• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Caeruleus
    winterangel85 skrev 2010-01-19 00:16:39 följande:
    Minns inte vem det var som tipsade om mandelolja för blöjutslagen.Jag ville bara säga TUSEN TACK!! Utslagen försvann under natten och nu syns endast en lätt rosa nyans i ljumsken..
    Strålande! Det var inte jag som tipsade men det där skall jag lägga på minnet tills lillplutten dyker upp.
  • Ronjas mamma

Smurra har använt I:V AIO om natten nu i 18 månadader visst luktar det kiss/amoniak men bara om jag stoppar näsan intill deras rumpor.. Vet inte om det gör någon skillnad att vi alltid sover med öppna fönster tänker att lukten inte blir hängande i rummet annars prova en bikarbonat tvättning som rensar blöjan..

Caerules vi använder bara en spann med lock, 
    sköjer av bajs blöjor(amningsbajs enbart om där är mycket) och har rispapper till stora tjejen.
    Låter lite besvärligt för min del att skulla köra med olika spannar,
    men ville ha svårt att inte ha en toalett vid skötbordet eftersom det händer att stora tjejens bajs hamnar i blöjan då är det skönt att kunna skölja ner det med en gång.
    Min man använder enbart våra aio orkar varken formsydda eller vikisar med de två turbo tjejer vi har,
    värst var vid fyra månader för båda då de rullat runt på skötbordet när man skulle byta på dem.

• smurra

FruganL  tack för dina svar ja det är en hemskt skum lukt men tror inte det är så koncentrerat då det inte är direkt gult i blöjan,fast man vet ju aldrig.
    Ska prova o se om det beror på torrhet,han känns inte torr men det kanske blir en annan slags torrhet av fleecen

Ronjas mamma,,tack för ditt svar det luktar inget som påminner om kiss el ammoniak,men ska prova att göra en ättika tvätt o se om det blir bättre,tack för tipset.

• JsN
    winterangel85 skrev 2010-01-19 00:16:39 följande:
    Minns inte vem det var som tipsade om mandelolja för blöjutslagen.Jag ville bara säga TUSEN TACK!! Utslagen försvann under natten och nu syns endast en lätt rosa nyans i ljumsken..
    Det var jag! Visst är det en mirakelkur! Mycket bättre än alla salvor! (För att inte prata om hur bra det är för intimrengöring på en själv, sen jag började tvätta med mandelolja har jag aldrig det minsta obehag från underlivet, innan hade jag alltid kli i slutet av mensperioden)
  • JsN

Smurra, prova att skölja bättre efter tvätt så att allt tvättmedel _verkligen_ är borta. Minsta lilla tvättmedel kvar så luktar det skunk när de blir blöta och varma. Lite bikarbonat tillsammans med tvättmedlet och ättika i en sköljning hjälper också mot luktproblem.

• smurra

JsN tusen tack ska tänka på extra sköljning när den tvättas alla tips mottages tacksamt.

• emindy
    Caeruleus skrev 2010-01-18 20:38:31 följande:
     Vad tror ni om detta: Byte av tygblöjor görs på en skötbädd i tvättstugan med ho direkt bredvid fast tyvärr ingen toalett inom direkt räckhåll. I underskåpet har jag två blöjhinkar. En torrhink för kissblöjor med Ikeas "korall leksaksförvaring" i. Den andra är fylld med vatten och lite ättika för bajsblöjor I en vit sån här  alternativt på en hylla har jag vikisar, pockets, blöjbyxor och andra bebiartiklar Är det något jag har glömt?
    Jag håller med ronjas mamma, det låter lite överkurs att ha två hinkar i början. vi sköljde inga bajsblöjor förrän jag märkte att det behövdes och det var först när hon hade kommit igång med maten. Man kan ju testa köra förtvätt istället om man tycker det är mycket bajs någon gång.

Fläckar förresten, det vet ni väl att solen bleker på sommaren? Jag räknar kallt med att få vita fina blöjor igen till sommaren! Inte för att de är så fläckiga nu heller, men det märks ändå
    Titinea skrev 2010-01-18 20:46:36 följande:
    VI har alla blöjor i en PUL påse.. sköljer bajsblöjorna direkt, i början gjorde vi även med kissblöjorna. Men kör man med förtvätt behövs det inte..  Slänger in påsen öppnad i maskinen. Vi tvättar varannan till var tredje dag och det fungerar hur bra som helst.
    Överkurs att köra en förtvätt bara för att du inte sköljt kissblöjorna. Urin är sterilt, det är inte vatten! så egentligen, om man skall se till bakterietillväxt etc, är det bättre att låta bli att skölja för då är det mindre risk att blöjorna börjar mögla.
  • Blå Flygare

Tack för tips om bikarbonat! Fick bort lukten av rök plus fick övriga blöjor uppfräshade, det ska jag ta till lite oftare. Min tvättmaskin är ju så vattensnål att det kan behövas lite hjälp på traven ibland...

• JsN
    Blå Flygare skrev 2010-01-19 13:03:58 följande:
    Tack för tips om bikarbonat! Fick bort lukten av rök plus fick övriga blöjor uppfräshade, det ska jag ta till lite oftare. Min tvättmaskin är ju så vattensnål att det kan behövas lite hjälp på traven ibland...
    Jo, det är ju nackdelen med moderna maskiner, att de är så inihelsikes vattensnåla. Min gamla maskin tvättade alltid rent dessutom kunde jag välja till extra mycket vatten. Den nya har inte det alternativet och kräver flera extra sköljningar för att bli av med "allt" tvättmedel.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23