• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Titinea
    Caeruleus skrev 2010-01-20 20:34:06 följande:
    Ok, då ska jag ta mig en tur till tvättstugan och tvätta blöjorna. Tänkte köra hela rasket som en ordentlig start gnida insidan med diskmedel lite lite tvättmedel lite ätticka i sköljfacket Föresten...tvättar ni pockets ut-och -in?
    Vi tvättar inte pockets ut och in.. 
  • Blå Flygare
    Caeruleus skrev 2010-01-20 20:34:06 följande:
    Föresten...tvättar ni pockets ut-och -in?
    Nej, det varkar väldigt jobbigt. Inte så mysigt att vända bajsblöjor heller
  • Caeruleus
    Blå Flygare skrev 2010-01-20 20:38:49 följande:
    Nej, det varkar väldigt jobbigt. Inte så mysigt att vända bajsblöjor heller
    {#lang_emotions_laughing} haha det tänkte jag inte på...nope inte mysigt.
    Då blir det vanliga hållet..
  • fruganL

Varför skulle man behöva vända dem ut och in?

• IVFmamma

Ni som använder IVs PUL byxor, hur många har ni av varje sort alltså tex. 3 st 3-6kg, 4st 5-8kg osv. Hur ofta tvättar ni dem?

• winterangel85

3 st 3-6 kg.. De tvättas varje/varannan dag..

• Caeruleus
    fruganL skrev 2010-01-20 22:27:26 följande:
    Varför skulle man behöva vända dem ut och in?
    Jag tänkta att maskinen inte skulle slita på PUL-tyget då.
  • smurra

bejbi08  har iv pulbyxor,8st i stl 9-12 kg,sonen går sakta upp i vikt så dom kommer användas lång tid,har sen bambino mio 3 st i stl 11-14kr och 3 st tuff tuff stl 12-15kg. tvättar pulbyxor oftast varje dag,använder inte samma byxa mer än max 2-3 blöjor innan den tvättas,sonen kissar igenom blöjan så snabbt så det blir blött i pulbyxan så den torkas efter varje byte av blöja och sen byts byxa så det inte ska lukta.

• Blå Flygare

Vi har diaperaps, har 2 st medium o en large. Börjar bli för små så har beställt en XL. Sen har vi en wonderwrap och en tot bots i fleece som är stoor. Vi har oftast en blöja en hel dag för det läcker aldrig bajs på den.  2 som passar bra och 1-2 i reserv duger bra så länge de sällan har löst bajs. I mindre stl hade vi fler.

Har tänkt byta till pockets nu, därför köper jag bara en blöjbyxa nu. Lite tråkigt att de formsydda börjar bli små. Det hette "räcker ofta hela blöjperioden" och runt magen räcker de till med marginal, men jag tror det är att de är för låga som gör att de sitter lite illa nu. Hamnar liksom för långt ner på låren. Så när jag ändå måste ha nytt kan jag lika gärna satsa på pockets, det är ju såå smidigt när de är större.

• Caeruleus
    smurra skrev 2010-01-21 09:17:08 följande:
    bejbi08  har iv pulbyxor,8st i stl 9-12 kg,sonen går sakta upp i vikt så dom kommer användas lång tid,har sen bambino mio 3 st i stl 11-14kr och 3 st tuff tuff stl 12-15kg. tvättar pulbyxor oftast varje dag,använder inte samma byxa mer än max 2-3 blöjor innan den tvättas,sonen kissar igenom blöjan så snabbt så det blir blött i pulbyxan så den torkas efter varje byte av blöja och sen byts byxa så det inte ska lukta.
    Oj 14 blöjbyxor och tvättar varje dag. Jag tycker att det låter mycket.
    Trodde att ca 3-4 byxor skulle räcka per dag.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23