09:16 följande:
    Jag har använt ett flertal IV, både nya och begagnade och inte ett enda par har hållt tätt. De är tvättade precis som alla andra, har utöver det tvättat som om de vore tätade och så vidare, men de läcker ändå. Vid alla sömmar blir bodyn alltid blöt om vikblöjan under blivit blöt ända ut till byxan så att säga, men långt innan hela blöjan är genomvåt. Men de flesta verkar ju gilla dem, så jag har väl bara haft otur med de tre-fyra paren jag har provat kanske.
    Aj då, läcka låter ju inge bra. Men som sagt verkar många tycka om IV men om man ser här inne så är 2 av 3 inte så vidare bra resultat.

Egentligen skulle jag vilja ha med knäppning och inte kardborrband. Det verkar dock vara rätt få som har det.
  • emindy
    Humminggirl skrev 2010-01-16 12:28:49 följande:
    Jag förstår mig inte riktigt på detta med fuskmocka som torrinlägg. Jag köpte en bit i julas och klippte i lagom stora bitar och lade som inlägg i mina pocketblöjor, men jag tycker inte att det känns torrare alls! Nästan ännu blötare än om vi kör utan så bomullstyget hamnar närmast huden.  Hur är det tänkt egentligen? Är det en speciell sorts fuskmocka man ska använda? Ska tyget prepareras på något sätt? Lillan blev rejält röd i rumpan innan jul och vi körde med engångs hela jul och nyår, men jag vill verkligen få detta att funka.
    Det är någon speciell sort man skall använda, det ser inte ens ut som jag hade tänkt mig fuskmocka utan mer som någon slags polyestersammet...

Vad är det för pocketblöjor du har som har bomull närmast huden?
  • Ronjas mamma

Jag är lite tveksam mot att köpa beg. blöjbyxor eftersom jag fått en del som varit väldigt slitna i karborren(jag är inte typen som syr i ny,så om det ska vara beg vill jag hämta själv)
    Så jag säger som alla andra lite för många blöbyxor i förhållande till blöjor.
    Men annars är jag nöjd med I.V byxorna,vi har kört med enbart vita av två grunder vill helst ha ekologiska och dessutom så violl ejag inte bli helt shopping galen på tygblöjor kunde se risken med de fina mönster som finns

Caeruleus skrev 2010-01-17 12:26:01 följande:
    Blå Myran och FruganL - tack för svaren om vit eller inte. Tänkte iofs främst på utsidan av blöjbyxorna/pocketsen. Men det låter ju som att den oftast klarar sig så då börjar jag nog med enklast vit. Sen om man fastnar totalt eller bebben till sommaren bara ligger i blöjan så kan det nog vara roligt med en annan yttre färg. Vilken blöjbyxa skulle ni rekommendera? Funderar på  IV men det finns ju såå  många andra. Glimma har ju oxå en egen med knappar.
  • fruganL

Står här och packar mina BG efter tvätt och irriterar mig återigen på att händerna blir så torra. Microfiber torkar ut huden, jo man tackar! Tips på hur händerna inte torkar ut varje gång blöjorna packas efter tvätt nattblöjan fixas?
    Får väl ta på mig ett par handskar varje gång blöjorna ska packas annars...eller höra om makens händer bli lika torra, kanske får det bli hans jobb på heltid.

Någon som har liknande problem eller har en lösning på problemet?

• johlinn

Frugan - det där gav sig av sig självt eftersom efter ett antal tvättar blev uttorkningseffekten mindre på mina händer. Vet inte hur många tvättar dock, men antar att det var fler än ett par tre stycken... Mina äldsta bg börjar nog närma sig nånstans mellan 150-200 tvättar nu.

• Caeruleus
    Ronjas mamma skrev 2010-01-17 18:58:43 följande:
    Jag är lite tveksam mot att köpa beg. blöjbyxor eftersom jag fått en del som varit väldigt slitna i karborren(jag är inte typen som syr i ny,så om det ska vara beg vill jag hämta själv) Så jag säger som alla andra lite för många blöbyxor i förhållande till blöjor. Men annars är jag nöjd med I.V byxorna,vi har kört med enbart vita av två grunder vill helst ha ekologiska och dessutom så violl ejag inte bli helt shopping galen på tygblöjor kunde se risken med de fina mönster som finns
    Jag klarar förvisso av att sy i ny kardborrband men har ändå funderat på att köpa nya för att slippa göra det. Vitavera.se verkar ha ett bra pris på IV soft 99kr jämfört med tex Pippilottas 109kr. Därmot är Vitavera löjligt dyra på IV vikblöja 119kr jämfört med Pippilottas 69kr.

Hur mycket bättre är begagnade vikblöjor än nya? Har hittat en som vill sälja 10st för 100kr av Ullrike jämfört med 6 nya Ullrika + 4 IV från pippilotta som kostar 200kr.
    Jag gillar fräscha saker och lutar åt att köpa nya men frågan är ju om begagnade är MYCKET bättre för då kanske man ska köpa de istället.
  • Ronjas mamma
    Caeruleus skrev 2010-01-17 19:21:58 följande:
    Jag klarar förvisso av att sy i ny kardborrband men har ändå funderat på att köpa nya för att slippa göra det. Vitavera.se verkar ha ett bra pris på IV soft 99kr jämfört med tex Pippilottas 109kr. Därmot är Vitavera löjligt dyra på IV vikblöja 119kr jämfört med Pippilottas 69kr. Hur mycket bättre är begagnade vikblöjor än nya? Har hittat en som vill sälja 10st för 100kr av Ullrike jämfört med 6 nya Ullrika + 4 IV från pippilotta som kostar 200kr. Jag gillar fräscha saker och lutar åt att köpa nya men frågan är ju om begagnade är MYCKET bättre för då kanske man ska köpa de istället.
    Jag har valt många gånger att köpa nytt eftersom vi visste att vi ville ha barn tätt och minst två(snackar om tredje men inte tagit ett beslut än)
    Och då får man ju använt och slitigt bra på det..
    Känns som om att de begangnade suger lite bättre till att börja med men nu känns ingen skillnad längre..
    Vet ine om du har en jysk i närheten av dig där har jag köpt fina vikisar men jag bor i dk så vet inte vad priser de tar i sverige..
    Köpte en blandad pakke beg med formsydda;aio,1 pocket och blöjbyxor
    och så köpte jag 2 omgångar "beg" AIO som inte var använda alls..
    Nu har de så blivit väl använda och är glad för att de inte var använda för med två blöjbarn slits det bra på blöjorna..
    Sen handlar det ju också om hur mycket man vill betala och om man nu som vi viste att de nog kommmer bli använda av i varje fall två kanske tre barn så är det ju inte mycket pengar i slut ändan.
  • winterangel85
    Ronjas mamma skrev 2010-01-17 19:36:30 följande:
    Vet ine om du har en jysk i närheten av dig där har jag köpt fina vikisar men jag bor i dk så vet inte vad priser de tar i sverige..
    Nu vet jag inte hur jag har lyckats få textfärgen grå, men men..

Har de vikisar på Jysk? Säljs de som tygblöjor eller vad? hmm.. man kanske ska åka dit och se om de har här i Sverige också då..
Svar på tråden Tygblöjetråden 23