• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • yrväder
    winterangel85 skrev 2010-01-21 23:01:51 följande:
    Någon här som gjort egna bodyförlängare? Lilltjejen är lång, men smal så bodysarna räcker inte riktigt till när tygisarna är på. Jag är på jakt efter tryckknappar i rätt stl, men hittar bara större än de som redan sitter på bodysarna.
    vilket märke är det? Vanligast är 9 mm. Jag har än inte hittat nån som säljer annat än 10 mm. Finns att beställa från usa. Men jag hittade en tjej som hade 9 mm så det kändes enklare att beställa av henne.
  • yrväder
    yrväder skrev 2010-01-21 23:08:34 följande:
    vilket märke är det? Vanligast är 9 mm. Jag har än inte hittat nån som säljer annat än 10 mm. Finns att beställa från usa. Men jag hittade en tjej som hade 9 mm så det kändes enklare att beställa av henne.
    För att förtydliga så hittade jag en tjej som sålde bodyförlängare med 9 mm knappar. Hon sålde alltså inte knapparna.
  • emindy

ritas mönster har jag sytt mina formsydda av och är jättenöjd! De kanske ser långa ut på mönstret, men när man satt i resåren blir de precis som mina BG i höjden och man kan ju vika ned fronten för att de skall passa på minibebisar. Eftersom man gör dem i tunt tyg och fyller med ilägg kan man få dem precis så att de funkar för ens egen bebis.

Jag har sytt av rutvävd vikblöja i ytterlagret och innerskikt av irmafilten och de stoppar jag med ett bambu eller hampainlägg och ett microfiberinlägg och det håller hela natten för min dotter som är ett år.

• sarahl

tänkte prova på att sy några tygblöjor, så jag har lite frågor hemma.

vilket mönster är det bästa,
    vilka material är de bästa, har inget PUL hemma för dagen men vill gärna prova att sy en.
    vilken modell av blöja är smidigast.

fyllningar, stägningsanordningar mm. VAD.

ge mig alla era tips och råd.

• trollet1985

Ni som sytt efter Ritas mönster, hur långa blir blöjorna när dom e  klara?

• Titinea
    Trollet85
    Oftast ser mönstret himla stort ut när man har det framför sig, men sen försvinner sömsmånen och då blir den bra ändå.. 
    Jag skulle ha testat sy en storlek, för barnet kan ju ändå ha blöjan sen. 
    Sarahl
    Knappar tycker jag är bäst, men min man gillar kardborre.  jag tycker knapparna håller bättre ( tidsmässigt inte hur de sitter på alltså) än kardborre och sliter inte på tyget eller ger bebisen rivmärken om de hamnar fel. Knapparna håller sig snygga längre tid också.. kardborren blir lite fula efter ett tag.
    Just nu är jag inne på att sy AIO, eftersom det är himla smidigt faktiskt och när man ändå syr så varför inte.
    Kika på min blogg, så har jag exempel på olika blöjor från olika mönster
  • sarahl

titinea- TAck, jag hitta en bit pul som räckte så jag har klippt det, kan man ha flenell på insidan mot kroppen till elelr kommer det att sprida kisset ut mot sidorna?

• Titinea

Jag tror flanell fungerar. Det suger åt sig vätska så inte tror jag att det kommer att sprida ut det. Jag har blöjor med bomullstyg på insidan och det fungerar bra. Det blir inte torrt mot bebisens hud som coolmax, fleece och andra torrskiktstyg.

• Titinea
    trollet1985 skrev 2010-01-21 21:20:42 följande:
     Har du möjlighet att mäta dom andra mönstrena du har o se hur långa dom e  från front till bak?
    Vilken storlek hade du tänkt sy?
Svar på tråden Tygblöjetråden 23