• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • smurra

Ang tumling av vikisar,,jag har gjort det ngr ggr då det varit lite akut m torkningen av blöjorna och mina vikisar har då dragit ihop sig i själva rutsömmarna sas ,väldigt mjuka blir dom men oxå ganska knöliga*s*,torkar ni dom på vanlig torkvärme eller kortare tid och sen lufttorkar resten eller hur gör ni?

• JsN
    smurra skrev 2010-01-19 16:51:00 följande:
    Ang tumling av vikisar,,jag har gjort det ngr ggr då det varit lite akut m torkningen av blöjorna och mina vikisar har då dragit ihop sig i själva rutsömmarna sas ,väldigt mjuka blir dom men oxå ganska knöliga*s*,torkar ni dom på vanlig torkvärme eller kortare tid och sen lufttorkar resten eller hur gör ni?
    Man kan släta till de med handen när man viker eller vara ambitiös och stryka. (Strukna vikblöjor blir verkligen oklumpiga)
  • smurra

jsn  jo jag brukar stryka o slita i dom*s* men tycker inte dom blir rakare förrens efter nästa tvätt,stryka är ju ett alternativ förstås.

• smurra

oj skrev fel,,brukar släta ut dom inte stryka ut dom

• puma82
    winterangel85: Hur vänder du dem räta då de är helt igensydda och i tre lager? *funderar
    hårt*
  • winterangel85
    puma82 skrev 2010-01-19 17:19:53 följande: Hur vänder du dem räta då de är helt igensydda och i tre lager? *funderar
    Se så tokigt det kan bli med trött mammahjärna. =P Jag sparar en öppning på ett par cm, vänder räta och sen syr jag ihop öppningen.. Tack så mycket för att du uppmärksammade felet, ska rätta till i beskrivningen när jag får tid.. =D
  • puma82
    winterangel85 skrev 2010-01-19 17:45:10 följande:
    Se så tokigt det kan bli med trött mammahjärna. =P Jag sparar en öppning på ett par cm, vänder räta och sen syr jag ihop öppningen.. Tack så mycket för att du uppmärksammade felet, ska rätta till i beskrivningen när jag får tid.. =D
    Ler, ingen fara, tänkte testa det :)
  • Titinea

Winterangel85: Smart sätt att sy vändsydda boosters.  Jag syr oftast mina på overlocken, vilket är smidigast, men sydde förut några på vanlig maskin. Använde mig av microfiber, men det kan slita på nålarna, så nu har jag tänkt sy fler med annat tyg på ovansidan och se om det sliter mindre på nålarna...

Puma82: Oftast när jag sytt egna med micofiber har jag behövt tvätta dem tre fyra gånger för att de ska suga bra. Jag har använt hundhanduken från clasohlson och det fungerar bra.. Har tre lager och overlockade runt om.

Ju fler gånger vi använt inläggen, desto bättre fungerar det..

• fruganL
    smurra skrev 2010-01-19 16:51:00 följande:
    Jag tumlar alltid vikblöjorna och all frotté och kör då det effektivaste programmet, på hög värme. Inte är de speciellt skrynkliga då inte, snarare är det lättare att hantera än om de hängtorkar.
    Skakar alltid ut dem, för när de kommer ut ut tvättmaskinen är de ofta fortfarande vikta som en blöja, eller snudd på. Så skakar ut dem och torkar dem. Kanterna krullar ihop sig lite, men den håller sig ändå kvadratisk. Om de hängtorkar så tycker jag att de drar sig åt ett eller annat håll så de är långt ifrån kvadratiska och därmed mycket besvärligare att vika.
  • Caeruleus
    Wintertangel85 - kul att läsa din blogg och tack för länken på vikningen. Men visst borde den även fungera bra på pojkar. Speciellt om man viker ner den främre spetsen lite extra för då blir det ju bra med tyg fram?

Hittade lite fler vikningar för pojkar, någon som provat dessa och kan säga hur dom funkar IRL?

">Marias fold for boys

">The Ro fold for boys

Jag tycker att storleken på vikisen som hon använder känns väligt stor, speciellt med tanke på att hon redan har vikt den i "2 halvor" innan demonstrationen ens börjar.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23