• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Caeruleus

Har funderat lite ytterligare kring "tvättlogistiken" av blöjorna och det kanske är onödigt att köra med två hinkar i början. Jag kan ju alltid börja med det när smakisarna kommer igång.

Någon påpekade även att det är synd att inte ha toaletten inom räckhåll. Hmm ja, jag har funderat mycket på det.  Alternativet är att byta vid det vägghängda skötbordet i "minitoaletten" men där har vi redan blöjhink etc för vanliga pappersblöjor. Det blir väldans trång att få plats med ytterligare blöjor/hinkar och dessutom är det ju där som maken kan byta tills han vant sig vid idén med tygblöjor.

• Ronjas mamma
    Caeruleus skrev 2010-01-19 21:40:13 följande:
    Har funderat lite ytterligare kring "tvättlogistiken" av blöjorna och det kanske är onödigt att köra med två hinkar i början. Jag kan ju alltid börja med det när smakisarna kommer igång. Någon påpekade även att det är synd att inte ha toaletten inom räckhåll. Hmm ja, jag har funderat mycket på det.  Alternativet är att byta vid det vägghängda skötbordet i "minitoaletten" men där har vi redan blöjhink etc för vanliga pappersblöjor. Det blir väldans trång att få plats med ytterligare blöjor/hinkar och dessutom är det ju där som maken kan byta tills han vant sig vid idén med tygblöjor.
    Vi har en väldigt liten toalett så liten att mannen var tvungen att bygga ett skötbord för inga färdiga passade de var för breda..
    Där har vi en lite pedal spann til engångs och skräp,
    och en stor pedal spann till tygisar så det kan vara ni kan få plats även om du inte tror på det.
    Toalett kan man i och för sig klara sig utan medan man bara har amningsbajs men efter det gör det det mycket enklare. Även skönt om man får en storskitare som gör läckor i bland så man måste duscha av...
  • Dockmakaren

Hej. Jag ställde en fråga ute i forumet ( www.familjeliv.se/Forum-2-11/m50155988.html ) men kanske är det här jag ska fråga i stället.

Jag är ny på detta men väldigt trött i huvudet inför födsel. Måste bara fixa detta med blöjor nu. Har inhandlat ett gäng "vikisar" som ni kallar det. Dels några begagnade från Imse, men även som jag läst här någonstans förut...tvättlapparna från Ikea. Men behöver alltså ullbyxor till.

Ska jag sluta leta efter alternativ och bara beställa på Imse. Eller finns det mer prisvärda alternativ.

Vad ska jag ha för ullbyxor till en nyfödd. Jättetacksam för goda och snabba råd.

• winterangel85
    Caeruleus skrev 2010-01-19 21:24:14 följande:
    Wintertangel85 - kul att läsa din blogg och tack för länken på vikningen. Men visst borde den även fungera bra på pojkar. Speciellt om man viker ner den främre spetsen lite extra för då blir det ju bra med tyg fram?
    Jag vill nästan minnas att hon som la ut den vikningen har en för pojkar också, men nog tycker jag att det borde funka oavsett kön. Den vikningen var en riktig favorit första veckorna för då var hon så pytte så de flesta vikningarna blev för stora. Nu viker jjag den vanligaste, som jag uppfattar det, vet inte vad den heter.
  • winterangel85
    Dockmakaren skrev 2010-01-19 22:03:40 följande:
    Hej. Jag ställde en fråga ute i forumet ( www.familjeliv.se/Forum-2-11/m50155988.html ) men kanske är det här jag ska fråga i stället. Jag är ny på detta men väldigt trött i huvudet inför födsel. Måste bara fixa detta med blöjor nu. Har inhandlat ett gäng "vikisar" som ni kallar det. Dels några begagnade från Imse, men även som jag läst här någonstans förut...tvättlapparna från Ikea. Men behöver alltså ullbyxor till. Ska jag sluta leta efter alternativ och bara beställa på Imse. Eller finns det mer prisvärda alternativ. Vad ska jag ha för ullbyxor till en nyfödd. Jättetacksam för goda och snabba råd.
    Om det är ullbyxor kan du även sticka egna, det finns ett helt gäng med gratismönster ute.
    Du kan även ha blöjbyxor med spärrskikt i PUL-tyg. Dessa har de på IV bl a. Jag tycker IV's har varit riktigt bra på min nyfödda, nu är hon 7 veckor och kan fortfarande ha dem i NB-stl.
    Ullbyxorna är något dyrare än blöjbyxor i PUL, men har du blöjbyxor måste man ha några fler.
  • winterangel85

Dockmakare - jag tror IV rekomenderar 3 ullbyxor alt. 3-5 blöjbyxor i PUL för tvätt var tredje dag..

• Dockmakaren

Tack snälla ni för snabba tips. Tänkte försöka lägga någon beställning imorgon efter att ha fått lite mer koll.

Ja, för länge sen hade jag en vision om att sticka egna. Garnet är inköpt, men orken och tiden finns inte. Jag väntade för länge.

Blöjbyxor med spärrskikt i PUL...är det något jag har utanpå vikblöjor alltså? ( Ursäkta, kanske dum fråga, men jag är inte helt insatt). Eller är det något annat.

Rekommenderar ni det istället för ullbyxor?

• Caeruleus
    Ronjas mamma skrev 2010-01-19 21:58:57 följande:
    Vi har en väldigt liten toalett så liten att mannen var tvungen att bygga ett skötbord för inga färdiga passade de var för breda.. Där har vi en lite pedal spann til engångs och skräp, och en stor pedal spann till tygisar så det kan vara ni kan få plats även om du inte tror på det. Toalett kan man i och för sig klara sig utan medan man bara har amningsbajs men efter det gör det det mycket enklare. Även skönt om man får en storskitare som gör läckor i bland så man måste duscha av...
    Vår tvättstuga och "stora" badrummet sitter ihop, dvs jag har en toalett 3-4 m från den tilltänkta skötplatsen i tvättstugan. Jag når alltså inte toaletten utan att släppa bebisen (vilket jag självklart inte gör). Duscha av honom tänkte jag göra i tvätthon.

Tror att det lutar åt att jag får lägga bajsblöjan åt sidan, byta till ny först och sen när bebben är fräsch stöka med den gamla blöjan och ev skitiga tvättlappar etc. Fast det är ju onekligen mycket lättare att bara kunna slänga direkt i toan.
  • Ronjas mamma
    Dockmakaren skrev 2010-01-19 22:16:23 följande:
    Tack snälla ni för snabba tips. Tänkte försöka lägga någon beställning imorgon efter att ha fått lite mer koll. Ja, för länge sen hade jag en vision om att sticka egna. Garnet är inköpt, men orken och tiden finns inte. Jag väntade för länge. Blöjbyxor med spärrskikt i PUL...är det något jag har utanpå vikblöjor alltså? ( Ursäkta, kanske dum fråga, men jag är inte helt insatt). Eller är det något annat. Rekommenderar ni det istället för ullbyxor?
    ja pull byxor är till utan på vikisar eller formsydda
    Jag har bara använt ullbyxor en gång har enbart pullbyxor men det ska vara luftigare och svalare med ull byxor..
  • Ronjas mamma

Caeruleus jag trodde inte du hade toalett i närheten men då kan jag bättre förstå det.. Handfatet fungerar ju också fint medan de är små..

Svar på tråden Tygblöjetråden 23