• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Caeruleus
    fruganL skrev 2010-01-16 21:05:40 följande:
    Mina BGpocket börjar väl bli liiite fläckiga inuti, men jag fascineras ändå fortfarande över att det inte satt fläckar. Annat är det med vikblöjorna, de är snarare bruna än vita vid det här laget. Bodys här...visst växer han ur dem lite snabbare än han hade gjort om inte gumpen varit så stor, men det känns som att det inte handlar om så stor skillnad i alla fall inte nu i början. Bodyförlängare kommer säkerligen införskaffas vad det lider.
    Är det så att fleecen är lättare att tvätta av jämfört med bomull?

Hur har blöjbyxorna klarat sig? Funderar om man det är dumt att köra på vita byxor eller om man skall ta en i mörk färg så att eventuella fläckar inte syns.
  • fruganL
    Caeruleus skrev 2010-01-16 23:27:36 följande:
    Är det så att fleecen är lättare att tvätta av jämfört med bomull? Hur har blöjbyxorna klarat sig? Funderar om man det är dumt att köra på vita byxor eller om man skall ta en i mörk färg så att eventuella fläckar inte syns.
    De blöjbyxor vi använder mest är WW och de är tyvärr inte vita. Har dessutom ett par av något kufiskt märke som är enbart pul. Otroligt fula, men extremt bra. Har dock använt några andra märken och de flesat är vita på insidan. Inga fläckar fastnar på endera av de blöjbyxor vi har använt, för på blöjbyxorna kommer det ju sällan bajs.
    Pocketbyxorna blir ju nerbajsade dock, och som sagt. Lite "skuggor" ser man fortfarande efter en tvätt, men inget som stör på något vis.
    Och inget känns svårare att tvätta än något annat, allt åker in i samma maskin och så gör den resten.
    Fördelen med vitt innerskikt är ju att du tydligt ser om barnet har bajsat eller småfisit (om nu det är viktigt att se). Nackdelen är att det kanske blir lite svaga fläckar.
  • Tuvaduva

frugan L och Emindy.
    Tack för era råd.

Är 500 kr ett bra pris för detta paketet skulle ni säga? (eller nån annan som vet{#lang_emotions_smile})
    Allt verkar fräscht och förhållandevis nytt.

12 vikblöjor. (räcker verkligen det?)
    1 3in1 blöja med knappfunktion.
    2 st formsydda blöjor.
    1 st all in one blöja.
    1 paket (5pack) flanellinlägg från IMSE, NYA!
    6 st Ullrike extra inlägg
    8 st blöjbyxor i strl ca 3-6 kg.
    7 st blöjbyxor i strl ca 7-10 kg.
    8 st blöjbyxor i strl ca 10-uppåt.

Tack.
    Ha en skön söndag!

• Blå Flygare
    Caeruleus skrev 2010-01-16 23:27:36 följande:
    Är det så att fleecen är lättare att tvätta av jämfört med bomull? Hur har blöjbyxorna klarat sig? Funderar om man det är dumt att köra på vita byxor eller om man skall ta en i mörk färg så att eventuella fläckar inte syns.
    Vi har fått fläckar vid resåren (bajs)som inte velat gå bort på mindre stl. Senare har ju bajset inte läckt. Nu har vi däremot matfläckar på utsidan av de flesta blöjbyxor. Mat o kräks... På insidan av blöjan vill du ha vitt, jag höll på att bli tokig när jag hade beigebrokiga fleeceinlägg och inte kunde kika in lätt o se om där var något.
  • Blå Flygare
    johlinn skrev 2010-01-16 19:45:52 följande:
    Blå myran - absolut mest effektiva jag testat mot lukt har varit bikarbonat! En halv påse i en normalstor maskin!
    Ska testas När vi får tillbaka vattnet, suck o stön.
  • Caeruleus

Blå Myran och FruganL - tack för svaren om vit eller inte. Tänkte iofs främst på utsidan av blöjbyxorna/pocketsen. Men det låter ju som att den oftast klarar sig så då börjar jag nog med enklast vit. Sen om man fastnar totalt eller bebben till sommaren bara ligger i blöjan så kan det nog vara roligt med en annan yttre färg.

Vilken blöjbyxa skulle ni rekommendera? Funderar på  IV men det finns ju såå  många andra. Glimma har ju oxå en egen med knappar.

• mariem

jag sköljer av bajsblöjorna meddetsamma och gnuggar bajsfläckarna lite i handfatet med galltvål, sen åker de ner i tvätthinken. Suveränt mot fläckar, tjejen är snart 4 månader och både vikisar och pocket är vita och fina än. Blöjbyxor hålls nog rena fast de är vita, på dem kommer det ju (nästan) inget bajs.

Angående vilken blöjbyxa jag rekommenderar, jag tycker de flesta pul-byxor är likvärdiga, de jag använder mest nu är en one-size modell men jag gillar IVs blöjbyxor också. Köpte dock en som inte alls var bra också, även det en one-size, (nature babies) och den är så grymt stor att jag nästan kan ha den själv Ligger i lådan oanvänd.

• mariem

tuvaduva: har du köpt det där paketet eller funderar du på att köpa? Jag hade kanske inte betalat 500 kr för det eftersom jag tycker att man kan få ett mer välbalanserat paket för samma peng, det är lite väl många blöjbyxor och rätt så få blöjor. Men har du redan köpt så är det ingen katastrof, man kan ju komplettera senare och sälja vidare det man märker att man inte behöver.

• winterangel85
    Caeruleus skrev 2010-01-17 12:26:01 följande:
     Vilken blöjbyxa skulle ni rekommendera? Funderar på  IV men det finns ju såå  många andra. Glimma har ju oxå en egen med knappar.
    Jag har IV & Glimmas blöjbyxor. Blöjbyxorna från IV är jag jättenöjd med.. =)
    Däremot är jag riktig besviken på de från Glimma. De är svåra att knäppa, känns små i stl (Köpte Medium (6- 10 kg )till min tös på 5 kg,de är nästan små på henne och de kommer hon nog växa ur innan hon har vuxit ur de i NB stl från IV. Det som stör mig mest dock är att flärpen viker upp sig efter knäppnigen. Egentligen bara estetiskt, men inte vill jag se innerskiktet på blöjyxan. =(
Svar på tråden Tygblöjetråden 23