• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • trollet1985
    sarahl skrev 2010-01-22 16:12:57 följande:
    nä det blev pannkaka av den pocketen, så den fick gå till dockan. dels liten sen inge bra alls.
    Va va de som inte blev bra?
  • smurra

Fick hem ekologiska vikblöjor från iv igår och vilken skillnad i mjukhet mellan dom och ex vanliga vita från ullrike,ivs var ju supermjuka efter torktumlingen Har aldrig upplevt dom andra som speciellt hårda men nu märkte jag skillnad. Är så frälst i iv soft byxan,har 5 par och dom används flitigast på sonen,mjuka och följsamma,har lite svårt för diaperaps byxan som jag upplever är stel i kardborren.

• smurra

En fråga till er som använder/använt vikisar och formsydda blöjor,vilken sort upplever ni tar emot mer kiss innan det blir blött i blöjbyxan? har precis tvättat mina nyinköpta iv formsydda så jag har ej hunnit testa än,hoppas dom ska kunna sitta på mer än 30-40 min innan dom simmar som vikisarna gör

• grynet80

Nu kommer jag med mina frågor igen .
    Har handlat på lite tygisar och vikisar på måfå men måste ju få ihop det. (Är så rädd att jag kommer tycka det är jobbigt sedan och köra med vanliga iaf.)

Detta har jag;
    6st vikisar 75x75
    4st vikisar 80x80
    Sedan har jag köpt 2 förp barnslig från IKEA

1st iv dag byxblöja srtl S, den är väl till för att ha utanpå vikisarna?
    1st bumkins (tror det är en typ aio)
    1st iv ullbyxa srtl M

Sedan hade jag tänkt sticka två par ullbyxor att ha utanpå vikisarna.

Vad behöver jag mera???

75x75 vikisarna är väl till nyfödd?

Så passar jag på att fråga igen, någon som har erfarenheter av dessa
    http://www.onetex.se/Shop/Index.php?iId=262&sReferal=GulaPriserna

Tack!

• fruganL

Jag tror det är en sån bodyförlängare jag har och den är bra fast den är stor liksom.
    Storlek 62 passar förrutom att det blir för kort i grenen, men den vi har lägger på gott och väl 5-6 centimeter när det ibland bara saknas kanske två-tre. Hade önskat att det fanns en uppsättning knappar mitt på så den blir två storlekar så att säga. Det gör inte så värst mycket dock, bodyn blir ju bara lite pösigare, men den hålls ju ändå på plats av byxorna så jah...spelar inte så stor roll.

Det låter som att du har en bra grund för vikblöjor. Om du ska ha dem dygnet runt behöver du nog tvätta varannan dag, men du kan ju i början späda ut med engångsblöjor till exempel på natten. Vikblöjor är svåra att få att räcka en hel natt ändå, även om man boostar upp den, det är i alla fall min erfarenhet. Onödigt att köpa fler vikblöjor med blöjbyxor om det visar sig att du ändå inte vill ha det sen.

75x75 är nog till nyfödd, eller ja, det finns ännu mindre för de riktigt små, men vi har haft 75x75 från början och de börjar nu bli små i storleken men de håller kiss i två-tre timmar utan att läcka. Sonen är 2½ månader, väger närmare 7 kilo.

Det som i så fall "behövs" om du vill ha tygblöjor dygnet runt är just en nattblöja. Pocket eller AIO tycker jag är bäst eftersom det är lättare att boosta dem tillräckligt.

• mariem

grynet: nån blöjbyxa till skulle jag nog köpa så du har ett par med kardborrestängning. En bambu formsydd blöja är suverän att ha på natten eller på den långa dagsömnen, suger upp jättebra.  Vet inte hur många vikisar som finns i IKEAförpackningen men se till att du har tillräckligt många vikblöjor också, man byter ofta i början så man behöver kanske fler än man tror om man vill köra bara med vikblöjor. I och för sig så torkar de ju jättefort efter tvätt så om man tvättar varje dag klarar man sig med mindre såklart.

• grynet80

Så någon nattblöja och några blöjbyxor till så är det en bra start! Tradera here I come!

Det är 3-pack av IKEAs tvättlappar. Bad svärmor köpa dem till mig så sa hon ja de blir väl bra till bebis o ha som handdukar eller tvättlappar.. Hon kommer att få spader när hon ser dem fulla med bajs .

• madebyinferno

Nu har jag hittat hit igen (om någon minns mig )

Lillan är nu snart 10 månader och oftast kör vi med tygisar hemma men det har blivit en del engång på senare tid tyvärr, vet inte varför eftersom de både läcker och luktar illa
     Så nu har mönstrena letats fram och en beställning på material knåpas på så det kan bli lite mer pocketstillverkning för resor och såsmåningom dagis användning. Hemma använder vi vikisar (IKEAs) och formsydda (hemmsydda) med WW-skal.

msåte fråga med vad ni tvättar era små med vid blöjbytena?

vi kör oftast frottelappar (ibland pappers) doppade i oljevatten eftersom lillan inte tål våtservetter och tvål blir hon lätt torr av...

funderar på om jag ska prova något annat innermaterial till pocketarna än fleece o fuskmocka för en formsydd jag testade i collegetyg (inne) och velour (ute) med microkärna reagerade hon mindre för än de syntetiska materialen... *funderar*
    Det blir ju inte mer blött än en vikis utan något mellanlägg och de byts ju lika ofta!

Lite tankar från mig innan läggdags...

och förresten, sydde mig min första tygbinda idag också ska testa den innan jag syr fler men det var ett bra sätt att använda spillet vid blöjtillverkning och varför ska bara lillan ha det skönt i brallan och inte mamman

Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Ekorrfamiljen
    madebyinferno: Vi använder så gott som uteslutande IKEAs KRAMA (10 tvättlappar för 29:- ) och bara ljummet vatten vid blöjbyten. Det är otroligt sällan det behövs mer än så, men då använder vi kallpressad jungfruolivolja i komplement till vattnet.

smurra: Min erfarenhet är att flanell suger mycket bättre än rutvävda vikblöjor! IVs formsydda är väl i flanell, så jag tror att de är bättre än rutvävda vikisar, men det är min personliga åsikt.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • johlinn

smurra - tänk på att flanellblöjorna kan behöva mer än en tvätt för att börja suga otpimalt!

madebyinferno - vi tvättar nästan bara med vatten. Ibland med kallpressad ekologisk rapsolja.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23