• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Caeruleus

Ronjas mamma

Jag tror inte det blir fler barn så jag "räknar" bara för en blöjperiod. Kan du se om du hittar vikisarna på www.jysk.se? Jag har nämligen en jysk inte så långt bort och det vore ju kanon att kunna köpa där.

• Blå Flygare
    fruganL skrev 2010-01-17 19:08:14 följande:
    Står här och packar mina BG efter tvätt och irriterar mig återigen på att händerna blir så torra. Microfiber torkar ut huden, jo man tackar! Tips på hur händerna inte torkar ut varje gång blöjorna packas efter tvätt nattblöjan fixas? Får väl ta på mig ett par handskar varje gång blöjorna ska packas annars...eller höra om makens händer bli lika torra, kanske får det bli hans jobb på heltid. Någon som har liknande problem eller har en lösning på problemet?
    För mig gav det sig aldrig. Fick börja använda bomullshandskar från apoteket när jag stoppade, samma jag använder på natten *torris*
  • Caeruleus

Tjohoo...testvek för 1a gången enlig den "enkla snibbvikningen" med en av våra kökshandukar och det var ju inte så svårt. Men jag förstår att man måste ha rätt tunna tyger och kvadratiska för det vart en maffig limpa i mitten och blöjan vart väldans "kort i rocken" .

• IVFmamma

Kan man ha sånna där stickade ullbyxor till IV formsydda eller är det bara IVs egna ullbyxor som gäller till IVsblöjor?
    Jag skulle vilja ha några luftiga blöjbyxor på natten åt dottern och ullbyxor verkar bäst.

• Ronjas mamma

www.jysk.dk/search%C3%B8geord&query=stofbleer&Submit.x=0&Submit.y=0

här hittade jag dem men enbart på den danska sidan, tyvärr men kanske kan de ta hem dem om ni frågar jag har båda modellerna men föredrar de ekologiska de känns mjukare och tjockare..

• Caeruleus

Aj synd att dom inte finns i Sverige. Jag kan fråga nästa gång jag är där men skulle nog inte tro att dom gör det.

Fick precis nys om Prefolds, någon som vet om man kan köpa det i sverige någonstans?

• winterangel85
    Ronjas mamma skrev 2010-01-17 22:10:18 följande:
    www.jysk.dk/search?df=Indtast+s%C3%B8geord&qu...här hittade jag dem men enbart på den danska sidan, tyvärr men kanske kan de ta hem dem om ni frågar jag har båda modellerna men föredrar de ekologiska de känns mjukare och tjockare..
    Jag skickade nyss ett mail till Jysk i Sverige och frågade om det går att få tag i här och om man isf kan få det till sin lokala butik. Jag kan meddela här när jag får svar..
  • Ronjas mamma
    winterangel85 skrev 2010-01-17 22:42:46 följande:
    Jag skickade nyss ett mail till Jysk i Sverige och frågade om det går att få tag i här och om man isf kan få det till sin lokala butik. Jag kan meddela här när jag får svar..
    Smart drag... Skriv gärna ut svenska prisen också kan vara det kan bli billigare för mig att köpa i Sverige när jag är hemma hade snart tänkt köpa några fler eftersom de jag ärvt är snart helt uppslitna med hål i och lite små i storleken..
Svar på tråden Tygblöjetråden 23