• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Caeruleus
    winterangel85 skrev 2010-01-21 14:32:46 följande:
    Kan tillägga att det har fungerat utmärkt, min sambo har beställt mycket annat från Kina tidigare och det har aldrig kråglat. Blöjor har vi beställt två gånger från samma säljare och båda gångerna har det fungerat klockrent, blöjorna har vi haft på ca 1 vecka.
    Vilken säljare öch vilka blöjor?
  • Titinea
    trollet1985 skrev 2010-01-21 13:42:24 följande:
    Ni som sytt blöjor av Ikeas Irmafleece, hur många blöjor får ni ut då? Funderar på o sy in mina IVformsydda. Nån som sytt efter detta mönster? handmadebyrita.blogspot.com/
    Jag har själv inte sytt efter det mönstret. 
     Men jag vet att flera gillar ritas mönster.. bland annat Emiliten syr av det mönstret.. kika på hennes blogg
    Har sytt av wee weeka och tighty whitey little hipsters mönster. Wee weeka tyckte jag var bäst.
    Just nu har jag köpt Darling Diapers mönstret och tycker det fungerar bra, men har ännu inte provat dem. Har just sytt färdigt blöjan... Men den verkar vara bra
  • Blå Flygare
    johlinn skrev 2010-01-21 13:15:17 följande:
    trollet - vi köper inga engångs mer. De engångs vi använder är såpass få att det vi får tilldelat från landstinget räcker mer än väl. Har inte köpt engångsblöjor sen han hade näst minsta storleken och det var enbart eftersom landstinget inte erbjöd den storleken.
    Tilldelat från landstinget??
  • johlinn
    Blå Flygare skrev 2010-01-21 16:06:00 följande:
    Tilldelat från landstinget??
    Ja, har man pga någon diagnos ett extra behov av blöjor kan man få utskrivet blöjor. E. har ryggmärgsbråck och har problem med sin tarmtömning vilket ger ökat behov av blöjor. Vår uroterapeut gör förskrivningen.  
  • Blå Flygare
    johlinn skrev 2010-01-21 16:18:11 följande:
    Ja, har man pga någon diagnos ett extra behov av blöjor kan man få utskrivet blöjor. E. har ryggmärgsbråck och har problem med sin tarmtömning vilket ger ökat behov av blöjor. Vår uroterapeut gör förskrivningen.  
    Ah, jag visste inte om att ni hade behov av extra blöjor.
  • Caeruleus
    trollet1985 skrev 2010-01-21 13:42:24 följande:
    Ni som sytt blöjor av Ikeas Irmafleece, hur många blöjor får ni ut då? Funderar på o sy in mina IVformsydda. Nån som sytt efter detta mönster? handmadebyrita.blogspot.com/
    Åh nu blev jag sugen....men har ju redan 1000 ofärdiga projekt.
  • winterangel85
    Caeruleus skrev 2010-01-21 15:02:36 följande:
    Vilken säljare öch vilka blöjor?
    Coolababy heter blöjorna. Vi har både med kardborre och knappar, men här föredrar vi dem med knappar. Nu sist betalade vi totalt 800 kr för 12 pockets med 24 ilägg. Det fanns billigare säljare just då men vi valde att ta kontakt med samma säljare som första gången. Där visste vi ju att det fungerade. Vad säljaren heter minns jag inte, men kan kolla det sen. Det borde ju synas på sambons ebaykonto.
  • Caeruleus
    winterangel85 skrev 2010-01-21 20:40:04 följande:
    Coolababy heter blöjorna. Vi har både med kardborre och knappar, men här föredrar vi dem med knappar. Nu sist betalade vi totalt 800 kr för 12 pockets med 24 ilägg. Det fanns billigare säljare just då men vi valde att ta kontakt med samma säljare som första gången. Där visste vi ju att det fungerade. Vad säljaren heter minns jag inte, men kan kolla det sen. Det borde ju synas på sambons ebaykonto.
    Ah, du kanske har nämnt det tidigare för jag känner igen namnet. Har spanat på deras pockets och läst en del rescentioner (även utländska) och många verkar vara mycket nöjda.

Här kan man oxå köpa Coolababy aningens dyrare 810kr, inkl påslag för frakt, för 10st blöjor.
  • trollet1985

De ja märkte nu när ja klistrade ihop Ritas mönster va att de va mycke längre än mina formsydda IV. då går de ju inte o använda dom... *morrar lite* Grenen passade inte heller alls.
    Tänkte ju  kunna använda som som innehåll o sy ett "ytterskal" i fleece.

Titinea skrev 2010-01-21 15:40:51 följande:
    Jag har själv inte sytt efter det mönstret.   Men jag vet att flera gillar ritas mönster.. bland annat Emiliten syr av det mönstret.. kika på hennes blogg Har sytt av wee weeka och tighty whitey little hipsters mönster. Wee weeka tyckte jag var bäst. Just nu har jag köpt Darling Diapers mönstret och tycker det fungerar bra, men har ännu inte provat dem. Har just sytt färdigt blöjan... Men den verkar vara bra
    Har du möjlighet att mäta dom andra mönstrena du har o se hur långa dom e  från front till bak?
  • winterangel85

Någon här som gjort egna bodyförlängare?
    Lilltjejen är lång, men smal så bodysarna räcker inte riktigt till när tygisarna är på.
    Jag är på jakt efter tryckknappar i rätt stl, men hittar bara större än de som redan sitter på bodysarna.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23