• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Plutteli
    Caeruleus skrev 2010-01-17 22:40:40 följande:
    Aj synd att dom inte finns i Sverige. Jag kan fråga nästa gång jag är där men skulle nog inte tro att dom gör det. Fick precis nys om Prefolds, någon som vet om man kan köpa det i sverige någonstans?
    Har för mig att det finns flera ställen som säljer det..
    Jag har i bambu, pinkgreen bör ha i bambu, de har haft tidigare iaf. Har även för mig att det finns på grönagrodan..
  • Plutteli

Tänkte bara säga att jag precis har hunnit kika på blöjorna och ska gå igenom knapparna på några av dem och kardborren på de andra så att allt funkar som de ska, sen kan jag skicka iväg dem! Får se när jag hinner med mig bara, har himla mycket att sy just nu... (Plus en symaskin som fick för sig att krångla :/ )

• Zoria123

Hej!
    Ny här i tråden och måste säga att jag är lite förvirrad av alla valmöjligheter m.m.
    Är i 4 månaden och väntar första barnet. Men efter att ha kollat runt tyckte jag att inmsevimse verkade vettigt. Är det någon som har erfarenheter av dem? Eller har ni något annat märke som ni kan rekomendera?

• fruganL

Välkommen till en värld med nästan oändliga möjligheter! =)

De flesta är nöjda med IV (dock inte jag). Blöjbyxorna kan dock vara lite stora runt benen de första veckorna och därmed läcka där.
    Men istället för att sikta in dig på ett märkte är det lite lättare att börja i andra änden. Vilken sorts blöja tror du passa bäst för er? För alla modeller finns inte i alla märken...

• winterangel85

Mitt mail till Jysk är nu vidarebefodrat till ansvarig chef.. Återkommer när jag vet mer..

• yrväder

babyheaven har ju haft en fuskmocka som är helt underbart mjuk och skön, har den själv på mina tygbindor och den känns utomordentligt torr Testade dock att köpa en från myllymuksut då babyheaven haft slut på sin väldigt länge, men den var tunnare, stelare och strävare, inte alls lika trevlig....

• Caeruleus

Ojojoj jag tror jag har budat på lite för många tygblöjor/byxor på Tradera.
    Tänk om jag vinner allihop {#lang_emotions_surprised}
    Men jag blir ju så sugen när det dyker upp fynd. Fast det är ju en tag kvar så det hinner nog komma lite motbud....förhoppningsvis.

Sitter och funderar lite kring logistiken vid byte och tvätt hanteringen av blöjorna. Det är viktigt att detta blir smidigt både för mig och inte minst för maken som inte är såå förtjust i tygblöjeidén.

Vad tror ni om detta:

Byte av tygblöjor görs på en skötbädd i tvättstugan med ho direkt bredvid fast tyvärr ingen toalett inom direkt räckhåll. I underskåpet har jag två blöjhinkar. En torrhink för kissblöjor med Ikeas "korall leksaksförvaring" i. Den andra är fylld med vatten och lite ättika för bajsblöjor I en vit sån här  alternativt på en hylla har jag vikisar, pockets, blöjbyxor och andra bebiartiklar Är det något jag har glömt?
  • Titinea

VI har alla blöjor i en PUL påse.. sköljer bajsblöjorna direkt, i början gjorde vi även med kissblöjorna. Men kör man med förtvätt behövs det inte..  Slänger in påsen öppnad i maskinen. Vi tvättar varannan till var tredje dag och det fungerar hur bra som helst.

• winterangel85
    Caeruleus skrev 2010-01-18 20:38:31 följande:
    Ojojoj jag tror jag har budat på lite för många tygblöjor/byxor på Tradera.Tänk om jag vinner allihop .  Men jag blir ju så sugen när det dyker upp fynd. Fast det är ju en tag kvar så det hinner nog komma lite motbud....förhoppningsvis.Sitter och funderar lite kring logistiken vid byte och tvätt hanteringen av blöjorna. Det är viktigt att detta blir smidigt både för mig och inte minst för maken som inte är såå förtjust i tygblöjeidén.Vad tror ni om detta: Byte av tygblöjor görs på en skötbädd i tvättstugan med ho direkt bredvid fast tyvärr ingen toalett inom direkt räckhåll. I underskåpet har jag två blöjhinkar. En torrhink för kissblöjor med Ikeas "korall leksaksförvaring" i. Den andra är fylld med vatten och lite ättika för bajsblöjor I en vit sån här  alternativt på en hylla har jag vikisar, pockets, blöjbyxor och andra bebiartiklar Är det något jag har glömt?
    Hälsa maken att tygblöjor är betydligt trevligare att byta än engångs. Engångsblöjorna luktar bra mycket mer när de är nerkissade(bajsade). Min karl var tveksam först men nu är han lika såld som jag på detta med tygblöjor, vikisarna är dock inte lika poppis, men får han ha sina pockets så håller han sig nöjd.. =P
Svar på tråden Tygblöjetråden 23