• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Blå Flygare
    emindy skrev 2010-01-19 13:21:41 följande:
    hur mycket bikarbonat skall man ha i?
    Jag hade i ½ tsk i en maskin. Då var det tvättade innan men luktade. Vet inte om man kan blanda tvättmedel o bikarbonat eller om man behöver öka mängden något om man bara tar bikarbonat.
  • winterangel85

Jag fick svar från Jysk idag att det inte går att få hem, men mailet kom från butiken här i Borlänge. Jag ska nog ta och maila huvudkontoret ist. Nog sjutton borde de kunna fixa hit blöjor.. Skam den som ger sig!

• puma82

En fråga, vi har ett gäng formsydda frotté och flanell blöjor från ImseVimse, ett gäng flanellinlägg för natten, IV, och massa vikisar från IKEA. Nu undrar jag hur f*n jag ska få dem att inte bli så stela!!

Inget är speciellt använt, och de är bara hängtorkade, kan man köra dessa i torktumlaren? Ser på tvättrådslappen att det går på låg värme, men de har vi testat och de är ändå hård. 
    Sömmarna känns inte all roliga att ha mot bebis när den kommit ut och skall ha dessa blöjor, är det något bebis kommer märka, så som röda märken vid tyggslutet tex?
    Blir det bättre med fler användningar? Finns det något man kan ha i tvätten istället för sköljmedel så de blir mjukare?
    Tacksam för råd!
    *Tuva-Li 2007, Bebis 2010*
  • puma82
    winterangel85 skrev 2010-01-19 14:14:41 följande:
    Jag fick svar från Jysk idag att det inte går att få hem, men mailet kom från butiken här i Borlänge. Jag ska nog ta och maila huvudkontoret ist. Nog sjutton borde de kunna fixa hit blöjor.. Skam den som ger sig!
    Inte läst hela tråden, men vad är det för blöjor? Låter intressant ju. Ska man maila med kanske så det blir lite påtryckningar?
  • JsN

Tumla (när de är blöta då) eller stryk så blir de mjukare. Ättika är också mjukgörande förutom luktdödande.

• puma82

Lite fler frågor :)

Någon här som syr egna inlägg och så? Har bara en vanlig symaskin, men funderar på om det räcker att sicksacka och sedan köra med vanlig raksöm om man skulle göra frotté inlägg med fleece mot huden, till natten.. Eller måste man ha en maskin som kan göra overlock?
    Vart tusan kan man få tag på bambu att sy egna inlägg i?? Finns det sådana handdukar på hemtex eller jysk? så man slipper massa frakt och så! Myllymusk eller vad de heter har väl, men fattar inte finska =/
    Varför fungerar det inte för oss med vanliga microfiber/städtrasor? De är tvättade men suger inta alls så bra som vi trodde! Kisset verkar liksom komma för fort!
    Någon som har någon bra sida med roliga blöjbyxor som man kan handla på?
    *Tuva-Li 2007, Bebis 2010*
  • winterangel85
    puma82 skrev 2010-01-19 14:22:01 följande:
    Någon här som syr egna inlägg och så?

Vart tusan kan man få tag på bambu att sy egna inlägg i?? Finns det sådana handdukar på hemtex eller jysk? så man slipper massa frakt och så! Myllymusk eller vad de heter har väl, men fattar inte finska =/
    Jag syr egna inlägg och har en liten beskrivning på min blogg hur jag har gjort. Jag har också en helt vanlig symaskin och är inte alltför begåvad när det kommer till att sy..
    http://kiaskapar.blogspot.com/2010/01/sy-booster-till-tygblojorna.html

Myllymuksut finns även på engelska. Titta ovanför menyn till vänster så är det en liten brittisk flagga, klicka där så blir hela sidan på engelska ist.
  • winterangel85
    puma82 skrev 2010-01-19 14:16:53 följande:
    Inte läst hela tråden, men vad är det för blöjor? Låter intressant ju. Ska man maila med kanske så det blir lite påtryckningar?
    Det finns vikblöjor på Jysk i Danmark, se någon sida tillbaka i tiden så finns det en länk till danska jysk.

Och visst borde man kunna trycka på lite. Vi vill ha vikisar på Jysk i Sverige också!
  • winterangel85
    puma82 skrev 2010-01-19 14:15:41 följande:
    En fråga, vi har ett gäng formsydda frotté och flanell blöjor från ImseVimse, ett gäng flanellinlägg för natten, IV, och massa vikisar från IKEA. Nu undrar jag hur f*n jag ska få dem att inte bli så stela!!
    Jag torktumlar alla mina formsydda, vikisar samt inlägg för att få dem mjuka. Skillnaden blir enorm. Torktumling sliter inte alls så mycket på textilierna som det sägs och det mesta klarar av att torktumlas.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23