• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy

Idén med snappis är att hålla blöjan på plats medans man får på dra-upp-byxor, dvs vanliga ullbyxor. Men har man byxor som stängs med kardborre eller knappar behövs inte snappin egentligen. Men det är ju inte som att den är speciellt dyr i inköp...

• emindy
    Blå Flygare skrev 2010-01-20 10:07:38 följande:
    caerius: Jag tror det är bra att ha samma skötbord till engångs och tyg. Det skötbordet är makens "saftey zone" och han kommer få svårare att börja använda tygblöjor om han måste göra det vid ett annat skötbord med. Steget blir inte lika långt om han kan göra det på samma ställe. Men annars är det inget bekymmer att ha toan lite längre bort, så har vi. Visst hade det varit skönt att ha den supernära, men har man bara ett ställe att lägga den smutsiga blöjan på under tiden man tvättar rumpan tills man kan släppa ner knoddas så går det bra. Någonstans att slänga tvättlappar måste man ha, så även om man har tygblöjor behövs en papperskorg vid skötbordet. Däremot kan den ju vara lite mindre när inga (eller bara natt-) blöjor ska få plats.
    håller med!
  • fruganL

Ja, en av de saker jag älskar med tygblöjor är just tvätt vs. kasta sopor.

Engångsblöjor innebär för oss att bära hem ett paket två gånger i månaden och kasta en soppåse en gång om dagen.
    Tygblöjor & frottétvättlappar (när inga begagnade amningskupor finns att tillgå) innebär att tvätta en gång extra i veckan ungefär (tre gånger istället för två), och ha lite tygblöjor på tork i lägenheten nu och då. En extra soppåse var sjätte vecka om man ska vänta tills den blir full blir det.

Merjobb med tygisar? Jo, jag tackar jag!

• winterangel85

FruganL - Håller helt med dig!!!

• Caeruleus
    Blå Flygare skrev 2010-01-20 10:07:38 följande:
    caerius: Jag tror det är bra att ha samma skötbord till engångs och tyg. Det skötbordet är makens "saftey zone" och han kommer få svårare att börja använda tygblöjor om han måste göra det vid ett annat skötbord med. Steget blir inte lika långt om han kan göra det på samma ställe. Men annars är det inget bekymmer att ha toan lite längre bort, så har vi. Visst hade det varit skönt att ha den supernära, men har man bara ett ställe att lägga den smutsiga blöjan på under tiden man tvättar rumpan tills man kan släppa ner knoddas så går det bra. Någonstans att slänga tvättlappar måste man ha, så även om man har tygblöjor behövs en papperskorg vid skötbordet. Däremot kan den ju vara lite mindre när inga (eller bara natt-) blöjor ska få plats.
    Hmm helt klart en aspekt som jag inte alls tänkt på. Får nog fundera en sväng till.
  • Caeruleus

Idag kom de Fuzzibuns som jag budat hem. Tanken var att de skall vara till kommande lillebror men jag kunde inte låta bli att testa dem på 2 åriga sonen och det passade som ett smäck. Ser jättemysiga ut och inte alls "stora". Under mjukisbyxan kan man verkligen inte se skillnad mot vanlig blöja.

Skicket är helt ok, insidan aningens noppig och den vita inte kritvit men ändå godkänt. Jag vill nu tvätta dem och kanske se om man kan fräscha till dem.

Jag har Grumme vittvätt och kulörtvätt utan zeloiter, fosfater och mindre än 5% tvål. Är det ok att använda det?

Finns det någon teknik att få ut eventuell gammal tvättmedel och sköljmedel från den tidigare ägaren?

• Ronjas mamma
    Caeruleus skrev 2010-01-20 18:38:12 följande:
    Idag kom de Fuzzibuns som jag budat hem. Tanken var att de skall vara till kommande lillebror men jag kunde inte låta bli att testa dem på 2 åriga sonen och det passade som ett smäck. Ser jättemysiga ut och inte alls "stora". Under mjukisbyxan kan man verkligen inte se skillnad mot vanlig blöja. Skicket är helt ok, insidan aningens noppig och den vita inte kritvit men ändå godkänt. Jag vill nu tvätta dem och kanske se om man kan fräscha till dem. Jag har Grumme vittvätt och kulörtvätt utan zeloiter, fosfater och mindre än 5% tvål. Är det ok att använda det? Finns det någon teknik att få ut eventuell gammal tvättmedel och sköljmedel från den tidigare ägaren?
    diskmedel kura  gnid dem med lite diskmedel innan de tvättas..
  • Caeruleus
    Ronjas mamma skrev 2010-01-20 20:12:28 följande:
    diskmedel kura  gnid dem med lite diskmedel innan de tvättas..
    Menar du "diskmedelkur"? Eller finns det något speciellt diskmedel som heter Kura?
    Funkar alla diskmedel, typ flytande, eller är det som med tvättmedel att något innehåll inte är bra?
  • Ronjas mamma

Ja förlåt diskmedelkur.. tror alla funkar har inte hört att det skulle vara något specielt..

• Caeruleus

Ok, då ska jag ta mig en tur till tvättstugan och tvätta blöjorna.
    Tänkte köra hela rasket som en ordentlig start

gnida insidan med diskmedel lite lite tvättmedel lite ätticka i sköljfacket Föresten...tvättar ni pockets ut-och -in?
Svar på tråden Tygblöjetråden 23