• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Caeruleus
    Titinea skrev 2010-01-18 20:46:36 följande:
    VI har alla blöjor i en PUL påse.. sköljer bajsblöjorna direkt, i början gjorde vi även med kissblöjorna. Men kör man med förtvätt behövs det inte..  Slänger in påsen öppnad i maskinen. Vi tvättar varannan till var tredje dag och det fungerar hur bra som helst.
    Jag har läst att blöta blöjor lätt börjar lukta och därför är det bra att ha dem i en hink med vatten och ättika. Skölja direkt tänkte jag definitivt göra. Vad är fördelen med en PUL-påse? Den är väl vattentät och då rinner iofs inget vatten ut...men börjar det inte lukta? Och jag är lite förvånad att blöjorna blir rena om de är kvar i påsen under tvätten? Hur ofta tvättar ni?
    winterangel85 skrev 2010-01-18 20:46:58 följande:
    Hälsa maken att tygblöjor är betydligt trevligare att byta än engångs. Engångsblöjorna luktar bra mycket mer när de är nerkissade(bajsade). Min karl var tveksam först men nu är han lika såld som jag på detta med tygblöjor, vikisarna är dock inte lika poppis, men får han ha sina pockets så håller han sig nöjd.. =P
    Det är precis det jag hoppas på. Vikisar kommer jag själv att testa men har även köpt 4 FB pockets och budat på (lite för många) formsydda IV som jag tänkte skulle vara främst till maken....om jag lyckas få honom att prova. Men det skall nog gå, skam den som ger sig
  • winterangel85
    Caeruleus skrev 2010-01-18 20:58:46 följande:
    Jag har läst att blöta blöjor lätt börjar lukta och därför är det bra att ha dem i en hink med vatten och ättika.
    Jag sköljer av mina blöjor innan jag stoppar dem i blöjhinken, men än så länge har det aldrig luktat illa där jag har varken vatten eller ättika i och tvättar med 1-3 dagar mellanrum. Däremot är ju min tös bara 7 veckor än så det kanske blir annat när hon börjar äta riktig mat.
  • Caeruleus

Tyvärr tror jag skillnaden blir tydlig när bebben börjar med smakisar. Åtminstone blev det så for oss och sonen. Innan smakisarna så luktade bajset i princip inte alls men sen så berodde det helt på vad han ätit. Det luktade allt ifrån UUUURK efter kiwis till rosenfjärt .

• Titinea
    Caeruleus skrev 2010-01-18 20:58:46 följande:
    Jag har läst att blöta blöjor lätt börjar lukta och därför är det bra att ha dem i en hink med vatten och ättika. Skölja direkt tänkte jag definitivt göra. Vad är fördelen med en PUL-påse? Den är väl vattentät och då rinner iofs inget vatten ut...men börjar det inte lukta? Och jag är lite förvånad att blöjorna blir rena om de är kvar i påsen under tvätten? Hur ofta tvättar ni?
    De ramlar ut ur påsen under tvätt. Så de tvättas ordentligt.. Jag brukar öppna och skaka lite påsen upp och ned, så att de säkert kommer ur, men ibland har jag inte gjort det och påsen är ut och in när jag tar ut tvätten. 
    Det kan lukta när man öppnar påsen, men inte annars. 
    En PUL påse är av laminerat tyg och har ofta dragkedja, luktfritt och håller inne vätan. När man är ute så är det väldigt bra att ha med sig en PUL påse och stoppa smutsiga blöjor, tills man kommer hem igen. 
    Vi tvättar varannan till var tredje dag.  Blöjorna blir rena och det är ganska bekvämt med PUL påse, tycker jag. Slipper man tänka på att hälla i vatten i hinkar och sådant. Men det är nog bra om man vill göra det. Jag har faktiskt inte testat om jag ska vara ärlig..  :)
  • smurra

Måste få fråga om ngn har erfarenhet av iv aio blöja,använder en sådan som nattblöja och det fungerar bra förutom att den verkligen stinker på morgonen,det luktar alltså i hela rummet,det luktar inte kiss el så utan en väldigt skum doft.Den är ca 2 veckor gammal om det gör ngn skillnad.Har ngn annan råkat ut för detta?

Sen har jag ngr pockets med fleece nsida och sonen blir ganska röd av dom på stjärten och även fram på magen,kan det vara värmen som gör det?

• Caeruleus

Lite of topic ...men jag får plötsligt inte citatfunktionen att fungera. Hur funkar det för er andra?

Titinea - aha då förstår jag. Det kanske är ett alternativ. Vatten är ju alltid lite slabbig.

Smurra - tyvärr är jag novis inom tygblöjeområdet så jag kan inte ge dig råd.

• Tuvaduva
    Titinea skrev 2010-01-18 20:46:36 följande:
    VI har alla blöjor i en PUL påse.. sköljer bajsblöjorna direkt, i början gjorde vi även med kissblöjorna. Men kör man med förtvätt behövs det inte..  Slänger in påsen öppnad i maskinen. Vi tvättar varannan till var tredje dag och det fungerar hur bra som helst.
    Får jag fråga hur många blöjor (det man lägger i byxblöjan tänker jag på)  ni har? Gärna nån annan också med info... =)
    Hur många behöver man (ja, på ett ungefär bara då d väl är individuellt)
    Fortsatt trevlig kväll alla!
  • Titinea

Vi har ca 12-14 stycken pocket/AIO. Sen har tjejen just växt ur de jag sydde förra året, så nu är vi lite kort, måste tvätta ungefär varannan dag för att det ska räcka. Men just nu inväntar jag en knapptång och den kommer först om en månad. Men då får vi fler blöjor, så då kan vi tvätta var tredje dag. Sen vill vi ha lite extra, för ibland så behövs det fler.  

• fruganL
    smurra skrev 2010-01-18 21:25:11 följande:
    Måste få fråga om ngn har erfarenhet av iv aio blöja,använder en sådan som nattblöja och det fungerar bra förutom att den verkligen stinker på morgonen,det luktar alltså i hela rummet,det luktar inte kiss el så utan en väldigt skum doft.Den är ca 2 veckor gammal om det gör ngn skillnad.Har ngn annan råkat ut för detta? Sen har jag ngr pockets med fleece nsida och sonen blir ganska röd av dom på stjärten och även fram på magen,kan det vara värmen som gör det?
    Vår nattblöja luktar också unket på morgonen. Vi har BG med microfiberinlägg. När man lyfter på täcket så luktar det som han lagt av en rejäl bajs, fast med en otrevlig doft. Ungefär som när han fick Semper magdroppar. Han bajsar dock inte på natten, så det är bara urin. Kanske kan det vara att det blir så koncentrerat...?

Det där röda känner jag igen. Sonen blev inte alls röd på rumpan, men mycket väl på hela framsidan som täcktes av blöjan. Trodde det var värme eller att han inte tålde materialet, men det visade sig att han bara var toktorr. Tvättar honom med använda amningskupor och brukar ha på lite olja nu och då och lufta honom ofta och mycket. Gjorde susen direkt!
  • winterangel85

Minns inte vem det var som tipsade om mandelolja för blöjutslagen.
    Jag ville bara säga TUSEN TACK!! Utslagen försvann under natten och nu syns endast en lätt rosa nyans i ljumsken..

Svar på tråden Tygblöjetråden 23