• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • sarahl

resåren som är runt benen skall den sys fast i fodret eller PULen? (känns som jag tagit mig vattne över huvuden)

• trollet1985
    Titinea skrev 2010-01-22 15:06:01 följande:
    Vilken storlek hade du tänkt sy?
    Ja e igentligen ute efter att kunna använda mina IV-formsydda One-size men sy om dom. Tanken me Ritas mönster va att ja skulle typ "klä in" mina IV i fleece o använda IVna som "uppsugningsdel", göra ficka bak o kunna sticka in ett av IVs inlägg under fleecen.
    Sambon tycker inte om IVna för att dom e svåra o hålla på plats när de inte finns nåt o knäppa me.
    O ja saknar att de inte finns resår i bena på dom ja har. har et 20-tal o tänkte att nåt bör ja ju kunna göra me dom {#lang_emotions_wink} Snål som ja e!

Ja försökte sy dit resår i dom för ett tag sen, men de gick inte alls{#lang_emotions_yell} 
    Hur e de o sy fast resor i fleece? IV e typ 5cm kortare än Ritas mönster, om man syr fast resår i dom kommer dom bli ännu kortare då? Sonen e 7 månader, så än kan han ha dom då. Men ja e osäker på om han kommer kunna ha dom när han blir större.
  • trollet1985
    sarahl skrev 2010-01-22 15:08:44 följande:
    resåren som är runt benen skall den sys fast i fodret eller PULen? (känns som jag tagit mig vattne över huvuden)
    TACK! precis den frågan ja me hade på tungan{#lang_emotions_wink}
  • sarahl

jag gör ett prov helt enkelt. har varken kardborre eller plasknappar hemma så jag provar med mina prym, eller är det dumt. de är ju i metall.

• Titinea
    sarahl skrev 2010-01-22 15:08:44 följande:
    Jag tror inte att du tagit dig vatten över huvudet. Jag har inte sytt så mycket innan jag började sy tygblöjor. Och man lär sig eftersom. Efter varje blöja har jag gjort lite förändringar för att passa tjejen och så. Först gjorde jag eget mönster efter befintliga blöjor, men det var enklare att börja med mönster. Jag tycker wee weekas blöjor har fungerat bra, sydde dem i liten M. Men nu är de för små och jag måste sy fler.. DD mönstret satt bra när jag provade dem på lilla A, så jag hoppas de ska fungera bra att använda också.
    Jag tänker mig att IVsarna blir mindre med resår. För de är ju sydda för att passa utan. Som jag sett på mönstren så är de olika långa, men de kan vara samma storlek ändå, eftersom resåren blir som olika på dem.
    Ska ni sy inrullad resår, så ska man sy på PULen. Då rullar sig tyget inåt, har jag lärt mig nu...  :)
  • Titinea

Jo, här är en tut på hur man syr sidoknäppta pocket.. den beskriver bra hur man gör, när man syr.. inte för att ni sa att ni ville sy sidoknäppta, men rent allmänt kan det göra en klarare i huvudet.. 

Det finns även andra tutorials, men just nu kommer jag bara på denna..
  • emindy
    trollet1985 skrev 2010-01-22 10:53:09 följande:
    Ni som sytt efter Ritas mönster, hur långa blir blöjorna när dom e  klara?
    Jag mätte 33cm nu och då är den nattstoppad men outsträckt. Resåren gör att man nog drar ut blöjan lite när man sätter på den, jag har inte reflekterat så mycket över det.
  • trollet1985

hur bred resår har ni när ni syr?

• sarahl

nä det blev pannkaka av den pocketen, så den fick gå till dockan. dels liten sen inge bra alls.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23